Daudzveidīgās akmens iespējas un izmantojums māksliniecisko tēlu atklāsmē šobrīd aplūkojami tēlnieka Jāņa Aivara Karlova personālizstādē "Nepakļaušanās", kas iekārtota Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā.
"Pēc satura man visvairāk gribas atklāt tautas dvēseles būtību," uzsver mākslinieks. "Un to es uzskatu, ka tā ir ļoti sīksta un… Kādās grūtībās [cilvēks] arī nebūtu nonācis, cilvēka latviskā dvēsele viņu pacels pāri visam un viņš iznirs atkal no jauna."
Karlovs centies darbos iemiesot tēmas, kas svarīgas latviešu tautai, piemēram, kāds no darbiem veltīts Litenes traģēdijai, darbi vēsta arī par latviskajām vērtībām un brīvības idejām.
Izstādes kuratore, mākslas zinātniece Gundega Cēbere uzsver: "Muzejam ir laimējies, ka te ir Jānim Karlovam pirmā personālizstāde Rīgā. Es vienmēr esmu uzskatījusi, ka viņš pieder pie tiem jaudīgākajiem, ko viņš pierādīja ar agrīnajiem darbiem. [..] Skaidra materiāla izpratne, skaidra formas un skaidra savas idejas risinājuma izpratne. Un tas, kā Jānis parādījās tēlniecības ainā, tā viņš joprojām ir viens no spēcīgākajiem."
Jānis Aivars Karlovs dzimis 1939. gadā Suntažu pagastā zemnieku ģimenē, 1941. gadā ģimeni ar trim bērniem izsūtīja. Bads un grūtības bērnībā viņu norūdīja, izkristalizējot tautas vērtības un brīvības alkas. Atgriežoties mācījies Rīgas Lietišķās mākslas vidusskolā, vēlāk studējis tēlniecību Latvijas Mākslas akadēmijā. Kā galvenos darba materiālus mākslinieks izvēlējies granītu, marmoru un tufu.
"Tēlniecībā, kad sāc strādāt, tev jāparedz, kādā materiālā tu viņu taisīsi. Katrs materiāls prasa gan savu formu, gans savu saturu, ko tu gribi izpaust. Katrs materiāls ir arī tas, kas tevi diktē," pārliecināts Karlovs. "Pēdējā laikā es vairāk strādāju ar granītu, jo granītā es redzu tādu kā mūžības spēku, un granīts ir tāds materiāls, kas neļauj melot. [..] Es arī taisu darbus kā formas telpā, jo tēlniecība ir kā arhitektūra. Arī arhitektūra ir forma telpā, tikai ar citu uzdevumu, viņas ir līdzīgas. Savā būtībā ja tēlniecības darbs nav uzbūvēts arhitektoniski, viņš vienkārši izčākst."
Izstāde būs apskatāma līdz 4. septembrim.