Mākslinieki veido personālizstādes-grupas izstādes hibrīdu, kurā mākslinieks pārņem kuratora funkcijas un savā mākslinieciskajā iecerē iesaista arī citus autorus.
"Šīs izstādes nosaukums ir "Pasūtījums". Es esmu pasūtījumu veicēja. Arī izstādes izpilddirektors, arī horeogrāfs. Manu pasūtījumu veica arī mākslinieces Amanda Ziemele un Elīna Vītola," iepazīstina Marta Trektere.
Izstādes "Pasūtījums" tēma ir trīs stāsti, kuru autore ir Marta Trektere, performanču māksliniece, rakstniece un neatkarīga kuratore, kura pašlaik vada mākslinieku veidoto galeriju "427" Rīgā.
Stāstus savā redzējumā interpretē jaunās mākslinieces Amanda Ziemele un Elīna Vītola, kurai šobrīd vēl viena izstāde “Izplatītas glezniecības un sadzīves problēmas” apskatāma Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zāles “Arsenāls” eksperimentālajā telpā.
Tikām Rīgas cirka ziloņu zāli apdzīvo gan glezniecības darbi, gan arī kinētisks objekts "Virpuļdurvis”, kurš sastāv no vairākiem savstarpēji piestiprinātiem audekliem.
"Vārds ''pasūtījums'' man ienāca prātā, kad meitenes mani uzaicināja izstādīties Ziloņu zālē, un es sapratu to, ka es vēlos darīt kaut ko glezniecības formātā, taču gleznot es diemžēl neprotu," atklāj Marta Trektere. "Līdz ar to man nāca doma par to, ka es varētu viņām kaut ko pasūtīt. Ieejot internetā, ļoti interesanti ir tas, ka, ierakstot vārdu ''pasūtījums'', uzreiz izlec vairākums linku, uz kuriem uzklikšķinot tu vari ierakstīt, ko tu vēlies, un pēc tā darbu izpildītājus veic šo pasūtījumu."
Vadoties pēc interneta piedāvājumiem, tapuši trīs teksti, pēc kuriem mākslinieces ir veidojušas gleznas, kas apskatāmas izstādē trīs klasiskajos formātos, kas ir ainava, portrets un klusā daba.
Marta Trektere skaidro, ka izvēlētie darbu formāti nav nejauši, jo" šis pasūtījuma formāts vijas cauri gadsimtiem un visai mākslas vēsturei līdz mūsdienām, un, iedvesmojoties arī no dažādiem konceptuālās mākslas pārstāvjiem, nāca prātā tas, kā varētu veidot šo izstādi".
Bet par izstādes horeogrāfi Marta Trektere sevi dēvē, jo
"lasot tekstus un virpinot domu, tu paliec kā horeogrāfs šiem diviem cilvēkiem, var teikt, viņi dejo pēc tā, kas ir uzrakstīts, vai arī tur otu un glezno pēc tā, kas ir uzrakstīts".
Elīna Vītola uzskata, ka visi darbi ir Martas veikti, bet viņas ar Amandu tos šķetinājušas kā izpildītājas, un nav bijis būtiski, kura ko darīs.
"Man šķiet, būtiski būtu pieminēt atšķirības, kādas veidojas brīdī, kad tiek saņemts pasūtījuma darbs, domājot par izvēlēm, kā mēs rīkotos citā situācijā. Kinētiskais objekts "Virpuļdurvis", tas ir mūsu kopdarbs, pārējais mums ir katrai ir pa vienam. Bet tas šobrīd ir saistīts tieši ar sadarbību, kā mēs to pašas vēl turpmāk tālāk dalījām," bilst Amanda Ziemele.
Marta Trektere uzskata, ka pasūtījuma realizācija ir visu trīs izstādes autoru kopdarbs.
"Man patīk, kā šis pasūtījums ir realizējies, jo absolūti nezināju, kāds būs šo darbu iznākums. Protams, varbūt es kaut ko būtu darījusi savādāk, varbūt ne. Tas šobrīd nav būtiski. Būtiski ir tas, ka
viņām ir izdevies notvert to, kas bija varbūt manās domās, bet ko es nebiju pateikusi skaļi. Tas, man liekas, ir absolūti augstākais punkts, ko mākslinieks sadarbībā ar citu mākslinieku var izdarīt," vērtē Marta Trektere.
Elīna Vītola arī norāda, ka šīs izstādes darbi saistāmi ar viņas izstādi “Izplatītas glezniecības un sadzīves problēmas”.
"Mans novērojums un secinājums ir tāds, ka katrs nākošais darbs izriet no iepriekšējā darba, nevar paiet soli atpakaļ un sākt no tās pašas vietas. Tas nav iespējams. Ja tu kaut kur kļūdies, tālāk tā kļūda ir visos nākošajos darbos arī," uzskata Elīna Vītola.
Runājot par izstādi Rīgas cirka Ziloņu mājā, Elīna Vītola uzsver, ka telpai tajā ir liela nozīme.
"Šajā izstādē var saskatīt dažādas lomu spēles vai viņu nojaukumu, kuram ir tā vara pasūtīt, kurš ir mākslinieks, kurš nav. Tad arī par to luksusa statusu, ka ne katrs cilvēks var pasūtīt jebko. Tā ir izmeklētā un varas pozīcija. Līdz ar to šis luksus pret nolupušajām sienām ir tikpat paradoksāls kā tas, ka kurators uzaicina mākslinieku piedalīties izstādē, mākslinieks uzaicina kuratoru uzgleznot gleznu. Tas viss ļoti labi strādā šajā gadījumā," vērtē Elīna Vītola.
Viņai pievienojas arī Marta Trektere un Amanda Ziemele, bilstot, ka šī izstāde ir paradokss.
Marta Trektere atklāj, ka izstāde, kas aplūkojama Rīgas cirka ēkā, vēlāk turpināsies arī galerijā "427", iespējams, notiks lomu maiņa.
Izstāde “Pasūtījums” apskatāma Rīgas cirka Ziloņu zālē līdz 31. janvārim, ieeja no Alfrēda Kalniņa ielas.