Reizē, kad “Survival Kit” piedzīvo formāta pārmaiņas, neviļus nākas atskatīties uz festivāla rašanās laiku. “Tas bija pirms 12 gadiem, kad Latvija gāja cauri ekonomiskajai krīzei diezgan brutālā veidā. Tie, kas atceras, toreiz galvenās iepirkšanās ielas – gan Barona iela, gan Tērbatas iela – bija pilnas ar tukšiem, bankrotējušiem veikaliem, kurus visus greznoja zīmes “Izīrē”, “Pārdod”. Arī Kultūras ministrijas budžets piedzīvoja 62% griezumu tajā gadā. Kultūrai naudas nebija. Tad mēs aicinājām māksliniekus kaut kādā veidā piepildīt šos tukšos veikalus, izmantojot “dari pats” stratēģiju vai “reciklētas” lietas. Praktiski tāds bezbudžeta pasākums, kas bija spontāna reakcija uz krīzes radīto situāciju, kaut kādā veidā mēģinot aizpildīt tukšumu gan fiziskā veidā, gan arī to mentālo sajūtu – cilvēki bija ļoti noguruši, izmisuši, neziņas vadīti, jo nevarēja saprast, kad tas viss beigsies,” Latvijas Radio raidījumā “Kultūras rondo” atgādina Solvita Krese, uzreiz piebilzdama, ka pašreiz sabiedrība jūtas līdzīgi, vien iemesls ir cits.
2021. gadā tukšās ēkas nomainīs Rīgas memoriālie muzeji – tā arī ir festivāla formāta izmaiņa. Jauno koncepciju piedāvājušas kuratores Joanna Varša un Ovula Durmusoglu. “Šīgada tēma ir par vecumu un par to, kā mēs ar to tiekam galā.
Viņām likās, ka memoriālie muzeji ir kā dzīvokļi, uz kuriem mēs ejam ciemos pie cilvēkiem, kuru vairs nav mūsu vidū, un tas ir tā ļoti personīgi.
Arī tas, ka mēs esam bijuši ieslodzīti dzīvokļos visu ziemu un tagad mēs atkal tā kā ejam dzīvoklī iekšā, [bet] tā intīmā sajuta – tas ir kaut kā pilnīgi savādāk,” skaidro Krese.
“Survival Kit 12” organizēšana esot liels izaicinājums, jo norises vietas ir izkaisītas pa visu galvaspilsētu un katrā no memoriālajiem dzīvokļiem ir savi nosacījumi, kas jāņem vērā. LLMC vadītāja uzsver, ka muzeji festivālam ir ļoti atsaucīgi.
Festivālu veidos 25 radošu personību veikums, un viena no šī pulka ir vizuālā māksliniece Vika Eksta. Viņas darbi būs redzami Jaņa Rozentāla un Rūdolfa Blaumaņa muzejā, konkrētāk – Rozentāla darbnīcas daļā. Māksliniece atklāj, ka bijis prieks strādāt muzejā, kur reiz dzīvojis izcilais meistars:
“Man ļoti liela iedvesmu darba veidošanā deva tieši Rozentāla estētika, Rozentāla gars, kas tur mājo.”
Vairāk informācijas LLMC mājaslapā.