Ierīkojot izstādi, tās panākumi ir atkarīgi, protams, no mākslas darbiem, tomēr ne mazāk būtisks ir tās kuratora ieguldījums. Un laikmetīgā nozīmē tās ir zināšanas par mākslas vietu lokālos rāmjos un globalizācijas straumēs. To pēta arī trīs starptautiski atzītu mākslas pētnieku grāmata “Kuratora prakse pēc globālā: ceļvedis tagadnei”.
Piecsimts lappušu apjomīgais sējums "Kuratora prakse pēc globālā: ceļvedis tagadnei" ir trešā antoloģija Barda koledžas Ņujorkā veidotajā sērijā, kurā pirms tam iznākuši apkopojumi “Kā institūcijas domā” un “Kuratora prakses mīkla: Ko studēt? Ko pētīt? Ko praktizēt?”.
Pētījumi un esejas skar dinamiskās attiecības starp kuratoru apmācību, pētniecisko darbu, praksi un tajā iesaistītājām institūcijām. Kopumā 29 autori pievēršas mākslinieku un kuratoru praksēm, kurās arvien aktuālāki kļūst jautājumi par lokalitāti, ģeopolitiskajām izmaiņām, nacionālo valstu atjaunošanu, pilsoņu un iedzīvotāju tiesību varmācīgu ierobežošanu gan vietējā, gan globālā mērogā.
“Laikmetīgā māksla vairs nav strikti ierobežota lokālās robežās. Tā ir jāizprot plašākos mērogos.
To redzam starptautiskos izstāžu projektos, piemēram, biennālēs. Tajās vienmēr centrā ir katras valsts izstādes kurators. Cilvēks, kurš spēj mākslu reprezentēt daudzviet pasaulē un spēj parādīt pasauli caur laikmetīgo mākslu,” skaidro viens no grāmatas sastādītājiem, mākslas kurators Pols O’Nīls (Somija).
Grāmatas atvēršana notika 11. martā Latvijas Mākslas akadēmijā. Grāmata ir vairāku mākslas ekspertu eseju kopums, un to sastādītāji Pols O’Nīls, Lusija Stīda un Miks Vilsons šobrīd ar lekcijām viesojas Mākslas akadēmijā. Autori uzsver, ka šī lasāmviela nav domāta tikai ekspertiem, bet arī tiem, kuri vēlas vairāk uzzināt par laikmetīgo mākslu.
“Ikvienam grāmatā iekļautajam autoram ir savs skatījums, kas ir laikmetīgā māksla un kā par to runāt.
Tādēļ katrs lasītājs tajā atradīs vismaz dažus autorus ar sev tuvu redzējumu.
Un, iespējams, iepazīs citus, kas palīdzēs paplašināt izpratni,” uzsver mākslas vēsturniece Lusija Stīda (Lielbritānija).