Kamēr mūžīgās jaunības kults rada ilūziju par apstādinātu laiku, ikviena domājoša cilvēka apziņu periodiski satricina atgādinājums par laika nepielūdzamo dabu. Cilvēks kā indivīds un personība ir piesaistīts katrs savam konkrētam laikam. Dabas nemitīga cikliska atjaunošanās pavada cilvēka mūžu kā paralēla dzīve, ko var pamanīt dzimstam kā pumpuru vai mirstam kā putnu. Šī izstāde ir apzināta satikšanās telpa ar aizejošo un atnākošo.
Latvijas valsts pirmās simtgades cilvēki – 90 līdz 100 gadus piedzīvojušie laikmeta liecinieki – pastāv mums blakus, publiski gandrīz neredzami. Taču nereti izrādās, ka uzietie “simtgadnieki” ir personības, kuru vitalitāte un enerģija, šķiet, pārspēj matērijas noteiktās robežas. Iespējams, šo cilvēku daba un dzīve ietver kādu noslēpumu, ko var atklāt kopā pavadīts laiks. Indivīds un unikalitāte Ievu Jurjāni interesē kā nemirstīgas, universālas un nepārejošas vērtības.
Pilna auguma sirmgalvju portreti ir gleznoti no dabas lielformāta akvareļos ilglaicīgās studijās. Darba process ir aktīva mijiedarbība un raisa savstarpēju uzticēšanos. Seansu gaitā ierakstītās audio intervijas atlasītā, esences veidā tiek atskaņotas arī izstādē. Portretu varoņi dalās svarīgās personīgās dzīves epizodēs. Apzinoties vēsturi, šie cilvēki neizbēgami bijuši saistīti ar ievērojamiem un sarežģītiem laikmeta griežiem.
Acīmredzamā kontrastā paralēli tiek dokumentēti pilna auguma portreti bērniem, kuru mūžs šobrīd skaitāms mēnešos. Ķermeņu sīkās aprises apliecina dzīvības trauslumu, vienlaicīgi katra indivīda izpausmes intensitāte demonstrē topošas personības klātbūtni, kas nākotnē piepildīs sava vārda un laika telpu ar saturu.
Daba nereti palīdz cilvēkam formulēt apjēgas centienus. Domātājs ievēro pumpurā apslēptu lielumu un kritušā putnā apturētu bezgalību. Gleznotājs glezno domu.
Izstādes nosaukumā ir neslēpta atsauce uz Raiņa dzejas krājumu “Gals un Sākums”, par kura ievaddaļu “Atjēgšana” viņš saka: “Cilvēks atjēdz, apzinās nepieciešamību meklēt savas esības jēgu.” "Gals&sākums" atrodas pastāvīgā pārtrauktas bezgalības sadarbībā.
Ieva Jurjāne ir gleznotāja, ilustratore, operas un teātra scenogrāfe, kostīmu un filmu māksliniece. Darbojas paralēli šajās jomās kopš Latvijas Mākslas akadēmijas beigšanas (mākslas maģistra grāds 1996. gadā).
Pēdējo gadu nozīmīgākie darbi: personālizstādes – “Daba klusē” (2016, galerija “Alma”), “Rotaļlietas stāsts” (2012, LNMM izstāžu zāles ARSENĀLS Radošā darbnīca), “Es viņus redzu” (2008, LNMM izstāžu zāles ARSENĀLS Radošā darbnīca); izrādes – A. Maskats “Valentīna” (2014, rež. V. Kairišs, Latvijas Nacionālā opera), K. M. Vēbers “Burvju strēlnieks” (2014, rež. V. Kairišs, Ķelnes opera), B. Britens “Sapnis vasaras naktī” (2013, rež. V. Kairišs, Berlīnes Komiskā opera), R. Vāgners “Dievu mijkrēslis” (2011, rež. V. Kairišs, Latvijas Nacionālā opera); filmas – “Melānijas hronika” (2016, rež. V. Kairišs, 120 min); animācija – “Reiz Dievs” (2009, rež. M. Liniņa).
No 2018. gada 10. novembra līdz 2019. gada 3. februārim Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenās ēkas 4. stāva izstāžu zālēs un Kupola zālē 5. stāvā būs skatāma Ievas Jurjānes personālizstāde “Gals&sākums”.
Izstādes projekts guvis Valsts kultūrkapitāla fonda (VKKF) atbalstu konkursā “Latvijai–100”. Māksliniece ieguvusi VKKF radošo stipendiju, AKKA/LAA autora stipendiju. Projektu atbalstījis Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departaments, kā arī advokāts Filips Kļaviņš personīgi. Sadarbība izveidota ar vairākām materiālu firmām – SIA “Posmaster”, SIA “AttēlsR”, AS “Antalis”, kā arī ar SIA “Jelgavas tipogrāfija” bukleta izdošanai. Izstāde realizēta sadarbībā ar skaņas apstrādes speciālistu Raiti Upenu, ornitologu Edmundu Račinski, radio žurnālistu Eduardu Liniņu un noformēšanas darbu speciālistu Arvilu Vilkaušu.