Venēcijas biennāles dienasgrāmata
Venēcijas biennāles dienasgrāmata seko līdzi Latvijas komandas ceļam uz Venēciju, ekspozīcijas iekārtošanas aizkulisēm un starptautiskās izstādes norisei.
Apmeklējot Ukrainas paviljona atklāšanu, tieši tādas bija manas gaidas – apstiprināt un atgādināt pašai sev, ka karš ir īsts un ļoti klātesošs, ka tas primāri ir cilvēku, nevis informācijas karš.
Vēl pirms ierašanās Venēcijā biju dzirdējusi leģendas par Ukrainas paviljona tapšanu: viena no paviljona kuratorēm bija darba detaļas pašrocīgi atgādājusi no Ukrainas, saprotot, ka ilgāk kavēties nav iespējams, jo izvest 3,5 metrus augsto darbu kopumā vienkārši vairs nav un nebūs iespējams. Līdzi šim darbam viņi atveda arī pesimistisku, bet, kā rādās, pamatotu mūslaiku pasaules un sabiedrības vērtējumu – tā ir pati sevi izsmeļoša un tērējoša pasaule, kas, turpinot radīt un ražot arvien vairāk un ātrāk, tikai pazaudē. Karš ir viens no procesiem, kurā šī patiesība atklājas visskarbāk, katrs solis uz priekšu ir tikai zaudējums un nejēdzīga pietuvināšanās tukšumam. Pavlo Makova darbs “Fountain of Exhaustion. Acqua Alta.” ir vizuāls un nepārprotams atgādinājums par neglābjamo plūsmu, kas lēnām, bet mērķtiecīgi iztek.
Viņu mājas Harkivā ir sabombardētas. Viņu komandas biedri ir kara dienestā. Viņu zeme asiņo. Un tomēr atklāšanā par to netika runāts. Viss svarīgākais tika pateikts klusumā un ilgākajos, cieņpilnākajos stāvaplausos manā dzīvē.
Venēcijas biennāles dienasgrāmata
KONTEKSTS:
Latviju Venēcijas biennāles 59. starptautiskajā mākslas izstādē ar ekspozīciju "Selling Water by the River" ("Tirgot ūdeni upes malā") šogad pārstāv mākslinieču duets Skuja Braden (Ingūna Skuja un Melisa D. Breidena).
Venēcijas biennāles mākslas izstāde šogad norisināsies no 23. aprīļa līdz 27. novembrim. Latvijas paviljonu organizē Latvijas Republikas Kultūras ministrija sadarbībā ar Latvijas Laikmetīgās mākslas centru.