Kultūras ziņas

Saulkrastos notiek džeza festivāla meistarklases

Kultūras ziņas

Kultūras ziņas

"Ensemble Nist-Nah" perkusiju meditācija

«Ensemble Nist-Nah» – perkusiju meditācija «Hanzas peronā»

Bungu, šķīvju, metāla plākšņu un citu eksotisku sitaminstrumentu ansambli Indonēzijā dēvē par gamelānu. Šo tradīciju ir pārņēmusi Francijas pilsētā Nantē bāzētā grupa "Ensemble Nist-Nah". Tomēr viņu repertuārā neskan tradicionālā mūzika, bet laikmetīgi skaņdarbi. Savā Eiropas tūrē grupa ir iekļāvusi arī Rīgu, kur "Hanzas perona" piecgades svinībās izskanēja tās vienīgais koncerts Latvijā.

Kas ir gamelāns, un kā tas skan? Mūziķis Vils Gatrī pastāstīja: "Ar gamelānu mēs saprotam Indonēziju un visus šos instrumentus vienā orķestrī. Kad es studēju perkusijas Melburnā, Austrālijā – no kurienes arī nāku –, atklāju šo gamelāna daudzveidību. Bungas, kuras sit ar roku. Citu spēlēšanai izmanto āmurīšus vai nūjiņas. Perkusionistam tā ir saprotama izvēle – eksperimentēt ar dažādiem instrumentiem no citām zemēm."

Francijas pilsētā Nantē Vils Gatrī dibināja apvienību, ar kuru šobrīd koncertē visā pasaulē. Bet nosaukumu savai grupai deva "Ensemble Nist-Nah".

"Es atgriezos no gamelāna studijām Javā, Indonēzijā un spēlējos ar saviem bērniem. Nosaukums skan viņu izdomātā valodā, gluži kā šī mūzika. Tā ir eksotiska un nosaukta eksotiskā, citādā valodā," skaidroja mūziķis.

"Ensemble Nist-Nah" ir atceļojuši arī līdz "Hanzas peronam" Rīgā, kur izskanēja vienīgajā koncertā. Viņu mūzika ir meditatīva un būvēta uz plūstoši mainīgiem ritmiem. Tās ir laikmetīgas oriģinālkompozīcijas, kur katrs mūziķis ir kā precīza mehānisma sastāvdaļa.

"Mums, mūziķiem, tas ir izaicinājums atrast interesantu veidu, kā saspēlēties. Katrai kompozīcijai ir sava ideja un savs veids, kā to izpildām. Tas mēdz būt visai sarežģīti, jo kopskanējumā katrs piedalās ar savu partiju. Tādēļ katra kompozīcija ir atšķirīga, jo katrā ir atrasta sava metode, kā spēlēt kopā," uzsvēra Vils Gatrī.

Grupas pamatsastāvā ir astoņi mūziķi, turklāt katrs ar savu atšķirīgo muzikālo izglītību un pieredzi.

"Pārsvarā esam džeza mūziķi. Bet tāpat daži ir no rokgrupām, afrikāņu mūzikas grupām, vai kā es pats – no eksperimentālās mūzikas. Tāpat starp mums ir klasiskās ģitāras, džeza klavieru un kubiešu mūzikas speciālisti. Man kā komponistam tas ir izaicinoši, kā pielietot šīs dažādās prasmes. Bet reizē tas ir interesanti," atzina Gatrī.

Rīgā grupa ieradās no Lietuvas, pēc tam sekos koncerti Igaunijā, Somijā. Augustā gaidāma piesātināta tūre Francijā un Beļģijā. Ik dienu kāds koncerts.

"Tas ir nogurdinoši, bet tas ir jauki," neslēpa Vils Gatrī. "Protams, ja ir brīvdiena, tad var aplūkot pilsētu. Bet tāds ir mūsu darbs. Manuprāt, šo ritmu nedrīkst pārtraukt un vajag spēlēt katru dienu. Tādā veidā ik vakaru var atklāt ko jaunu mūzikā, kaut ko izmainīt. Tādēļ tas patiešām ir labs veids, kā strādāt."

Koncerts izskanēja, atzīmējot "Hanzas perona" piecu gadu jubileju. Šīs svinības turpināsies arī augustā, kad, piedaloties pašmāju un ārvalstu māksliniekiem, būs vairāku koncertu cikls.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti