Vasaras atpūtnieku iecienītais Plieņciems – mazais zvejnieku ciematiņš jūras krastā ar nedaudz vairāk nekā 200 iedzīvotājiem un senu kūrorta slavu, pateicoties uzņēmīgiem māksliniekiem, nopietni piesaka sevi arī uz mākslas kartes. Te sola eksperimentēt un lauzt priekšstatus par un ap laikmetīgo mākslu, kas Plieņciemā iemājojusi bijušā zivju pārstrādes ceha telpās.
Jaundibinātā apvienība Temporary.lv, kuras kodolu veido scenogrāfs, vizuālais mākslinieks Krišjānis Elviks un kuratore Tīna Pētersone, pirmo izstāžu ciklu nosaukusi par “Garlaicība/Long Time”. Par šo tēmu savas versijas radīs kopumā četri mākslinieki.
“Mēs vēlējāmies to garlaicību aplūkot nevis tikai kā tādu negatīvu lietu, bet arī kā procesu, kas ir šobrīd ļoti iztrūkstošs, tāpēc ka mēs esam bieži vien ierauti ļoti ātrā dzīvesveidā, un kaut kādā veidā mēs vēlējāmies to mākslas tikšanos ar skatītāju padarīt lēnāku,” skaidro Krišjānis Elviks. “Es pats arī esmu no Plieņciema, un kaut kādā ziņā šī izstāde ir arī kā līdzautoram atgriešanās pie saknēm, pie bērnības, kurā nācās garlaikoties daudz.
Tas ir tas otrs garlaicības aspekts – garlaicība kā izejas punkts kaut kā uzsākšanai.”
Tīna Pētersone norāda: “Tā ievirze ir katru nedēļu no citas perspektīvas pasniegt mākslu un to izpratni, kāda tad tā māksla varētu būt gan vietējiem iedzīvotājiem, gan tiem, kas šeit speciāli apciemo.”
Pētersone atklāj – patīkamu pārsteigumu sagādājušas vietējās Plieņciema iedzīvotājas, kas uz izstādes atklāšanu ieradās ar rožu pušķiem.
“Tas bija patīkams pārsteigums arī tādā ziņā, ka vietējie iedzīvotāji ir ļoti atvērti dažādām mākslas formām, viņi tā skatās un – ok, šī arī var būt māksla,” spriež Pētersone.
Pirmā garlaicības tēmas apcerei laikmetīgajā mākslā ļaujas Sigita Sniegs, pārradot tekstilmateriālus. Skatītājiem uz vietas būs iespēja noraudzīties citkārt studijas un darbnīcas sienu apslēptajā darbu radīšanas procesā.
“Šeit top darbs, kas varbūt drīzāk parāda tehniku nekā ideju, kas prasa laiku, visnotaļ arī ļoti garlaicīgs process,” atzīmē māksliniece.
“Es negribu, lai darbību uzskata par meditatīvu, bet drīzāk par darbību, kurā gribi redzēt kaut kādu galarezultātu.”
Nākamā būs skatāma scenogrāfes Paulīnes Kalniņas personālizstāde, kurā māksliniece pirmo reizi strādās fotogrāfijas medijā, atklāj Elviks.
“Šis ir eksperiments, arī tā telpa šobrīd ir eksperimentālā formā ieņemta uz pāris mēnešiem,” norāda Tīna Pētersone.
Laikmetīgās mākslas eksperimenti par garlaicības tematiku Plieņciemā solās būt skatāmi līdz 4. augustam. Un mākslinieki teic – Plieņciems arī turpmāk ik pa brīdim būs saistīts ar mākslu.