“Mans porcelānā izveidotais darbs top simts stundas!” no ūdens izceļot balta porcelāna veidojumu, atklāj māksliniece.
Sarežģīto dabas formu pētīšana caur nanotehnoloģijām, kur šūnas ir kā smalki mākslas darbi, bijusi aizraujoša, un māksliniecei radusies jauna darbu sērija “Kosmiskā Odiseja”.
“Daži salīdzina ar kauliem, kas pirms daudziem gadiem iekrituši jūrā un apauguši. Bet mums tādus jūra neradīs pati, vai daba,” saka māksliniece.
Kristīnes Nuķes-Panteļejevas darbi liek aizdomāties, ka augsnes svarīgākie atklājumi ir tepat apkārt – vajag tikai uzmanīgi, nanolīmenī, ieskatīties. Arī porcelāna tehnoloģija viņai bija jāatklāj pašai. Pati māksliniece savu darbu sauc par meditāciju un atklāj, ka to gatavošanā izmanto parastu maisiņu – lai arī porcelānam ir jābūt noteiktā konsistencē, kopējo formu darbam viņa ļauj noteikt pašam.
“Ar savu vienkāršību un vitalitāti Kristīne ir iebraukusi augstās mākslas teritorijā,” uzskata māksliniece Linda Lūse, galerijas ‘Istaba” vadītāja . “Viņa ārkārtīgi daudz strādā un spēj būt ļoti dažāda, jo viņai ir interesanti dzīvot un strādāt.”
“Te mēs redzam, kā zinātne satiek mākslu un mākslinieki pēta mikrostruktūras, un nanošūnu struktūras, un vielu pamatstruktūras, un no tā iedvesmojas un rada savus darbus kā metaforu par zinātnes sasniegumiem,” ir pārliecināts Latvijas Mākslas akadēmijas profesors un mākslinieces dzīvesbiedrs Kirils Panteļejevs. “Te ir tas piemērs, kā māksla ietekmējas no zinātnes un arī, cik mēs pēdējā laikā esam novērojuši, kā zinātne ietekmējas no mākslas. Jo, lai izprastu dabas noslēpumus, vajadzīga arī izpratne par dzīves radošo dabu. Tas palīdz gan vienam, gan otram sasniegt izpratni par lietu kārtību.”
Šogad māksliniece Kristīne Nuķe-Panteļejeva ieguvusi sudraba apbalvojumu prestižajā Starptautiskajā keramikas konkursa izstādē “Martinsona balva”. Pēc studijām strādājusi kā sudraba kalšanas un emaljēšanas speciāliste Rīgas Mākslas un mediju tehnikumā. Viņas radošie eksperimenti ar konceptuālajām rotām eksponēti dažādās pasaules valstīs.
“Viens ir tas, ko viņa runā par struktūru un tehnoloģijām, bet otrs ir tas, ka savā veidā viņas savos darbos ielikusi – šobrīd tos eksponējot – visus četrus pamatelementus. Uguns ir palīdzējusi radīt šos darbus. Tad viņa tos ievietojusi ūdenī. Paši darbi savā būtībā ar to struktūru ir gaisīgi un, lai kā mēs to gribētu vai negribētu, tomēr tie stāv uz zemes. Tie ir visi četri elementi. Un patiesībā šai brīdī, kad tie ir ievietoti ūdenī, tajā struktūrā es saskatu cilvēka, cilvēka audu struktūru. Ja mēs paskatītos anatomikumā uz preparētām plaušām, tad tas viss tīklojums ir diezgan līdzīgs. Tas atklāj daudz ko vairāk nekā tikai to, ko Kristīne pati iecerējusi un ielikusi savos darbos,” mākslinieces darbu interpretē Kuldīgas Mākslinieku rezidences kurators Uldis Pētersons.
“Kosmiskā Odiseja” ir 151. izstāde galerijā “Istaba” kopš tās dibināšanas pirms 14 gadiem.