Rezidences mākslinieka statuss abiem sitaminstrumentālistiem nozīmē ļoti daudz – viņi varēs paust savas idejas un radīt gan sev, gan citiem.
"Arī visai sitaminstrumentu kopienai, es domāju, ir svarīgs šāds notikums, jo sitaminstrumentālisti un sitamie instrumenti šādā statusā ir diezgan liels retums. Tas ir ļoti īpaši," pauda Freibergs.
Āzers viņam piekrita: "Tas ir gan liels gods, gan platforma, kur mums parādīt savas idejas, kuru mums ir daudz, un realizēt kaut kādus savus mērķus. Šī rezidence mums vispār dod tādu plašāku atsperšanās batutu arī tam, ka tie projekti, kurus mēs plānojam, būs diezgan lieli, internacionāli un ar sadarbībām pilni – ar mūziķiem ne tikai no Latvijas, bet arī ārzemēm."
Pulsējoša enerģija un hipnotisks saspēles virmojums, kas atraisa ķermeni, kas iekvēlina prātu. Šī formula raksturo ne vien Freiberga un Āzera radošo tandēmu, bet abu mākslinieku kopīgi ar Normundu Šnē un kamerorķestri "Sinfonietta Rīga" veidoto programmu, kas 10. februārī izskanēs Cēsīs.
Koncerta programmā atrodami trīs komponistu vārdi – Johans Sebastiāns Bahs, Ģērģs Ligeti un Avners Dormans. Ja Bahs un Ligeti komentārus neprasa, tad Dormans daļai klausītāju varētu būt pārsteigums. Koncerta programmā ieļauts Dormana koncerts diviem sitaminstrumentālistiem "Spices. Perfumes. Toxins".
"Jā, Avners Dormans daļai klausītāju nav labi pazīstams, bet citiem atkal ir ļoti labi pazīstams. Viņam ir gan izcils solo koncerts, gan viņš ir rakstījis vairākus kamermūzikas darbus sitamajiem instrumentiem, viņš ir ļoti labprāt spēlēts un salīdzinoši daudz tādā sitaminstrumentu pasaules kontekstā atskaņots. Tā ka tas ir tikai likumsakarīgi, – kad plānojām šī atklāšanas koncerta programmu, nebija daudz diskusiju par to, ka tieši šo koncertu atskaņosim diviem sitaminstrumentālistiem," norādīja Āzers.
Viņaprāt, tieši šis skaņdarbs ļoti labi prezentē un parāda sitaminstrumentus un to arsenālu, ko divi perkusionisti var 25–30 minūšu laikā parādīt un no sevis izspiest.
"Galu galā tas ir viens no retajiem dubultkoncertiem diviem sitaminstrumentālistiem ar orķestri, tāpēc tas noteikti spēlēja lielu lomu, kāpēc iekļāvām šo darbu programmā. Turklāt darbs ir ļoti dinamisks," pauda Freibergs.
Freibergs vērtēja, ka zināmā mērā šis koncerts ir īpašs, jo simbolizē to, ko viņi abi ar Āzeru plāno paveikt savas rezidences laikā Cēsīs.
"Mēs iesim tādā ļoti plašā diapazonā. Skanēs ļoti dažāda mūzika no mūsu puses, tāpēc šis pirmais koncerts to nedaudz simbolizē, ka mums nav bail spēlēt kaut ko ļoti, ja tā ver teikt, konservatīvu un klasisku, bet tajā pašā laikā mēs iesim arī vairāk uz avangardu citās programmās. Būs tiešām krāsaini," atklāja Freibergs.
Ar pašmāju un starptautisku viesu dalību Juris un Guntars pieskandinās šo gadu Cēsīs, taču māksliniekiem ir lieli plāni vēl tālākam laikam – galu galā sitaminstrumentu popularitātes vilnis jūtams ne tikai Latvijā, bet arī citviet Eiropā un pasaulē.
"Manuprāt, sitamie instrumenti arvien vairāk izkaro kaut kādu savu vietu kopējā mūzikas piedāvājumā, un man tas liekas tikai loģiski un pašsaprotami, jo es uzskatu, ka sitaminstrumenti ir unikāla specialitāte, mūzikas darbības joma. Sitaminstrumenti piedāvā tiešām ļoti daudz iespēju – gan stilistiski, gan galu galā to pašu instrumentu ir tik daudz. Es tiešām to izjūtu," pauda Freibergs.
"Es piekrītu Guntaram, un tas ir diezgan globāli pašlaik novērojams ne tikai Latvijā, bet visā Eiropā un pasaulē, jo tā tomēr ir jauna instrumentu grupa, un principā šis ir tas laiks, kad sitaminstrumenti ir krājuši spēkus un beidzot var sevi pilnvērtīgi parādīt, un var tikt likti blakus flīģelim koncertzāles. Un pat vēl vairāk," secināja Āzers.