Izstāsti albumu. Ritunsiic un Ug Ug Ugg Ugg albumā «Igrek» negaida mūzu

"Es nekad nebiju to darījis – ka tev iedod lapu un uzreiz jāraksta. Tas bija citādāk. Man parasti ir jāgaida lielā mūza, lai kaut kas notiktu," par albumu "Igrek", kas ierindots šī gada "Austras balvas" desmit nominantu sarakstā, un tā radīšanas procesu stāsta mūziķis Ug Ug Ugg Ugg.

Latvijas Radio 5 raidījumā "Izstāsti albumu" māksliniekus Ug Ug Ugg Ugg un Ritunsiic uz sarunu brīvā formātā aicinājis Kaspars Groševs, kurš mūziķus izjautā par to, kā tapis albums, kādas ir abu attiecības ar mūziku un vai albumam "Igrek" ir vieta ārpus datora.

Kaspars Groševs: Sveiki, mani sauc Kaspars Groševs, un šodien man ir tas prieks runāt ar māksliniekiem Ritunsiic jeb Aleksi Lūriņu un Ug Ug Ugg Ugg jeb Uģi Jansonu. Jūsu ieraksts "Igrek" ir nominēts "Austras balvai". Kā tas viss sākās? Jūs noteikti džemojāt kopā.

Negaidot lielo mūzu

Ritunsiic: Jā, mēs džemojām kopā, bija kaut kāda muzicēšana iepriekš. Rīga ir maza pilsēta, te viens liels džems ir.

Bet jau tas pirmais džems ir nonācis albumā? Vai kā tas albums progresēja? Cik daudz jūs džemojāt?

Džemošana

Mūzikas improvizēšana bez iepriekšējas sagatavošanās vai iepriekš noteiktiem aranžējumiem.

Ug Ug Ugg Ugg: Baigi maz, man liekas.

Pāris reizes, bet produktīvi.

Ritunsiic: Jā, tā sanāk.

Ug Ug Ugg Ugg: Mēs kaut ko padžemojām, un tad bija kaut kāds klusums, un tad Aleksis atnāca un pateica, ka mums jātaisa albums. Es teicu jā, un tā tas arī notika.

Albumā rakstīts, ka jūs sākāt Uģa vārda dienā? (..) Tad sanāk vairāk nekā pusgads. Doma radās diezgan ātri? 

Ritunsiic: Jā. Sagribējās to ierakstu. Kaut kāda mērķtiecība tur bija. Nebija tā, ka atstāja uz vairākiem mēnešiem. Reizi nedēļā kaut ko mēģinājām. (..)

Ug Ug Ugg Ugg: Vispār man liekas, visspožākā atmiņa bija rakstīt kopā tekstu. Es nekad nebiju to darījis – ka tev iedod lapu un uzreiz jāraksta. Tas bija citādāk. Man parasti ir jāgaida lielā mūza, lai kaut kas notiktu.

Ritunsiic: Tur bija jau kaut kādas rindiņas, bija kaut kāds atspēriens, nevajadzēja mēģināt kaut ko izsapņot. (..)

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Mūzika no ikdienas

Pirmā skaņdarba beigās ir sampliņš.

Ritunsiic: Sampls ir uz tās ielas, kas savieno Sporta un Hanzas ielu. Gar 49. vidusskolas sporta laukumu. Tur ir žogs, kas taisa skaņas. Naktī, ejot mājās no Briāna ielas rajona uz centra pusi, var paklausīties metāla stabus.

"samplošana"

Mūzikas termins, kas nāk no angļu valodas vārda "sampling" un nozīmē kāda jau esoša skaņas elementa iekļaušanu savā skaņdarbā. Iekļautais skaņas paraugs var būt ritms, melodija, vokāls, runas fragments vai kas cits.

Ug Ug Ugg Ugg: Vai mūsu pirmās dziesmas beigas.

Ar ko tu siti? Ar kociņu? Ar atslēgām? 

Ritunsiic: Nē, es vienkārši gāju un ar pirkstiem. Tur neko nevajag sist. Vienkārši ej un tā kā arfai. Tad sāka skanēt nākamais [gabals] "Ķīselis", un es iedomājos, ka kaut kādā jocīgā kārtā tajā "Ķīselī" tika ielikts vislielākais eforts. Diktofona nebija pie rokas, un mēs viņu bijām eksportējuši no "Fruity Loops" programmas kā stereo, bet viņš kaut kā nenolasījās. Pirmo reizi, kad Uģis viņu rādīja no portatīvā datora tumbiņas, man likās, ka tas tika uztverts citādāk, nekā digitālais muzons. Tad mēs tikāmies centrā, Uģis brauca uz Āgenskalnu, kaut ko raksta, kaut ko sūta, bet nav. It kā tuvu, bet tālu.

Ug Ug Ugg Ugg: Tad mēs aizbraucām uz Latgali pie tevis. Bez tās trešās vietas mēs nebūtu viņu pabeiguši.

Kas ir "Ķīselis"?

Ug Ug Ugg Ugg: Godīgo atbildi? Es nevarēju izdomāt tam gabaliņam nosaukumu, un tas bija vienkārši "Ķīselis". Kā zapte.

Viņš arī ir tāds izplūdis kā zapte.

Ritunsiic: Varbūt jāsāk džemi latviski saukt par zapti. Ejam vārīt zapti? Vai ziepes?

Ug Ug Ugg Ugg: Nekādas baigās ziepes no šī albuma gan nav sanākušas. Albumā dziesmas nosaukumus mēs izdomājām, tieši pirms to nodevām. Tur bija tāda brīvība, kāda iepriekš man nebija bijusi. It kā loģiski, bet, kamēr tu to neesi atklājis, tu to neizdari.

Kā ar ieraksta nosaukumu "Igrek"?

Ritunsiic: Es, man liekas, stāstīju draudzenei. Mēs runājām par valodām, un tad es aizdomājos par to, cik jocīgs kā vārds ir "igrek". Tas  apraksta burtu, un arī, kad uzraksta, viņš tāds jocīgs izskatās.

Ug Ug Ugg Ugg: Es nesen domāju, ka mums uz vāka ir asfalts, un ka "Igrek" ir kā krustojums. Tur ir brīva vieta jūsu reklāmai, bet kaut kā saturiski tur ir kaut kāda odziņa tajā visā.

Ritunsiic: Kaut kā no beigām sākām runāt par visām dziesmām.

Tas jau normāli. Tas albums ir kaut kā kopā salīmēts. Viņš plūst bez baigām atstarpēm.

Ug Ug Ugg Ugg: Jā, arī strādājot, mēs sapratām, ka ir kaut kādi gabali, kas it kā [veido] transition no viena gabala uz otru. It īpaši īsie gabaliņi. It īpaši "Ķīselis" – viņš ir foršs, bet viņš pilda kaut kādu funkciju tajā visā. (..)

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Ļoti klātesošs elements [albumā] ir visi tie runātie fragmenti.

Ritunsiic: Tas droši vien pašiem iedeva tādu kā īstenības sajūtu. Jo [albumā] ir bungu mašīnas un sintezators, kas tikai kruķij un kruķij, bet kad tad to beigt?

Tie [balss] fragmenti ir apzināti krāti?

Ritunsiic: Jā, pirmais no sarunas ar vecmāmiņu – dažreiz viņa piezvana un noskaita kādu pantiņu. Tad es pajautāju, vai var ierakstīt. Arī ar Uģa tēvu tur ir saruna. (..)

Nākamais gabals ir "Kaijiņ’, manu kaijiņ". Tur var dzirdēt arī jūsu vokālus?

Ritunsiic: Jā.

Jūs tur esat abi? Šis ir tas gabals, kuram jūs rakstījāt tekstu kopā?

Ug Ug Ugg Ugg: Jā, bet Uģis tur dzirdams fundamentālāk. "Kaijiņ’, manu kaijiņ" bija jau iesākts, bet vajadzēja arī [citus] vārdus, tāpēc mēs rakstījām.

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Žanrisko robežu nojaukšana

Noteikti kādam varētu rasties jautājums, kas šis ir pa žanru. Tas varbūt nav tik būtiski, bet cilvēkiem patīk žanru nosaukumi. Kā jums liekas? Šis ir kaut kāda ziņā nedefinējami.

Ritunsiic: Roks, elektronika, kaut kāds hipermuzons, noizs – es nezinu, kas tas ir. (..)

Ir kaut kādas muzikālas references, kas bija prātā?

Ritunsiic: Kaut ko mēs runājām arī par hiphopu, ko var mazliet dzirdēt "Farmācijā".

Ug Ug Ugg Ugg: (..) Tajā brīdī, kad mēs taisījām, mēs vispār nerunājām par to, ka vajag kaut ko tā vai šitā. Mēs pat mūziku kopā neklausījāmies. Arī ikdienā es mūziku patērēju visai maz. Kādreiz tas bija tā, ka es nekur negāju ārā bez austiņām un mans telefons bija pilns ar albumiem, bet tagad, es nezinu, vai tā ir kaut kāda pašaktualizēšanās vai nogurums.

Ritunsiic: Varbūt kombinācija no visa.

Varbūt vecums.

Ug Ug Ugg Ugg: Es varu nodokumentēt brīdi, kurā man beidzās interese par mūziku. (..)

Mūzikas ir pārāk daudz vai nepietiekami?

Ritunsiic: Galvenais, ka tā ir riktīgi forša izpausme, kas ieliek tādā prāta stāvoklī, kas ir tik neracionāls. Stundām ilgi spaidīt pogas un tērēt enerģiju.

Ug Ug Ugg Ugg: Lai vienkārši uzstaisītu kaut kādu bītu, ko tu pēc tam ieraksti ar diktofonu no laptopa tumbiņas. Pilnīgi absurdi, bet strādā. Un ir labi.

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Neskriet pāri, bet ieklausīties

Albuma formāts – kasete.

Ug Ug Ugg Ugg: (..) Man liekas, tur nebija jautājumu par to. Ja ir iespēja neielikt to [tikai] "Bandcamp" un neaizmirst par to, paildzināt tam dzīvi un iepriecināt kādu cilvēku, kas ļoti novērtē kaseti, tad tas ir baigi forši.

Sanāk, ka esat vieni no kasešu kultūras pārstāvjiem. Kas jums patīk tajā formātā?

Ug Ug Ugg Ugg: Tas, ka mašīnās, tajās, kurās mēs varam atļauties sēdēt, vēl ir kasešu aparāts. Tas ir arī interesantāk.

Ritunsiic: Atver vāciņu, tur izlasi kaut ko, krāsas, vizuālis, tur var ielikt bildīti. Tas nav, kā plati izdot.

Ug Ug Ugg Ugg: Kasete ir vidusceļš. Protams, ka fiziskā formāta karalis ir plate. Diski arī lēnām nāk atpakaļ. (..) Esmu pietiekami daudz dzirdējis cilvēku neizpratni par to, kas vispār klausās kasetes. Tā varbūt ir kā laika liecība. Man liekas, ka tie, kuriem ir albumi tikai digitāli, netiek tā arhivēti kā tie, kuriem ir izdots arī kaut kas fizisks. (..)

Ritunsiic: Nezvana no bibliotēkām un neprasa, vai var arhivēt digitālu ierakstu.

Ug Ug Ugg Ugg: Līdzīgi kā grāmatas. Kāpēc tās ir izturējušas tik ilgu laiku? Tāpēc, ka ir kruti kaut kam pieskarties un kaut ko saņemt no tā.

Ritunsiic: Ir arī forši, ka kasetei, platei, lai tu noklausītos, tev ir jāapsēžas un jānoklausās. Internetā un strīmošanas servisos tu pavadi [pie dziesmas] pusminūti un ej tālāk.

Ug Ug Ugg Ugg: Tas varbūt arī ir kaut kāds apzināts mēģinājums izlabot to ielaisto patoloģiju par skipošanu un visu pārējo. Kāpēc tas viss nāk atpakaļ? Varbūt, jo cilvēkiem pietrūkst tās saiknes ar brīnišķīgo izteiksmes līdzekli, kas ir mūzika.

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Pilna skaņa tikai datorā

Kā ar dzīvo versiju šim? Ir iespējama?

Ritunsiic: Relatīvs džems bija arī dzīvajā. Kādas divas reizes uzspēlējām. Tagad, septembrī ["Austras balvas" pasniegšanas ceremonijā], es nezinu, kā būs. Es piedāvāju "Kaijiņ’, manu kaijiņ" mīnusu, un tad mēs varētu dziedāt kā duets.

Kā reperi. (..)

Ug Ug Ugg Ugg: Tur jau ir šovs, un katram ir 10 līdz 15 minūtes. Kamēr uzkrāmē uz skatuves visus sintezatorus, paiet laiks. Varētu sanākt tā, ka nav tā šova vērts. (..) Un, ja kādam sintezatoram vads ir pa īsu, tur neko nevar padarīt. Mēs esam dzīvajā spēlējuši kasetes.

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

(..) Šis [albums] bija miksēts uz kompja?

Ritunsiic: Jā. Tik ātri un tik daudz idejas var izķert. Ja kaut kas nostrādāja, to arī attīstījām. Es vēl šodien kompī taisīju kaut kādu muzonu.

Ug Ug Ugg Ugg: Tā ir tā realitāte – kompis ir lēts, ātrs un ērts.

Ritunsiic: Un droši vien arī viens no visinteresantākajiem mūzikas instrumentiem.

Ug Ug Ugg Ugg: Jā. Datorā var dabūt visus skaņu celiņus, pat nepieceļoties no krēsla.

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Ug Ug Ugg Ugg: Piemēram, pirmspēdējai dziesmai, kas ir par "Minecraft", tas [balss ieraksts] savā ziņā bija mākslīgi [veidots], bet vienkārši bija cilvēks, ar ko organiski runāt, kurš ir dzīvojis "Minecraft" pasaulē.

Ritunsiic: Tā jau arī bija totāla sagadīšanās, ka man uz lentes ir ierakstīts.

Ug Ug Ugg Ugg: Mēs vienkārši sēdējām un pavadījām laiku kopā.

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Izklausās, ka līdzekļi šeit ir atļauti. Bija kaut kādi rīki, ko jūs neļāvāt sev lietot?

Ug Ug Ugg Ugg: Būt dzīvajā. Vienīgā lieta, kur es negribu būt, ir uz skatvues, jo tu vienkārši skaties ekrānā. Es jau visu dienu skatos ekrānā – tad jau labāk to daru kaut kur citur. Nav jau arī interesanti skatīties uz tādiem.

Ritunsiic: Jā, muzons ir riktīgi kruts, bet izzūd jebkāda šova iespēja, ja tev ir laptops, tu stāvi un skaties vienkārši.

Ug Ug Ugg Ugg: Bet, manuprāt, mūsdienās tas vairs nav tāds: "O, viņš skatās datorā, tātad viņš nav mūziķis."

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Saspiestais laiks

Kā jums liekas, vai šis ieraksts kaut ko pasaka par šo laiku un vietu?

Ritunsiic: Noteikti, tas ir blīvs.

Ug Ug Ugg Ugg: Es par to arī esmu domājis, ka tā ir kaut kāda laika lieta, ka riktīgi daudz satura ir acīs, riktīgi daudz draiva, viss ir saspiests. (..) Šis laiks ar pandēmiju un kariem ir sakompresējis laika joslu tik daudz, ka muzons vienkārši nevar būt citādāks.

Kaut kas plānojas vēl? Kas jauns?

Ug Ug Ugg Ugg: Jā. Gan jau būs.

Ritunsiic: Ja viņš tā saka, tad tā ir.

Ug Ug Ugg Ugg: Nekur nevajag steigties.

Ritunsiic: Pienāks kāda dzimšanas diena vai vārda diena.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti