Pa ceļam ar Klasiku

"Klasikas" viesi – pasaulslavenā pianiste Mūza Rubackīte un vijolnieks Dmitrijs Mahtins

Pa ceļam ar Klasiku

Grupa “Tautumeitas” Eiropas pasaules mūzikas festivālā Rūdolštatē

Ievas Salietes spēlētā klavicimbala savīsies ar "Schola Cantorum Riga" vīru balsīm

Skaņu akvarelis. Ievas Salietes spēlētā klavicimbala koncertā savīsies ar «Schola Cantorum Riga» vīru balsīm

12. jūlijā pulksten 22.00 Rīgas Svētā Pētera baznīcā notiks Senās mūzikas festivāla koncerts "Gregoriskie dziedājumi", kurā kopā ar vokālo grupu "Schola Cantorum Riga" uzstāsies plaša spektra tautstiņinstrumentāliste Ieva Saliete. Mūziķe ar šāda veida programmu strādā pirmo reizi, jo ikdienā darbojas ar baroka vai laikmetīgo mūziku. "Man tas ir interesanti – dzīvot gan mūsdienās, gan barokā, gan ik pa brīdim arī viduslaikos. Šādi es vairāk attīstos," teic Ieva Saliete.

Šajā koncertā skanēs programma, kas veidota no Limožas Svētā Marciāla klostera mūzikas kodeksa repertuāra. 12. gadsimtā tapušo muzikālo materiālu, kas līdz šim bijis reti atskaņots, savas pētniecības laikā atradis "Schola Cantorum Riga" mākslinieciskais vadītājs Guntars Prānis.

Koncertā Ieva Saliete spēlēs klavicimbalu. Kaut arī oriģināli gregoriskos dziedājumus instrumenti nepavada, mūziķe stāsta, ka kopā ar Guntaru Prāni esot vēlējušies pielāgot programmu mūsdienu klausītājiem, piedāvājot tradicionālu skaņu piedzīvojumu, kas ietērpts laikmetu saspēlē: "12. gadsimtā šādi instrumenti vēl nebija radīti – mans instruments tapa vien 14. gadsimtā, un tā jau ir ļoti tāla nākotne. Tāpēc

mans uzdevums šajā koncertā būs improvizēti papildināt, komentēt un saspēlēties ar vēsturiskajiem dziedājumiem."

Interesanto instrumentu pēc 15. gadsimta klavicimbalas modeļa Ievai Salietei pagatavojis meistars Kaspars Putriņš. Kopumā mākslinieks radījis divas klavicimbalas ar brīnišķīgiem dekoriem.

"Bija radīti šie skaistie instrumenti, tikai neviens pārāk daudz tos nespēlēja," Ieva Saliete stāsta, atzīstot, ka instruments ieinteresējis mūziķi ne tikai sava skanējuma, bet arī mazā izmēra dēļ, jo pandēmijas laikā to varēja viegli pārnēsāt un spēlēt dažādās vietās. Raksturojot instrumenta skanējumu, Ieva Saliete teic: "Tam ir ārkārtīgi īpatnēja augstu zvaniņu skaņa un tikai 35 taustiņi. Instrumentam nav klusinātāju. Tā kā koklei – kā skaņu nospiež, tā viņa arī skan. Veidojas ļoti skaists skaņu akvarelis."

Lai gan klavicimbala radīta 14. gadsimtā, interesantā kārtā ar šo instrumentu mūziķe pirms tam izpildījusi vien laikmetīgo mūziku, kas radīta pēdējo gadu laikā. "Tie bija Matīsa Čudara un Jēkaba Nīmaņa skaņdarbi, un vēlāk arī Edgars Cīrulis man kaut ko uzrakstīja. Tā kā vairāk grūtums man ir šobrīd atrast sevi gregoriskā dziedājuma stilistikā, kas nav mana ikdienas mūzikas valoda," teic Ieva Saliete, kura koncertā dzirdamajām prelūdijām un interlūdijām iedvesmojusies, klausoties gan bizantiešu dziedājumus, gan latviešu tautas mūziku. Mūziķe atzīst, ka pie programmas sākusi strādāt tieši pēc Jāņu svinībām.

"Ļoti interesanti, ka tās pašas intonācijas, ko biju dziedājusi iepriekšējos vakaros, sastapu arī gregoriskajā mūzikā. Tas mani ārkārtīgi fascinēja – vienkāršās piectoņu melodijas var sastapt gan mūsu līgotnēs, gan arī gregoriskajā korālī," Ieva Saliete saka.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti