“Šobrīd, pasaules sabiedrībai klimata un politisko pārmaiņu dēļ atrodoties lielas reorganizācijas priekšā, arvien lielāka nozīme tiek piešķirta dažāda veida aktivitātēm, veidojot kopienas un veicot kolektīvas darbības kopīgu ieguvumu labad. Šī ir pavisam jauna izdzīvošanas stratēģija, jo pretēji iepriekšējiem politiskiem laikmetiem ir nevis valdošās varas virzīta, bet dažādu iedzīvotāju grupu pašorganizēta. Šķiet, ka tikai šādā veidā iespējamas progress aktuālu problēmu risināšanā, jo līdzšinējie paņēmieni vairs nedarbojas. Līdz ar to ideja par kopienām šobrīd ir ļoti populāra, taču vienlaikus rodas jautājums par indivīda pašnoteikšanās tiesībām un indivīda izvēles vērtīgumu kopienas interešu priekšā,” skaidrots izstādes pieteikumā.
Izstādē “Izplatības areāls” šis jautājums tiks apskatīts ar dažādu radošo prakšu piemēriem – paralēli eksponējot mākslinieku grupu “T.E.H.D.A.S.Ry.” (Somija) un “Marginālās slavenības” (Latvija) darbus, rādot mākslinieku apvienību darbības atšķirīgas struktūras un principus.
T.E.H.D.A.S. 15 gadu pastāvēšanas laikā galvenais princips bijis radīt mākslas darbus – dažāda veida performatīvas instalācijas – kolektīvi un anonīmi, atsevišķam autoram nepretendējot uz kāda veida atsaucēm. Tikmēr “Marginālās slavenības” iestājas par individuālu, savstarpēji neiztraucētu radošo procesu, apvienības satvaru izmantojot kā vien kopīgi atzītu mākslas kvalitātes mērauklu, kā arī kā izdzīvošanas instrumentu šī brīža Austrumeiropas mākslas, institūciju un finanšu pieejamības vidē.
Abām šāda veida mākslas praksēm ir dažādi vērtējamas iezīmes, kuras tikts atklātas gan skatītājam, gan pašiem māksliniekiem izstādes “Izplatības areāls” laikā, skaidro izstādes rīkotāji.
“Marginālajās slavenībās” grupējušies Andris un Agita Maračkovski, Ieva Saulīte un Gundega Evelone, kas katrs savā “Izplatības areāla” kambarī izstāda savu telpisku tēmas iztirzājumu.
Gundega Evelone ar skulptūru grupu “Ideāla ass” demonstrē savus tuvākās nākotnes ideālās sabiedrības uzbūves principus, kā arī aicina skatītāju atstāt uzskatāmus, vizuālus komentārus par nesakritībām ar viņu pašu ideāliem.
Ieva Saulīte rādīs darbu ciklu “Trīsas (Linger)” – tā darbu motīvus veido subjektīva pieredze, iespējams, zemapziņa, norāda izstādes rīkotāji, bet rezultāts atspoguļo un atsedz individuālu, intuitīvu redzējumu un jušanu, kas neredzamām saitēm savienoti ar visapkārt notiekošo.
Andris Maračkovskis radījis instalāciju “Dzīvošana nav tik nopietna, kā jums varētu likties” un aicina uz lietām skatīties tiešāk un vienkāršāk.
Agita Maračkovska ar telpisko zīmējumus “Neko neredzu” piedāvā “aizšvīkāt vai aizkrāsot” to, ko negribas redzēt – pamēģināt nevis meklēt sarežģītus risinājumus problēmām, pārdzīvot vai censties kaut ko mainīt, bet vienkārši ignorēt to, ko negribas redzēt, un dzīvot mierīgi.
Apvienība “T.E.H.D.A.S.Ry” “Izplatības areālā” radījuši vienotu, telpu visaptverošu, lielizmēra instalāciju “Cinema Grotto Interfacing”, aicinot skatītājus doties tajā iekšā un saskarties ar šķietami iluzoru, bet patiesībā reālu pašu mākslinieku klātesamību performances laikā. Izstāde “Izplatības areāls” ir starptautiskā festivāla “Tēlniecības kvadriennāle Rīga 2020” satelītpasākums un ievada tās norišu programmu, kā arī iekļaujas Tallinas ielas kvartāla laikmetīgās mākslas programmā.
Izstādi atbalsta Latvijas Valsts kultūrkapitāla fonds, Somijas Valsts kultūrkapitāla fonds, “Free Riga”, “Marginālās slavenības”, “T.E.H.D.A.S.”, “AH OH”.