Reperis Edavārdi pirms lielā koncerta atrāda «Iekšas». Albuma apskats

Reperis Edavārdi aprīlī izdeva albumu "Iekšas", savukārt septembrī, gatavojoties solo koncertam, publicēja videoklipus. Iekšas uz riņķi sagriezīsies tik tiešām, bet būs arī iemesls pasmaidīt – par ko ir stāsts? 

Edavārdi hiphopa kultūrā darbojas jau vairāk nekā 15 gadus, debijas albumu izdeva 2007. gadā un līdzās solo darbībai ir kā dažādu hiphopa kolektīvu – "Riekstu armija", "Singapūras satīns", "KRATA" – dalībnieks. Labprāt piedalās dažādās sadarbībās, tostarp ar grupām "Very Cool People", "Nova Koma". Edavārdi būs atpazīstams no tādām dziesmām kā anša "Jauni un bagāti", Ozola "Situācijas", uzskaitījumu varētu turpināt.

Edavārdi zina ballītes atmosfērai atbilstošos jokus un patiesības, no otras puses, viņš tekstos var būt pati nopietnība, skumjš, dusmīgs un sociālpolitiski aktīvs – jaunais albums "Iekšas" nav izņēmums.

"Šis albums tapa ar uzstādījumu būt maksimāli brīvam un radošam. Veidojot "Iekšas", es daudz retāk vērsos pēc padoma pie saviem kolēģiem un koncentrējos uz savu vīziju. Šoreiz teksti netika rakstīti pie pabeigtiem bītiem. Es devos ar ideju pie Niklāva, un viņš no nulles radīja pavadījumus, kuri atbilda manai vīzijai. Iepriekšējā solo albumā "Ekosistēmas" bija daudz pārdomu un melanholijas, tāpēc šoreiz es centos sevī atrast citas šķautnes, pārkāpt pāri tam, kam man vajadzētu būt un brīvi radīt," par albumu preses relīzē saka Edavārdi. 

Albumu "Iekšas" veido desmit kompozīcijas, kas tapušas sadarbībā ar bītmeikeru un producentu NiklāvZ (Niklāvs Sekačs). Dziesmās dzirdamas vokālistes Linn un Una Daniela (ielās un klubos pazīstamas arī kā duets "UNDA"), kā arī Edvards Broders no  grupas "The Bad Tones". 

"Iekšas" dziesmu pa dziesmai

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Albuma pirmā dziesma ir "Iekarošu pasauli", kurā Edavārdi atklāj dziesmas kā idejas spēku – tā var būt pacilājoša kopējai pašapziņai, tā var būt daļa no iekarošanas plāna, varbūt dažkārt abi reizē. Zīmīgi, ka albuma vizuālajā versijā šis sākums ir burtiski asiņains – mūziķis ņem nost apsējus  no savas sadauzītās sejas kā zīmi, ka viss ir nopietni. Vārdi nav tikai vārdi, tiem ir reāls svars. Otrā dziesma "Nesu sev līdzi" sākas marša ritmā un arī vizuāli izmanto ritmu – attēlu un tekstu, sakausējot maršējošus Edavārdus ar tekstu, attēlojot propagandas sistemātiskās zalves, kā arī vēsturiskā mantojuma smagumu.  

Trešā dziesma "Logo" ieved "pirkt un pārdot" pasaulē. Dziesmā teksts kļūst par ritma sastāvdaļu un lielā mērā pilda dekoratīvu funkciju. Ieklausoties uzmanīgāk, var sadzirdēt mūziķa ironiju par apsēstību ar zīmoliem, patēriņa kultūru, jo galu galā viss tā vai tā ir ražots Ķīnā – "telefonā Bolt un Wolt – mēs visi esam poligāmi". Ceturtā dziesma "Ķermenis'’, ieturēta groteskas televīzijas pārraides estētikā, muzikāli ieved kluba tusiņa atmosfērā, maigi ironizējot par to, ka romantiskā partnera meklējumi ir sava veida gaļas tirgus: "tava mamma mani pēta, grib mani par tavu tēti. Kāds ir noslēpums? Labs miegs un labi gēni." Piektā dziesma "Paskaidro" ir repa sporta formā – battle rap jeb repu "cīņu" teksta piemērs. Edavārdi pieredzi guvis arī brīvrunu batlos.

Sestā dziesma "Atpakaļ dušā" ir viena no albuma eksperimentālākajām, sarežģītākajām un albuma kvintesenciāls kopsavilkums. Tas ir stāsts par mentālās higiēnas trūkumu – un duša šajā jautājumā nepalīdzēs. Atkārtojot frāzi "atpakaļ dušā", mūziķis nospriego atmosfēru dziesmas kulminācijai, kur centrālais objekts ir "sūds", kas patēriņa sabiedrībā ir ironisks epitets jebkam. Dziesma atsauc atmiņā folklorizējušos spārnoto teicienu "skaistums nāk no iekšām".

Septītā dziesma "Tāpat vien" ir albuma radio singls, kas ieturēts elektroniskās deju mūzikas stilistikā un melodiski vēsta par sapni dzīvot vieglu dzīvi tāpat vien. Savukārt astotā dziesma "Met ārā" konfrontē sabiedrībā pierasto blatu sistēmu: "nosaki to, kas ir stils, kas ir statuss, sēžot vienā amatā jau divdesmit gadus", un aicina no šī ieraduma atbrīvoties. Devītā dziesma "Tukšā klubā" vizuāli no melna fona iznirst neona krāsās. Tas ir melanholisks stāsts par klubu, kas bija cerību skatuve, simbols lielas karjeras sākumam, bet tagad tur notiek tikai "mošpits ar spokiem".  

Noslēgumā desmitā dziesma "NASA" videoklipā Edavārdi uz visu noskatās it kā no malas, reflektējot par mūziķa sapņa realitāti: "pušu plēst un mūziku ēst kā jauna dzīvības forma, lai mani sapņi karašu nes" – skan kā mantra. Liekot aizdomāties, ka mākslinieki ir sava veida kosmonauti – "man ir pārdabiskas spējas, bet tikai viens mērķis, būt leģendai, ja par to nav pārāk liels rēķins" – pateicoties tam, klausītāji pasauli var iepazīt plašāku:

"Atstāju aiz sevis zemi, topus, Latviju
Pūlis, skatuve, spīd priekšā kā, kad tev ir koma
Mans siluets slīd uz Piena ceļa fona
Aizsit elpu, jāturas pie misijas
Es esmu tur no kurienes izskatās viss tik mazs
Nezinu, kā nolaisties, jūs pārņem šoks
Kad sadegu acu priekšā, lūk, tas ir."

Kopsavilkumā

Savā solo darbībā Edavādi mūzikai pieiet konceptuāli – piemēram, 2023. gada nogalē viņam bija "Bēdīgo dziesmu" koncerts. Iepriekš reperim ir bijis arī "Vienas dziesmas koncerts", tāpat man labā atmiņā palicis 2015. gadā izdotais mazalbums "Galvaskauss", kam, skatuvi dalot ar Abru un "De Temps", tika uzfilmēta "Tiešraide no galvaskausa" jeb koncerts interneta tiešraidē, vēl pirms tas bija plaši izplatīti.

Jau toreiz un vēl joprojām – arī ar albumu "Iekšas" Edavārdi saglabā savu konceptuālo pieeju. Viņš parāda, kā hiphopa žanra rāmjos padziļināti preparēt tieši Latvijas kultūrai un sabiedrībai sāpīgus jautājumus. To nav patīkami dzirdēt, bet tas ir vajadzīgs. Vēsturiski hiphopā reperis jeb emsijs (MC) ir retors, kas ne vien izklaidē, bet arī runā par kultūrai aktuālo, priecīgo, sāpīgo un neatrisināto. Laikam ejot redzam – ne visi reperi ir emsiji un vienmēr tas nav vajadzīgs, bet albumā "Iekšas" Edavārdi sevi pierāda kā emsiju. Tajā pašā laikā reperis nav aizmirsis par izklaidēšanu, piemēram, dziesmās "Ķermenis", "Tāpat vien",  "Tukšā klubā" – svarīga daļa no viņa radošās enerģijas aiziet arī pūli izklaidējošo grupu "Singapūras satīns" un "KRATA" daiļrades veidošanā. 

Ņemot vērā Edavārdi daudzveidību un daudzās sadarbības, viņam ir jāievēro konsekvence savā solo karjerā, lai auditorijai nesajauktu prātu – ar albumu "Iekšas" tas viņam ir izdevies.

Viņš atklāj gan savu viedokli par apkārt notiekošo, caur savu prizmu aktualizējot un paplašinot redzējumu, gan saglabā sev raksturīgo, gan ievēro hiphopa kultūras kanonus, tos savā veidā lokalizējot.

Kas attiecas uz albuma "Iekšas" pilna garuma ekspresīvo videoklipu, šī būs tā reize, kad būs nepieciešams "Youtube" abonements, jo reklāmas video plūdumu pārtrauc visnegaidītākajās vietās. Publika tiek audzināta arī šādā veidā. Jaunās albuma dziesmas – un ne tikai to vien – 10. oktobrī varēs dzirdēt Edavārdu koncertā "Viens lielais" Rīgā, Tallinas kvartālā esošajā Angārā.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti