Pārmijas

Par koncertzāles "Cēsis" 10. dzimšanas dienu stāsta Inese Zagorska un Daumants Liepiņš

Pārmijas

Jauns punktiņš Eiropas kartē un kalendārā – Eiropas Folkloras diena

Maisiņi, centrifūga un pudeļrimba. Intervija ar sitaminstrumentu pavēlnieci Vivi Vasiļjevu

Maisiņi, centrifūga un pudeļrimba. Intervija ar sitaminstrumentu pavēlnieci Vivi Vasiļjevu

Sudrabainas folijloksnes, mālaini puķpodi, zaigojošas stikla lauskas un no plastmasas pudelēm darināta marimba, krāsainu kafijas kapsulu zvaniņi un ar grabošiem atradumiem pildītas ievārījuma burciņas – tie ir vien daži no tik neparastajiem sitaminstrumentiem, kurus savā vizuāli un skaniski iespaidīgajā "Recycling Concerto" iekļāvis jaunais bavāriešu talants Gregors A. Mairhofers. Tieši šis pirms divarpus gadiem Vācijā pirmoreiz skanējušais atkritumu pārstrādes problemātikai veltītais opuss, kas jau paguvis sajūsmināt klausītājus Austrijā, Beļģijā, Anglijā un Norvēģijā, 21. septembrī Latvijas Universitātes Lielajā aulā ar pamatīgu atvēzienu ieskandinās arī "Sinfonietta Rīga" 19. sezonas atklāšanas svētkus. Koncerta solistes godā būs Vivi Vasiļjeva – savulaik opusa tapšanu iedvesmojusī bulgāru izcelsmes vācu sitaminstrumentu spēles zvaigzne.

Ieva Zeidmane: Zinu, ka esat no muzikālas ģimenes, kurā ir vairāki vijolnieki. Un arī jūs sākāt savu ceļu mūzikā, apgūstot vijoles spēli. Kā nonācāt pie sitaminstrumentiem?

Vivi Vasiļjeva: Esmu dzimusi un augusi Vācijā, bet mani vecāki ir no Bulgārijas, tāpēc katru vasaru mēs pavadījām pie Melnās jūras, tur bija ļoti īpaša, neskarta pludmale, kur vienmēr pulcējās mūziķi, kas spēlēja dažādus sitaminstrumentus, dažāda veida bungas. 7–8 gadu vecumā es to parasti vēroju no attāluma, apbrīnojot un sapņojot, kaut varētu arī pati pamēģināt spēlēt. Tad kādā pasākumā palūdzu, vai drīkstu piedalīties, un mūziķi mani paņēma savā vidū, viens man parādīja, kā jāspēlē, tā bija īsta meistarstunda! Atceros, viņš teica: "Instrumentam pārvilktā āda ir tikai viena, bet tas nenozīmē, ka arī skaņa ir tikai viena veida." Viņš parādīja, kā var no instrumenta izvilināt dažādas skaņas un, tā kā biju 5–6 mūziķu ielokā, man tūdaļ radās tā īpašā dialoga sajūta, es pieredzēju, kā ir, kad citi mūziķi reaģē uz tevis spēlēto un atbild. Bija tāda spontanitāte un improvizācija, kas manā ģimenē bija sveša, jo tur trenējos klasiskā spēles manierē.

Tā sajūta, ka varēju bungot kopā ar citiem mūziķiem, un tā savstarpējā saikne, kas toreiz radās, mani pilnībā apbūra. Es sapratu, ka šis ir tas ceļš, ko vēlos iet, šie ir instrumenti, ko gribu spēlēt.

Kad vasaras beigās atgriezāmies Vācijā, lūdzu tēvam, kurš ir profesionāls vijolnieks, lai ļauj man vienu gadu mūzikas skolā mācīties sitaminstrumentu spēli. Pēc gada viņš piekrita, un tā sākās mana profesionālā izglītība. 

Tātad jūsu tēvs sākotnēji nebija sajūsmā, ka meita skaisto vijoles skaņu maina pret sitaminstrumentiem?

Sākumā viņš bija skeptisks.

Protams, mums, sitaminstrumentālistiem, ir bijis tik daudz jācīnās, lai pierādītu, ka sitaminstrumenti ir 21. gadsimta instrumenti.

Gribam parādīt pasaulei, ka mūzikas pasaulē iederamies un esam līdzvērtīgi orķestrantiem. Protams, arī maniem vecākiem bija aizspriedumi: tas taču nav nekāds instruments, uz tā nevar nospēlēt melodijas! Bet laika gaitā arī manam tēvam radās interese un viņš bija priecīgs atklāt sitaminstrumentu pasauli, kurā ir tik daudz iespēju, arī melodiskie instrumenti un tādi, uz kuriem vari spēlēt arī harmonijas. Kā, piemēram, marimba un vibrofons. Mēs varam katrā rokā paņemt divas vālītes un spēlēt akordus. Un tagad varu teikt, ka visiem manas ģimenes vijolniekiem, kā arī mammai, kas ir pianiste, vairs nav nekādu aizspriedumu. Manā ģimenē tas laikam ir vislielākais sasniegums!

Vai jūtat stereotipu, ka sitaminstrumenti ir kaut kas skaļš un enerģisks, ka nekāda lirika nav iespējama?

Jā, varbūt, bet, nākot pie orķestra, koncentrējos uz to, kas man darāms. Es tam tik ļoti ticu, ka pēc minūtēm 5–10 arī citus esmu pārliecinājusi. Aizspriedumi pazūd. Sitaminstrumentiem piemīt tik daudz krāsu un dinamiskā amplitūda ir milzīga, to nevar salīdzināt ar nevienu citu instrumentu.  Arī šoreiz Rīgā spēlēšu "Recycling Concerto" – jeb "pārstrādes koncertu" – tur kā sitaminstrumentus izmantoju dažādus atkritumus, lietas, ko mēdzam izmest. Un es par aizspriedumiem nedomāju, vienkārši koncentrējos spēlēšanai, un pēc tam jau parasti visi ir sajūsmināti un pārsteigti, ko tik visu sitaminstrumenti nespēj.

Vai vēl kādreiz spēlējat arī vijoli?

Tikai tā – jautrības pēc. Piemēram, kad spēlēju jauniešu orķestrī, mēs reizēm pirms koncertiem muļķojāmies. Paņēmu kolēģa vijoli un teicu: "Es arī protu spēlēt Mocartu!" Bet tas arī viss, ko varu uz vijoles nospēlēt. Tiesa, bija viena reize, kad ņemu rokās vijoli, svinējām mana vectēva 80. dzimšanas dienu, tai par godu mazā pilsētiņā Bulgārijas dienvidos mana ģimene sarīkoja lielu koncertu. Visi spēlēja vijoles, arī mans brālis un brālēni, bija labi, ka arī es varēju piedalīties! Tā bija pēdējā reize, kad uz skatuves esmu spēlējusi vijoli. Bet noteikti bija tā vērts!

Parunāsim par Gregora Mairhofera darbu "Recycling Concerto", kurā tiek spēlēti pārstrādes materiāli. Vai darbs tapis pēc jūsu rosinājuma?

Es aicināju Gregoru Mairhoferu man rakstīt koncertu sitaminstrumentiem. Tas bija pirmajā dienā, kad tikāmies, mūs iepazīstināja un teica, lūk – komponists. Man toreiz bija 18 gadi. Vēl pirms atbildēju "patīkami izpazīties, es esmu Vivi", uzreiz teicu – jums man jāuzraksta koncerts sitaminstrumentiem. Tā es komponista galvā jau iedēstīju šo domu. Tolaik abi sadarbojāmies ar vienu un to pašu menedžmentu un, kad viņš saņēma piedāvājumu rakstīt koncertu, tad viņam radās ideja komponēt sitaminstrumentiem, kas veidoti no atkritumiem, tādējādi kritizējot to, ko mēs cilvēki darām ar nevajadzīgajām lietām, kā radām atkritumus. Es protams, piekritu un ar interesi domāju, kādus skanošus priekšmetus mēs atradīsim, lai tie nebūtu tikai tradicionālie rīki. Jau kopš Džona Keidža laika spēlēt skārdenes nav nekas neparasts. Bet mums bija vesels jaunu skaņu meklēšanas process, mēs izveidojām "pudeļrimbu" – marimbu, kas veidota no plastmasas pudelēm.

Tad nu uz Rīgu vedīšu 45 plastmasas pudeles, katrai no tām ir savs skaņojums.

Mēs arī jautājām sev, kādu vēstījumu ar šo koncertu vēlamies nodot, un sapratām, ka gribam pozitīvu vēstījumu. Nevis tikai koncentrēties uz problēmu, bet arī uz tās risinājumu. Un risinājums būtu atkritumus pārstrādāt, darīt ar tiem ko noderīgu. Tā arī darām – no nevajadzīgām lietām veidojam instrumentus. Tā arī radās nosaukums "Recycling Concerto" – pārstrādāšanas koncerts. Ideja radās pandēmijas laikā, un mēs ar Gregoru viens otram sūtījām daudzus video. Parasti mēs, sitaminstrumentālisti, veidojot šādus instrumentus, vispirms izdomājam, kādu skaņu vēlamies un tad meklējam priekšmetu, ar ko tādu skaņu iespējams radīt. Bet šoreiz bija otrādi.

Meklējām lietas, kas vidi piesārņo visvairāk, kā piemēram, plastmasas maisiņus.

Mēs visi tos lietojam, zinām, ka nevajadzētu, bet lietojam pat divus dienā. Koncertā ar maisiņu skaņu cenšamies radīt ritmu, grūvu. Tātad šis bija sarežģītāk, nekā izdomājot – gribu tādu skaņu un izgāztuvē atrodu lietu, ar ko tādu radīt. Mums izdevās, tas bija liels izaicinājums, bet tagad mums ir instrumenti!

Tātad plastmasas maisiņi, plastmasas pudeles – kas vēl šajā darbā tiek izmantots?

Piemēram, vecs veļasmašīnas iekšējais korpuss, centrifūga, to var labi redzēt. Protams, arī skārdenes un liels daudzums plastmasas maisiņu. Kā jau teicāt – plastmasas pudeles, un smieklīgs bija gadījums, kad gāju uz kokzāģētavu un meistaram prasīju kādu neasu zāģa ripu. Meistars skatījās uz mani kā uz trako un nesaprata, kam man tādu vajag. Teicu, ka esmu mūziķe un man to vajag koncertam. Tad nu viņš atrada vajadzīgo, dabūju smuku ripzāģi, kas skan gluži līdzīgi kā šķīvji. Vēl izmantoju puķupodus, tos atrast bija īsts izaicinājums, jo man vajadzēja veselu virteni, lai katrs sanētu konkrētā, atšķirīgā skaņas augstumā. Stikla un plastmasas pudeles diezgan viegli var skaņot, plastmasas pudelēs ar divriteņu pumpi iepildu gaisu, bet stikla pudelēs pildu ūdeni, pielāgojot daudzumu. Bet puķupodus nekā nevar skaņot. Meklēju pa visu pilsētu trīs dienas, mani pazina visos veikalos Minhenē, Oslo, jo reizēm kāds podiņš arī mēdz saplīst un man jāzina, kur varu atrast tam aizvietojumu. Jo īpaši sākumā kāds puķupods mēdza saplīst, bet nu jau esmu iemanījusies, ka izvēloties katram podiņam trīsreiz jāpieklauvē, un pēdējā laikā nekas nav saplīsis. Bet pielāgoties nācās, jo šie tomēr nav profesionāli instrumenti.

Tātad visi šie instrumenti tiešām ierakstīti partitūrā?

Pilnīgi viss ir partitūrā, komponists Gregors Mairhofers ir ierakstījis katru noti, katru takti, neko neatstājot improvizācijai. Īpaši fascinējoša ir plastmasas pudeļu kadence – tās ir 6–7 minūtes, ritmus spēlēju ar divām skaņotām plastmasas pudelēm, komponists visu sīki un smalki izrakstījis – absolūti precīzi norādījis, kā kam jāskan. Tur pat ir nevis vijoles vai basa atslēga, vai sitaminstrumentu atslēga, bet pudeļu atslēga!

Ir precīzi norādīts, kad satver pudeli, kur satver pudeli, pa kuru pudeles daļu uzsit – šis ir īsts laikmetīgās mūzikas meistardarbs.

Ja sitaminstrumentu atslēga norāda vien ritmu, tad šajā pudeļatslēgā zemāk rakstītu noti spēlē, sitot pa pudeles apakšdaļu, bet augstāk rakstītu – pa pudeles augšu.

Pieļauju, ka šādus instrumentus ir ārkārtīgi grūti pārvadāt. Un šo koncertu jūs spēlējat daudz, dažādās pilsētās muzicēsiet arī vairākos koncertos šī gada turpmākajos mēnešos.

Jā, sākumā pārvadāšana bija īsts izaicinājums, bet nu jau esam sapratuši, kā tas darāms, esam mācījušies no savām kļūdām un vairs tā neuztraucamies. Ar katru sitaminstrumentu koncertu loģistika ir īpaša, tas jau ir gluži ierasti, ka sitaminstrumentālists ierodas trīs stundas pirms koncerta, visu uzstāda, skrūvē skrūves, un beigās atkal vāc visu nost, kad citi jau ir prom, tāds nu ir mūsu liktenis. Ar "Recycling Concerto" atskaņošanu ir līdzīgi, kaut šis pat prasa vairāk laika un darba, jo instrumenti ir trauslāki, tie nav profesionāli skaņu rīki.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti