Madara Mela, Katrīna Ieva, Andris Kaļiņins un Ieva Stalšene – Mākslas akadēmijas absolventi, pēdējie leģendārā scenogrāfa Andra Freiberga audzēkņi, kuru diplomdarbi nu raugāmi Rīgas Vāgnera nama garāmgājējiem. Jaunie mākslinieki, kuri sevi dēvē par apvienību “4K”, radījuši diplomdarbu izstādi “Mērogs: Maksimālisms”.
“Mērogs ir tāds rīks, ar ko mēs bieži strādājam, lai pasauli ieliktu mazākā maketā.
Un šoreiz tas nosaukums ir tāds poētisks, tāpēc maksimālisms ir mūsu maksimālisms ar to, ka mēs gribam taisīt lielās zāles izrādes, mēs gribam būt scenogrāfijas un izrādes autori, mēs gribam strādāt ar lieliem un zināmiem darbiem, mēs esam uzaicinājuši ļoti labus diplomdarbu vadītājus. Tas viss ir pēc iespējas maksimālistiski,” skaidro scenogrāfs Andris Kaļiņins.
Viņš ir radījis scenogrāfiju Pētera Čaikovska baletam “Gulbju ezers”, Ieva Stalšene – Morisa Meterlinka lugai “Zilais putns”, Katrīna Ieva interpretējusi Endrū Loida Vēbera un Tima Raisa rokoperu “Jēzus Kristus superzvaigzne”, bet Madara Mela vizuāli risinājusi Filipa Glāsa un Roberta Vilsona postmoderno operu “Einšteins pludmalē”.
“Katram tas stāsts ir savādāks, bet – kas ir sanācis, man liekas, katru mūs ļoti raksturo tā opera, kuru mēs izvēlējāmies, tā, man liekas, katram mums ir tāds pašportrets bezmaz,” atzīmē scenogrāfe Madara Mela.
Jaunie mākslinieki izstādē labprāt iepazīstinātu cilvēkus ar to, ko dara scenogrāfs un ka scenogrāfija ir mazliet vairāk par skatuves iekārtojumu un dekorāciju, skaidro scenogrāfe Ieva Stalšene: “Tā tomēr ir izrādes kodola vizuāla atrisināšana. Tiešām ir diezgan komiski, ka cilvēki, kas nav saskārušies ar teātri ikdienā, piedāvā savus skaidrojumus tam, kas ir scenogrāfs. Viens no jautājumiem man bija, vai četrus gadus es mācos par suflieri. Un visbiežāk to jauc ar dramaturga profesiju.”
Lai nerastos vēl kāds pārpratums, izstāde Vāgnera nama logos būs skatāma tikai no ārpuses un jauno mākslinieku darbi publiskai aplūkošanai būs izlikti tikai mēnesi.