"Es atceros, kā mēs iepazināmies. Režisors Oļģerts Dunkers mani 1970. gadā uzaicināja sarakstīt dziesmas vārdus filmai "Klāvs – Mārtiņa dēls". Komponēšot Raimonds Pauls, dziedāšot Elza Radziņa un "iedziedāšot Margarita Vilcāne. Pauls esot izteicis vēlēšanos, lai šo tekstu rakstu es. Tā radās "Ances romance"", par iepazīšanos ar Raimondu Paulu, kas sīki aprakstīta arī dzejnieka grāmatā "Raimonds Pauls", stāsta Jānis Peters.
Maestro Raimonds Pauls var tikai piekrist reiz teiktajam: "Jā, tā sākās mūsu sadarbība, tikām tā kā savesti kopā ar vienu dziesmiņu. Tad jau viss aizgāja viegli, Peteram jau toreiz patika visus kritizēt, arī par mūziku daudz runāja, lai gan pats no mūzikas neko daudz nesaprata." (smejas)
Apzinot visas vairāk nekā 2400 sarakstītās Raimonda Paula dziesmas, izrādās, gandrīz 400 ir ar Jāņa Petera dzeju.
Pirmā tapa filmas "Klāvs – Mārtiņa dēls" uzņemšanas laukumā, kur Raimonds Pauls esot maliņā spēlējis akordeonu, lai nedzirdētu aktrises Elzas Radziņas nepareizo dziedāšanu.
"Ances romance" (Raimonds Pauls / Jānis Peters)
Kā vientulīgi vēji kauc, tā vilki kauc,
Nāc, mīļais, mani vārda sauc, nāc, mani sauc.
Tik saldi zied tā vasara, vasara, mūsu vasara,
Nu lapas krīt kā asaras, asaras, manas asaras.
Kā vientulīgas sievas raud, tā akmens raud,
Nāc, mīļais, mani atkal skaut, nāc mani skaut.
Tik saldi zied tā vasara, vasara, mūsu vasara,
Nu lapas krīt kā asaras, asaras, manas asaras.
Filmēšana notika Smiltenes pusē, epizode, kurā aktrise Elza Radziņa izpilda "Ances romanci", pēc scenārija ir kāzas, kur spēlējusi vietējā muzikantu kapela, pie galda bijuši vietējie ļaudis, atmosfēra īsta, kā laukos.
"Es ļoti labi atceros filmēšanas laiku, biju otrais režisors, filma tapa ļoti draudzīgā atmosfērā, manuprāt, tā ir viena no labākajām Dunkera filmām," saka režisors Varis Brasla.
"Filmēšanas laukumā bija trīs tā laika dīvas – Lidija Freimane, Velta Līne un Elza Radziņa. Elzu es pazinu no saviem skolas laikiem, jo tāpat kā viņa biju jelgavnieks. Mans tētis strādāja Jelgavas teātrī, kur Elza Radziņa uzsāka savas gaitas. Mums bija neformulēts kontakts no jaunības dienām, es viņu vērtēju ļoti augstu kā aktrisi, noteikti šerpa sieva, bet talantīga. Mums nelikās, ka taisām kino, mums likās, ka esam kāzās. Manuprāt, Radziņai izdevās nospēlēt tajā dziesmā likteni. Iespējams, vokāli dziedājums nebija perfekts, bet tajā bija ielikts aktrises talants, sievietes skaudrais dzīves stāsts. Viņas deja, skūpsts, tas bija tik cilvēcīgi un nepiedauzīgi, ļoti dziļi. Raimonda mūzika bija brīnišķīga, un dzeja tik sāpīgi dziļa – visa dzīve. Viņa tur bija un nebija reizē, nu, īsta karaliene!" atceras režisors.
Ar nosaukumu "Karalienes dziesmas " 2000. gadā tika izdots Margaritas Vilcānes soloalbums. Dziedātāja daudziem 70. un 80. gadu latviešu mūzikas zinātājiem asociējas tieši ar dziesmu "Ances romance". Latvijas Televīzijas ierakstos ir vairākas versijas "Ances romancei" ar Margaritas Vilcānes spēcīgo vokālu. Gatavojot "Dziesmas ceļu", bija sarunāta intervija arī ar dziedātāju, taču personīgu iemeslu dēļ to nācās atcelt.
Filmas "Klāvs – Mārtiņa dēls" pirmizrāde notika 1971. gada 4. jūnijā Majoros, dziesma joprojām dzīvo savu dzīvi, tā uzrunā arvien jaunus izpildītājus pat pasaules līmeņa zvaigzni, kas reiz sapņojusi dziedāt arī "Ances romanci". Raimonda Paula jubilejas koncertā "Ja Tevis nebūtu" 2021. gada jūnijā mecosoprāna Elīnas Garančas izpildījumā skanēja četras dziesmas ar Jāņa Petera dzeju, arī "Ances romance".
"Pienāk laiks, kad tu vairs nesapņo, tu centies piepildīt savus sapņus," attālinātā sarunā no Milānas stāsta operdziedātāja Elīna Garanča. "Gatavojot Maestro jubilejas koncertu, mēs izskatījām ļoti plašu repertuāru, bet "Ances romance" man ne mirkli neradīja šaubas, es zināju, ka vēlos to dziedāt. Es atceros savu bērnību, dienas un vakarus pie mammas operā, un es sapņoju, ka reiz dziedāšu uz skatuves, būtu pārdroši teikt, ka tieši šo dziesmu, bet tā mani uzrunā ļoti. Es atceros filmu, atceros aktrises Elzas Radziņas smeldzīgo dziedājumu.
Jānim Peteram reizēm dziesmās nav daudz vārdu, arī šajā, bet tie, kas ir, uzrunā spēcīgi.
Man ir jāredz tas stāsts, ko dziedu, jāredz tā bilde, un tur ir plašums, bet vientulība. Tur ir akmeņi, bet migla un liels, plašs lauks ar vienu vientuļu dvēselīti vidū. Tāds ļoti skaudrs stāsts, stāsts un liktenis. Jānim Peteram ir tas dievišķais talants rakstīt melodiju dzejā."
Grupa "Carnival Youth" 2020. gada rudenī apceļoja Latviju ar latviešu kinomūzikas koncertprogrammu "Naivais ku-kū", kurā iekļauta arī "Ances romance". Grupas mūziķa Roberta Vanaga māmiņa esot teikusi, ka "Ances romance" ir viena no iecienītākajām viņas kino mūzikām. Puiši esot ieklausījušies un sapratuši, ka dziesma jāiekļauj programmā.
Valša ritmā rakstītā romance, gandrīz kāzu valsis, " Carnival Youth" izpildījumā kļūst par popdziesmu ar efektīgu ģitāras solopartiju. Dzejas rindas "Nāc, mīļais, mani vārdā sauc" jaunieši dzied "Nāc, mīļā..". Un tās nav vienīgās izmaiņas. "Mēs to dziesmu tā kā apvērsām otrādi, diezgan pamatīgi izmainījām, lai tā atbilstu mūsu sajūtai, mūsu izpildījuma manierei," saka Edgars Kaupers. "Un bija mazliet bail, ko teiks publika, jo dziesma skanējusi citādi, bet pēc koncerta pienāk kundzīte gados un saka – "Ances romance" baigi labi, baigi labi!"
1971. – "Ances romances" piedzimšanas gadā – dziesma bija radioraidījuma "Mikrofons" aptaujas desmit populārāko dziesmu vidū, protams, Margaritas Vilcānes spēcīgajā izpildījumā.
Dzejnieks Jānis Peters ir aicināts un rakstījis dzeju dziesmām, kas skanējušas arī citās Rīgas kinostudijas filmās – "Cīrulīši", "Spēle", "Zobena ēnā", "Īsa pamācība mīlēšanā" un "Homo Novus".