Vēl dienu pirms izstādes atklāšanas Rīgas Mākslas telpā notiek liela rosība. Tiek iekārtotas gan ekspozīcijas, gan īpašas, noskaņu veidojošas fotogrāfiju instalācijas. Te būs redzami darbi, kurus veidojuši 13 vizuālie mākslinieki no Latvijas, Ziemeļvalstīm, Eiropas, ASV un pat Dienvidāfrikas. Taču visu šeit redzamo vieno kopīga tēma – un tā šogad ir "izolācija".
Izstādes "Ekrāna ēra III: Klusā daba" kuratore Inga Brūvere skaidroja: "Faktiski tā ideja radās pirms diviem gadiem, jo šāds pasākums tomēr top kādu pusotru, divus gadus. Un pamatā tas saistījās ar tiem diviem gadiem, kurus mēs esam pavadījuši pašizolācijā."
Fotogrāfijās un instalācijās paustas gan sajūtas par pašizolāciju pandēmijas ietekmē, gan arī tās noskaņas, ko rada moderno tehnoloģiju radītā sabiedrības vienpatība. Tajā pašā laikā pati ekspozīcija ir koša un rotaļīga. Piemēram – atvērtā viesistaba, kuru veido igauņu mākslinieces Kloē Jancis un Sigrida Vīra.
"Mēs pārvērtām viena otras attēlus par objektiem. Piemēram, šie zābaki ir kā atbilde fotogrāfijai, kuru jūs vēl neredzat, taču visi attēli un objekti ir savstarpēji saistīti. Tā ir tāda vizuāla objekta spēle, un arī rāmis ir daļa no tā," stāstīja māksliniece Sigrida Vīra.
Mākslinieces teic, ka izstādes apmeklētāji šajā instalācijā noteikti saskatīs dažādas ikdienišķas situācijas vai sajūtas, ar kurām, visticamāk, saskārušies pandēmijas laika pašizolācijā.
"Ekrāna ēra" ir trešā šī cikla izstāde. Pirmā bija veltīta pašportretam, otrā ainavai, bet trešā – klusajai dabai: ierastiem vizuālās mākslas žanriem, kuru aktualitāte mūsdienu mākslā dažkārt tiek aizmirsta.
"Bet tieši tas; kovida laikā izolācija pilnīgi ir mūs pārliecinājusi par to, ka klusā daba tieši šobrīd ir aktuāla. Jo mēs pavadījām savu laiku slēgtā telpā, un tieši tā vide – tie objekti, kas mums bija apkārt, veidoja mūs. Un to šeit var arī redzēt," uzsvēra kuratore Inga Brūvere.
Tikmēr Intro zālē tiek iekārtota izstāde "Mērītās perspektīvas", kurā apskatāmas holandiešu vizuālās mākslinieces Katjas Materas un amerikāņu fotogrāfes Erinas O’Kīfas darbi.
Izstādes kurators Pauļus Petraitis atklāja: "Viņas abas strādā ar perspektīvām kā zināma veida darbarīku, lai atklātu konkrētus jautājumus par to, kā fotogrāfija var būt ne tikai dokumentētu attēlu spēks, bet arī kas rotaļīgs – cita pieeja valodai, redzei un uztverei."
Un, lai gan daži no darbiem šķiet gleznoti, tās patiesībā ir fotogrāfijas, kurās atainoti dažādi, neierastās perspektīvās izkārtoti objekti. Vēl arī šeit būs skatāmas fotogrāfijas ar uzrakstiem, kas spēlējas ar valodu un mūsu uztveri.
Abas izstādes būs atvērtas līdz 12. jūnijam, bet pēc tam 17. jūnijā Rīgas Mākslas telpā sekos Rīgas Fotogrāfijas biennāles izstādes "ЛАВ = LOVE" atklāšana, kas veltīta kolekcionēšanas fenomenam un ietekmei, kas veido mūsu pasaules uzskatus.