Starp daudzajām performancēm bija ukraiņu māksliniece Tetiana Kornieeva ar "Lullaby", kas izmantoja ļoti vienkāršus līdzekļus – autore, trausla un skaista, skanot liegām šūpuļdziesmām ukraiņu valodā, iemigusi starp pēc plastikāta smirdošiem, melniem miskastes maisiem. Vienlaikus telpā varēja atrasties tikai viens skatītājs-klausītājs, kurš nedrīkstēja ne filmēt, ne fotografēt. "Šī performance satrieca ar savu politisko aktualitāti, tiešumu un sāpīgo, sāpīgo skaudrumu," norādīja festivāla rīkotāji.
Cita veida absurdu savā darbā izspēlēja Karlota Opermana (Carlotta Oppermann, Vācija) – jau pēc ierašanās Latvijā un Mākslas akadēmijas Lielās aulas pirmā apmeklējuma māksliniece apkārtnē savākusi dažādu savstarpēji nesaistītu priekšmetu kolekciju (durvis, vitrīnu stikli, dārza rīki u.c.), ar kuru palīdzību gleznai līdzīgā kompozīcijā izspēlēja sev vien zināmu šarādi.
Vēlāk Lielo aulu savā varā pārņēma performanču grupa "PUSHPA", kas, nosēdinot pie gara svinību galda skatītājus, ap tiem veica nebeidzamu amoka skrējienu – raujot un atkal ceļot galdā krēslus. Klātesošie drīz sāka iesaistīties paši. Jau tuvojoties vakara programmas beigām, uzstājas māksliniece Sarmīte Meja Kalniņa. Lēni iznīcinot leknus rabarberu zaļumus – šajā gadījumā izmantojot tos vien kā abstraktu masu vizuāla ritma nodrošināšanai – viņa pamazām ievilka vērotāju savādā, dziļā pirmsapziņas stāvoklī – tik koncentrētu un frekvencēs zemu enerģiju māksliniece izstaroja.
Festivāla "Starptelpa" noslēgumā žūrija (profesionāli un zināmi autori – Kira O'Reilly, Tomasz Szrama, Laura Feldberga, Simona Orinska, Evarts Melnalksnis un Gundega Evelone) pēc nopietnām diskusijām svinīgi piešķīra balvas trīs ļoti īpašām performancēm un to autoriem. Tie bija darbi, kas izcēlās ar svaigām un daudzslāņainām idejām, autoru patiesu klātesamību un spēju iesaistīt skatītājus, kā arī žūrijas interesi par šo mākslinieku turpmāko attīstību. Paralēli stipendijai un rezidences iespējai katrs no laureātiem – Ģirts Dubults ("Shame. Initiation"), Madara Marta Grantiņa ("Nasty Because Coward) un Anna Maskava ("1997") – saņēma arī dāvanu no ievērojamā Latvijas tēlnieka, kura darbos ir spēcīgi performatīvie elementi, Ojāra Feldberga – zemē dēstītas akmens sēklas, kurām simboliski augt un plesties plašumā tāpat kā atzīto mākslinieku radošajam darbam.
Starptautiskais performances mākslas festivāls "Starptelpa 2023"
KONTEKSTS:
Starptautiskā performances mākslas festivāla "Starptelpa" tēma un galvenais vadmotīvs šogad ir "Kolaboratīva autorība" – sadarbība starp mākslinieku un skatītāju, pārkāpjot šķietami slēgtās mākslas radītāja un vērotāja robežas.
Festivāla organizatori – Latvijas Performances mākslas centrs – aicina skatītājus kļūt par dalībniekiem un līdzautoriem vietējo un ārvalstu mākslinieku īstenotās performancēs.
Pilna festivāla programma rodama "Starptelpas" mājaslapā.