Pirmais "Positivus" notika 2007. gadā Salacgrīvā salīdzinoši šaurā lokā. Pati pirmo reizi festivālu apmeklēju 2009. gadā un noteikti esmu bijusi kādos 12 "Positivus". Šo gadu laikā gan lokālajā, gan pasaules mūzikas industrijā ir notikušas lielas pārmaiņas – piemēram, mūziku jaunākās paaudzes klausītāji pārsvarā patērē sociālajās un mūzikas straumēšanas vietnēs internetā. Koncertu ziņā mūzika ir kļuvusi pieejamāka. Aktuālo pasaules mega zvaigžņu solo koncerti tiek organizēti pavisam netālu – Stokholmā, Varšavā vai kādā citā Eiropas lielajā pilsētā, šādi aizvilinot pašmāju mūzikas fanus.
Tajā pašā laikā sociālpolitiskas problēmas, inflācija skar arī mūzikas nozari, apgrūtinot un sadārdzinot koncerttūru veidošanu. Šogad "Positivus" atkrita četri programmā solītie viesi – iesākumā reperis Ski Mask the Slump God un rokgrupa "Royel Otis", vēlāk globālas IT krīzes dēļ, kas ietekmēja arī aviokompāniju darbību, – piektdienas galvenais mākslinieks reperis Offset, kas zināms kā grupas "Migos" dalībnieks, un rokgrupa "Nothing But Thieves".
@lsm.lv Stilistiski daudzveidīgu mākslinieku koncerti, lieliski laika apstākļi un dažādi force majeure, kuru krīzi pārvarēt izdevās ar latviešu mūzikas spēku – tā šogad aizvadīts festivāls "Positivus", kas nu jau trešo gadu norisinājās Rīgā, Lucavsalā. Kas vēl šogad īpašs? Par to lasi Aigas Leitholdes apskatā LSM.lv! #LSMziņas #Postivus #Festivāls #Vasara @positivus_festival ♬ Festival - FASSounds
Piektdiena
Šī krīze internetā raisīja dažādu reakciju, bet festivāla teritorijā cilvēki labi pavadīja laiku. Piektdienas pievakarē uz skatuves kāpa programmai tikai dažas dienas pirms festivāla pievienotā populārā apvienība "Olas", kuras repertuārā reps mijas ar popdziesmu lipīgumu un deju mūzikas lādiņu. Dziesma "Nārnija" ir šobrīd mūzikas straumēšanas vietnēs internetā Latvijā klausītākā dziesma latviešu valodā (Latvijas Izpildītāju un producentu apvienības apkopotais straumēšanas tops). Koncertā "Olas" bija ieguvuši papildu roka skanējumu un iepriecināja arī ar uguns liesmām.
Latvijas repa krusttēva Ozola uzstāšanās piektdien negaidīti, bet pelnīti kļuva par vakara galveno priekšnesumu – neatbraukušā Offset vietā. Ozols bija sagatavojis šovu, kam vizuāli bija projekcijas kā "Microsoft" operētājsistēmas "Windows 95" ekrānam, un muzikāli viņu pavadīja daudzskaitlīga instrumentālistu grupa, kā arī atsevišķās dziesmās pievienojās viesi – reperi. Dziesmu virknējums dinamisks, izpildot gan savu klasiku, gan jaunākos hitus. Iespējams, kādu pārsteidza, ka Ozola programma skanēja roķīgi, bet patiesībā reperis ir uzaudzis, klausoties grandža laika rokmūziku, un tās ietekme viņam joprojām ir tuva. Savukārt nākamajā vakarā – sestdienas pusnaktī festivālā tika atzīmēta Ozola dzimšanas diena.
Viens no piektdien gaidītākajiem māksliniekiem bija Džeikobs Koljers (Jacob Collier), kas publikā atvēra kora dziedāšanas garu. Viņa priekšnesums bija liegs – viņš atdeva godu džeza-soula klasikai. Savukārt piektdienas atklājums bija ukraiņu reperis Otoy, kurš uzstājās tandēmā ar bundzinieku. Viņa dziesmas bija dusmu, sāpju pielietas, šāva viņš ar vārdiem – precīzi, ritmiski un emocionāli jaudīgi. Priekšnesumā varēja novērtēt arī ukraiņu tautas mūzikas ietekmi, kas bija iestrādātas dziesmu semplos.
Mošpitus, kur klausītājiem izlēkāties, nodrošināja reperis Denijs Tauerss (Danny Towers). Aizraujoši laiku varēja pavadīt arī dažādās atrakcijās, tostarp "silent disco" (diskotēka uz austiņām) vai arī "Bourzma Buttique" iepazīties gan ar ielu modi, gan ar brīvā mikrofona jaunajiem talantiem.
"Positivus '24" savā programmā stilistiski piedāvāja nedaudz no visa – hiphopu, rokmūziku, popmūziku, starpžanrus, dīdžejus, galu galā tu attopies krustcelēs – kur tagad doties?
Cerams, apskatīties izstādi "Ukraine in Miniature".
Sestdiena
Lai arī sestdienas programmā pirmais koncerts bija jau pulksten 15, klausītāju pūlis teritoriju piepildīja ap pulksten 20. No otrās dienas programmas kā jaunatklājumu gribētu izcelt "Picture Parlour" – grupu no Mančestras, kas spēlē klasiskā roka iedvesmotu, grūvīgu indī mūziku. Grupas vokālisti viņas balss tembra dēļ tā vien gribas nodēvēt par pārdzimušu Dženisu Džoplinu.
Milzīgu pūli bija savākuši gan Fiņķis ar grupu, gan tandēms Wiesulis un sangvn. Fiņķa mūzikā reps saplūst ar rokmūziku, savukārt Wiesulis un sangvn no "Klīnikas ierakstiem" ir šī brīža jaunās paaudzes hiphopa lielākie vārdi, kas aizrauj ar savu izkopto atšķirību – vārdu krājumā un pielietojumā, kā arī muzikāli.
Vienu no aizkustinošākajiem, bet reizē arī asprātīgākajiem sestdienas priekšnesumiem sagādāja Bendžamins Klementains (Benjamin Clementine), kurš arī uzstājās ar pavadošo grupu. Muzikāli minimālistisks ar apbrīnojamu siltu, emocijām piesātinātu tenora balsi. Koncerta noslēgumā viņš apguva, kā dažādas emocijas var izteikt latviešu valodā, un vēlāk tās arī izdziedāt.
Savukārt uz festivāla vidējās skatuves šovu bija sagatavojuši "Citi zēni", kas arī pulcēja plašu pūli. Šī gada martā grupa izdeva jauno albumu "Cits līmenis", un tā atvēršanu vērienīgi nosvinēja "Palladium Riga". Festivālā grupa savu līmeni saglabāja, parādot, cik labu popmūzikas šovu var sagatavot pašmāju mākslinieki. "Citi zēni" kaverversijas veidā atdeva godu arī sestdienas galvenajam māksliniekam Džeisonam Derulo (Jason Derullo) – dejotājam un arī popzvaigznei, kura dziesmas noteikti būsiet dzirdējuši radio. Festivālā viņš uzstājās ar dejotāju trupu, sarīkojot labu ballīti, kur neiztrūka arī konfeti lietus. Viegli, nedaudz nostalģiski un vasarai piestāvīgi!
Kopsavilkumā
"Positivus '24" ieguvēji bija latviešu mūziķi – tie saņēma lielāku uzmanību un parādīja, cik tas ir pelnīti. Taču ārzemju lielo mākslinieku viesošanās festivālā joprojām ir svarīga – tas "Positivus" atšķir no citiem vasaras festivāliem, dod pievienoto vērtību apmeklētājiem, iekustina visu Baltijas reģionu kopumā.
Tomēr izpatikt dažāda vecuma klausītājam šobrīd ir grūti, jo aktuālo zvaigžņu honorāri ir milzīgi, tādēļ zvaigznes tiek vestas konkrētai vecuma/interešu grupai.
Kopš festivāls vairs nenotiek Salacgrīvā, tas ir ieguvis jauneklīgākus vaibstus, bet tā seja vēl veidojas. Šeit noderēs paša festivāla gadiem krātā pieredze – piemēram, 2015. gada "Positivus" piedzīvotais, īpaši festivālam gatavotais grupas "Dagamba" un orķestra "Sinfonietta Rīga" un kora "Juventus" priekšnesums. Festivāla vēsturē prezentēti vairāki albumi, notikuši slepenie koncerti, tāpat ir bijis gads ciešākā sadarbībā ar Igaunijas kolēģiem.
Ja publiku neapvienot ar vienu lielo mākslinieku, varbūt ar dažādiem maziem pārsteigumiem var lietas labā ko darīt?
Apmeklētāju lojalitāte ir tikpat svarīgs jautājums kā superzvaigznes koncerts – tā palīdzēs pārdzīvot krīzes situācijas, bet lojalitātes jautājumu arī nevar atstāt pašplūsmā. Savā ziņā mūzikas festivāls ir iepazīšanās platforma. Mūziķi iepazīstas ar jauniem klausītājiem. Melomāniem festivāls koncentrēti prezentē aktuālo vai arī ko īpaši sagatavoto. Apmeklētāji festivālā var atrast jaunus draugus, varbūt pat mīlestību. Tūristiem tā ir iespēja iepazīties ar Latvijas mūzikas un svinēšanas īpatnībām, uzskaitījumu var turpināt. Piedzīvotās emocijas, nevis lielie vārdi būs motivācija atgriezties festivālā neatkarīgi no tā programmas.