Caur divpadsmit lieliem saules apspīdētiem logiem Kalnciema kvartāla galerijā nu mirdz dažādi Luda Bērziņa dzīves laikā tapušie darbi. Tie, kā stāsta tēlnieks un izstādes veidotājs Kristaps Strauts, izvēlēti gluži nejauši: "Kad viss tika nolikts savās vietās, es pievērsu uzmanību tam, ka maz te ir figurālo darbu, bet ir šausmīgi daudz seju. Maskas. Un man likās, ka tā ir tāda kā zīme laikam. Vēl jo vairāk tāpēc, ka [izstādes] plakāts ir ar Gunāra Bindes fotogrāfiju, tieši ar šo Luda masku, ko viņš pats bija veidojis."
Doma par izstādi radās jau pirms gada – pieminot Luda Bērziņa aiziešanu taisaulē. Taču realizēt to izdevies vien tagad, palīgā nākot vitrāžas meistara draugiem un kolēģiem. Un šajā izstādē, veroties košajās vitrāžās, ko jaunu ieraudzīt un sev atrast spēs ikviens.
"Varētu teikt, ka es esmu stāvējis klāt daudzām no viņām, bet tad, kad tu atkal paskaties uz to visu ekspozīciju kopā, tu saproti, ka tu daudz ko redzi pirmoreiz un saproti varbūt to, ko tu nebiji sapratis agrāk," teic Kristaps Strauts.
Vitrāžai piemīt absolūtā mainība, vērtē mākslas zinātniece Ingrīda Burāne. To krāšņums ir atkarīgs no gaismas, mitruma, apkārtējās vides. Vienlaikus – tas esot arī vīrišķīgs mākslas veids. "Stikls vispār prasa vīrišķību, jo tas ir uguns, svins, apdedzināšana, stikla sprādzieni, šķembas, asins un viss pārējais. No tā nevar izvairīties, jo stikls savā spriegumā, tāpat kā krāsns un uguns, ir neprognozējams," spriež Burāne.
Tikpat vīrišķīgs kā darbs ar stiklu bijis arī pats mākslinieks. "Arī garīgā nozīmē viņš bija ļoti vīrišķīgs cilvēks, un tas, ziniet, vienmēr fascinē – tas nozīmē, ka tas ir jaunatklājējs, novators, spēj smieties un jokot pat visbriesmīgākajās situācijās, miers, harmonija un viss, kas piedien labam vīrietim," norāda mākslas zinātniece.
Izstāde ir pieejama bez maksas un Kalnciema kvartāla galerijā skatāma līdz 27. augustam.