Portrets Latvijā. 20.gadsimts. Sejas izteiksme
No 3.novembra Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā, izstāžu zālē “Arsenāls” un Romana Sutas un Aleksandras Beļcovas muzejā skatāma izstāde “Portrets Latvijā. 20.gadsimts. Sejas izteiksme”, kurā varēs aplūkot spilgtāko portretu izlasi simt gadu griezumā. Latvijas Radio raidījumos “Labrīt” un “Kultūras Rondo” atspoguļota desmit portretu izlase – Jēkaba Kazaka, Niklāva Strunkes, Viļa Rīdzenieka, Jāņa Pauļuka, Valeriana Formozova, Gunāra Bindes, Bruno Strautiņa, Ausekļa Baušķenieka un Imanta Lancmaņa darbi. Tāpat atsevišķi tiks analizēts arī portrets karikatūrā.
Kazaks nodzīvoja ļoti īsu mūžu – tikai 25 gadus – un mira ar tuberkulozi. Viņa daiļrade saistās ar Pirmā pasaules kara laiku un ar pirmajiem Latvijas neatkarības gadiem – tas ir saspringts laiks, ko pavada neziņa par nākotni, stāsta Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu kuratore un Jēkaba Kazaka daiļrades pētniece Dace Lamberga.
Kazaka “Pašportrets melnā” top Krievijas vidienē, Penzā, kur Pirmā pasaules kara laikā uzturas daudzi jaunie latviešu mākslinieki – arī Valdemārs Tone, Konrāds Ubāns, Romans Suta.
"Šajā pašportretā, kurā Kazaks sevi ietērpis melnā uzvalkā ar melnu kaklasaiti un baltu kreklu, mākslinieks vēl meklē savu rokrakstu. Te vairāk jūt vecmeistaru ietekmi nekā viņa vēlāko interesi par formu sintēzi,” raksturo Lamberga. Darbā jūtami 17.gadsimta baroka glezniecības iespaidi, ko Kazaks bija guvis Ermitāžā, pa ceļam uz Penzu.
Savā dienasgrāmatā Kazaks raksta, ka šo “pašportreju” viņš uzgleznojis trīs dienu laikā. “Es iepazinos, gan tikai pēc reprodukcijām, ar vecajiem meistariem, un viņu apgarotajā gleznošanas veidā es ieraudzīju to, pēc kā velti meklēja Manē audzinātās paaudzes,” mākslinieks rakstījis. Kazakam impresionisms nav bijis pieņemams, “tādēļ visa mana mīlestība pievērsās vecajiem meistariem, un ar neatlaidīgu darbu es centos izravēt visu, kas likās nejaušs un lieks”.
“Šajā darbā Kazakam raksturīgi tas, ko viņš izmanto arī vēlāk – izceļ seju, ieskicē rokas, bet pārējais viņam dažkārt nav svarīgs,” akcentē Dace Lamberga.