Visiem trim koncerta dalībniekiem kamermūzikas žanrs īpaši mīļš tādēļ, ka dod iespēju mūzikā iet dziļumā un darīt to arī ļoti personiski un brīvi, atšķirībā no ikdienas, kad, kā saka Irma Pavāre, dziedātājs jau allaž ir diriģenta, režisora vai kāda cita paspārnē: "Šis ir veids, kur man neviens nenosaka, kā man būs muzicēt, kāds būs temps; tā ir mana izvēle sadarbībā ar manu kolēģi pie klavierēm un iespēja caur vokālo kamermūziku būt brīvam un pašam par sevi."
Veidojot koncertu "Iedomu realitātes", mūziķi savu brīvību izmanto, lai atklātos ļoti plašā emocionālā amplitūdā. Koncertam izraudzīti divu britu un divu franču komponistu cikli, kas katrs ir gandrīz kā īsfilma ar savu sižetu un noskaņu. Viss sāksies ar misticisma garā rakstīto Bendžamina Britena šūpuļdziesmu ciklu, stāsta Irma Pavāre:
"Varētu šķist, ka šūpuļdziesmas visas ir tādas iemidzinošas kā "Aijā, žūžū", bet nekā! Katra no piecām šūpuļdziesmām ir absolūti atšķirīga – kāda ir samīļojoša un ieaijājoša, cita ir iedrošinoša un vēl kāda ir tāda, kurā māte pat piedraud savam bērnam, lai viņš guļ!"
Britena šūpuļdziesmām sekos pirmatskaņojums Latvijā – britu komponista Ralfa Vona-Viljamsa mīlestības sonetu cikls "The House of Life" ar 19. gadsimta itāļu dzejnieka un gleznotāja Dantes Gabriela Roseti vārdiem. Ar šo dzeju saistās kāds ļoti savdabīgs stāsts, ko atklāj dziedātājs Nauris Indzeris: "Šajā stāstā interesantākais ir tas, ka viņš veltīja dažus no šiem sonetiem savai jaunajai, skaistajai sievai, kas viņa gleznām pozēja arī kā modele. Bet viņu laulība bija ļoti īsa. Pēc diviem gadiem sieva diemžēl nomira, un mākslinieks bija pilnīgi sagrauts un savu dzejas krājumu ielika sievai kapā līdzi.
Taču pagāja laiks, un viņš nolēma, ka tie soneti ir jāizrok no kapa ārā. Tā viņš arī izdarīja.
Viņš atraka vaļā sievas kapu, un atkal atguva savus sonetus. Tas man izraisīja lielu interesi – nu, kas tur tāds varēja būt, ka jāķeras pie tik radikāliem gājieniem? Komponists Vons-Viljams, iedvesmojoties no šiem sonetiem, ir uzrakstījis pārpasaulīgi skaistu mūziku. Šīs partitūras muzikālais piepildījums ir vienkārši fenomenāls."
Ar pirmo kontrastējoša būs koncerta otrā daļa, kas apliecinās, cik dzirkstoši dzīvi prot baudīt francūži. Skanēs Pulenka ironiski lakoniskais cikls "Banalitātes" un Ravela fantasmagoriskās Dona Kihota dziesmas.
Kopumā tā ir programma, kādu iespējams dzirdēt vien pa retam, jo tās iestudēšana prasa lielu laiku un daudz darba – atzīst pianiste Helēna Laukmane: "Tur nav iespējams pāris reizes saskrieties, samēģināt un uzlaist koncertu, žargonā runājot. Jo tā mūzika ir patiešām ļoti dzīva un ievelkoša. Katru reizi arī mēģinājumu procesā ir tāda sajūta, ka tā attīstās it kā pati par sevi. Tu nevari neko iepriekš iestudēt, izrēķināt, ir jāļauj tai mūzikai dzīvot, elpot, un tas prasa diezgan ilgu mēģinājumu procesu."
Britu un franču vokālās kamermūzikas vakars "Iedomu realitātes" notiks sestdien, 28. septembrī, VEF Kultūras pils Kamerzālē.