Savstarpējās sarunās izkristalizējusies doma vai sajūta, kas pēc tam ietērpta vizuālā veidolā vai rakstītā vārdā - tā īsi varētu raksturot franču gleznotāja, teātra režisora un scenogrāfa Žanmarka Muziāla un Amerikā dzimušā latviešu literāta Pētera Cedriņa sadarbību. Tā, piemēram, vienā no darbiem pēc sarunas par melnās čūskas jēdzienu latviešu folklorā un iepazīšanās ar Jaņa Rozentāla gleznu Žanmarks radījis savu redzējumu par šo tēmu.
"Viņa darbos tās formas neatklājas uzreiz. Tikai skatoties ilgu laiku parādās viss, kas tur ir apslēpts. Īstenībā man ar dzeju ir līdzīgi - muzikalitāte ir svarīga, bet nozīmes ziņā tā atklājas ļoti lēnām, caur rezonansēm, un tie tēli, tā būtība nav uzreiz mirklīgi uztverami," stāsta dzejnieks un tulkotājs Pēteris Cedriņš.
Izstāde "Nakts tinte" ir eksperiments - tajā nav plānveidīgi atlasītu darbu, bet gan tas, kas radīts pāris nedēļās Kuldīgā pa naktīm. Jau vairāk nekā desmit gadu Žanmarks katru nakti rada vismaz pa vienai gleznai. Pats viņš atzīst, ka tā ir sava veida pašdisciplīna, lai progresētu un neapstātos. Savukārt Pētera Cedriņa mikroskopiskajā rokrakstā tapuši dzejoļi un citi teksti.
"Dzeja man ir ļoti svarīga. Es daudz lasu. Ir rindas, kas prasās tikt izliktas uz papīra kā rezumējot. Ar Pētera ietekmi ir ļoti līdzīgi," saka gleznotājs Žanmarks Muziāls.
Māksliniekus kopā savedusi interese par franču radikālajiem dzejniekiem. Arī izstādes nosaukums raksturo abu mijiedarbību - ne tikai nakts, bet arī tinte ir vienojošais abu darbiem.
"Tā nav virspuse, bet mēģināšana tajā brīdī, kad sākas nakts, viss pieklust, un virspuse it kā izdziest, un mēs mazliet vairāk pietuvojamies tām savām dzīlēm, kur var atrast visu ko, visādus dēmonus arī," pauž izstādes kuratore, tulkotāja Gita Grīnberga.
Izstāde Kuldīgā būs skatāma līdz pat maija beigām, tās tālākais ceļš būs uz Parīzi. Izstādes atklāšanā radīto kopdarbu papildinās arī dzejas lasījumi.