Kultūras rondo

Stāsti par seno vēsturi dažādu laiku vēsturiskās rekonstrukcijās

Kultūras rondo

Kuldīgā aktīvi darbojas biedrība "Mākslinieku rezidence"

Ar kamermūzikas ciklu "Gordoniāde" kultūrtelpa "Hanzas perons" atzīmē piecus gadus

«Gordoniāde» – ar «armādisku braucienu» pāri «Hanzas peronam» piecos koncertos atzīmēs kultūrvietas piecgadi

Tieši pirms pieciem gadiem kādreizējā Rīgas Preču stacijas noliktavas ēka Hanzas ielā atdzima kā kultūrvieta "Hanzas perons". Savā piecgadē "Hanzas perona" radošā komanda skatītājiem sarūpējusi neparastu piedzīvojumu, aicinot ļauties "Gordoniādei" – mūzikai, dabai un miegam mūsdienu amerikāņu komponista Maikla Gordona skaņu gleznu pavadībā. Četros vakaros un vienā naktī izskanēs Gordona skaņdarbu cikls vienādiem instrumentiem.

Telpā, kur sestdienas vakarā sāksies "Gordoniāde", mani apņem kaltētu niedru un siena smarža, bet acu priekšā gaisā levitē laukakmeņi. Tā ir daļa no mākslinieka Andra Eglīša iecerētās ainavas, kas apņems arī Maikla Gordona mūzikas klausītājus.

"Kaut kas šajā mūzikā ir tāds, ko es arī šajā telpā mēģinu saglabāt – to asociāciju, kas man veidojas," stāsta Eglītis. "Pamatā tie ir ritmi, kas ir dabā – vēja vilnīši uz ezera, niedru šūpošanās, lapotne… Tas ir it kā monotons ritms, kurā vienlaicīgi ir transformācijas, kas ved tādā meditatīvā ceļojumā. Nezinu, cik Gordons pats to tā ir domājis, bet man tā ir asociācija ar dabā sastopamajiem ritmiem."

Skaņdarbs "Timber" sešiem sitaminstrumentiem bija tas, ar ko Andris Eglītis iepazina Maikla Gordona mūziku, kad pirms diviem gadiem Ventspils koncertzālē "Latvija" to izpildīja "Koksnes sekstets" Guntara Freiberga vadībā. Tas bija Covid-19 laiks, un "Timber" piespiedu kārtā izskanēja ļoti ierobežotā auditorijā, Andra Eglīša un Katrīnas Neiburgas veidotā instalācijā "Biežņa", atceras toreizējais koncertzāles vadītājs Miks Magone, kurš tagad veido "Hanzas perona" māksliniecisko programmu: "Radās doma par "Biežņu" un tās ienākšanu iekštelpās, ko pie vajadzības varētu apmeklēt tā, kā tobrīd ierobežojumi to ļautu. To visu papildināja "Timber" atskaņojums – pieci koncerti divās dienās, un "Koksnes sekstetam" bija, ko turēt – tās ir piecas augstas intensitātes un koncentrācijas stundas mūzikas 48 stundu laikā. Katru no šiem koncertiem varēja noklausīties 25 cilvēki."

Vēlāk Andra Eglīša brīvdabas izstāžu zālē "Savvaļa" Drustos izskanēja Gordona skaņdarbs astoņiem čelliem "8", un līdz šim pa reizei Latvijā jau atskaņoti visi četri darbi no Gordona cikla vienādiem instrumentiem. Taču vēl nekad tie nav skanējuši visi kopā. Miks Magone šim notikumam devis vārdu "Gordoniāde": "Jā, tā ir tāda maza rotaļa ar komponista vārdu un to, ka tas ir tāds kā armādisks brauciens pāri peronam piecos koncertos. Bieži vien tiek lietots vārds "izaicinošs", un varbūt šis vārds jau ir mazliet novalkāts un tiek lietots nevietā vai atbaida. Bet tam tā nevajadzētu būt.

"Gordona armāda" pārbrauks mums pāri, un mēs pilnīgi noteikti būsim citādāki, dažs saka – attīrītāki. Gordons bija iecerējis attīrīt prātu un atmiņas, lai ķertos pie kaut kā cita.

Šis viņam bija relaksējošs, varbūt meditatīvs, uz dažiem gadiem ieildzis posms viņa radošajā dzīvē. Kaut gan pēc drošiem avotiem varam secināt, ka cikls vēl nav gatavs un noslēdzies, jo pie apvāršņa ir piektais skaņdarbs – deviņiem tromboniem, ja es neizrunājos par daudz šobrīd…"

Miks Magone neizrunājās par daudz – jo Maikls Gordons to nupat apliecināja arī intervijā mūsu kolēģei Signei Lagzdiņai no Latvijas Radio 3 "Klasika", atzīstot, ka viņu arī iepriecina nosaukums "Gordoniāde": "Man ļoti patīk, kā tas izklausās! Es ceru, ka tā būs kā ieiešana citā pasaulē. Šie četri skaņdarbi ir daļa no vesela cikla. Šobrīd es strādāju pie piektā cikla skaņdarba. Un ideja, ka tie tiek atskaņoti kopā, ir tieši tā, par ko es vienmēr esmu cerējis un sapņojis.

Starp citu, cik zinu, šī ir pirmā reize, kad visi četri skaņdarbi tiek atskaņoti kopā šādā veidā, un esmu ļoti priecīgs un pateicīgs par to."

Maikla Gordona darbu "8" astoņiem čelliem "Hanzas peronā" interpretēs "Savvaļas oktets", kas aizpērn šo darbu jau atskaņoja Andra Eglīša "Savvaļā". Oktetu veido Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra čellu "dream team" jeb "sapņu komanda" Diānas Ozoliņas vadībā, kura teic: "Man prieks, ka varam to atkārtot un varam to darīt telpās – domāju, ka tas būs efektīgāk. Toreiz mēs spēlējām mežā, cīnījāmies ar odiem un dunduriem, galva bija dulla no pretinsektu līdzekļiem. Tur bija diezgan maz vietas, man šķiet, ka te mēs to varētu izdarīt plašāk. Ideja ir tāda, ka astoņi čelli sēž aplī un ka vidū arī var būt cilvēki. Es šo skaņdarbu nosauktu par muzikālu mantru, kad tu ieej tādā kā transā no tās mūzikas. Mikam ir interesantas idejas, un man patīk, ka viņš domā ne vien par to, lai ir pārsteigums, bet arī lai ir kvalitāte."

Atkalsatikšanās ar Maikla Gordona mūziku šī būs arī sitaminstrumentālistam Guntaram Freibergam, kurš pirms diviem gadiem piedalījās darba "Timber" atskaņojumā Ventspilī. Intervijā Latvijas Radio 3 "Klasika" viņš sacīja, ka šis skaņdarbs atskaņotājam tiešām ļauj nokļūt mazliet citā dimensijā: "Un, jo vairāk tu šādu mūziku spēlē, jo tālāk var aiziet! Tīri no fiziskā viedokļa šis skaņdarbs nav tik smags, bet tur ir citas sarežģītības – prāta, domāšanas sarežģītības, poliritmijas… Bet viennozīmīgi ir iespējams ieiet transā, un mums tas arī iepriekš ir izdevies."

Skaņdarbs "Timber" sešiem sitaminstrumentiem izskanēs 4. augusta vakarā un vēlreiz – 9. augusta rītausmā, kad "Hanzas perona" mākslinieciskais vadītājs Miks Magone ir iecerējis ko pavisam neierastu. Proti, ierobežotam skaitam klausītāju būs iespēja pavadīt nakti koncertzālē, ļaujoties Maikla Gordona skaņdarbiem, miegam un pusnomoda sajūtām. Magone ir pārliecināts, ka klausītājs ir pelnījis piedzīvojumu: "Ienākot šajā telpas daļā, cilvēkiem būs ļauts izvēlēties sēdvietu pēc saviem ieskatiem. Vai nu paņemot pa pāris siena maisiem, ar ko iekārtoties stūrī vai telpas vidū, vai izmantojot krēslu. Vārdu sakot, skatītājiem būs liela brīvība – kaut vai tajā izpratnē, ka nevajag baidīties un justies neērti, ka koncertā var pārvietoties telpā, netraucējot citiem, vai iziet ārā. Šeit brīvdabas sajūtu rada ne tikai tie dabas motīvi, kas ir ienākuši iekštelpās, bet varam tulkot šo vārdu arī plašāk – vai tu jūties brīvs savā dabā kā klausītājs?

Ļauties piedzīvojumam – uz to gribas mudināt tos, kuri atnāks uz kādu no šiem vakariem vai ļausies pamudinājumam pavadīt nakti mūzikā.

Tās ir vairāk nekā četras stundas dzīvas mūzikas: pusdivpadsmitos vakarā sāks čellu oktets, tad fagoti, elektriskā ģitāra, un četros no rīta – "Koksnes sekstets" ar skaņdarbu "Timber". No nomoda sapņa cilvēki modīsies sestdienas rītā līdz ar pēdējām skaņdarba notīm."

"Gordoniādes" ietvaros izskanēs arī skaņdarbs četrām ģitārām "Amplified", ko dzīvajā un ierakstos izpildīs viens ģitārists – Rihards Goba, un skaņdarbs septiņiem fagotiem "Rushes" Raimonda Gulbja vadībā. Bet nedēļu vēlāk "Hanzas perona" piecu gadu jubileju turpinās kanādiešu trio "Timber Timbre" koncerts un franču elektroniskās mūzikas autora un multi-mediju mākslinieka Franka Vigrū elektro opera "Kritieni".

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti