Latvijas Komponistu savienības (LKS) veidotais festivāls "Latvijas Jaunās mūzikas dienas" šogad noritēs jau desmito reizi, tiešsaistē izskanot trīspadsmit latviešu komponistu jaundarbiem. LKS valdes priekšsēdētājs, komponists Rolands Kronlaks Latvijas Radio raidījumā “Kultūras Rondo” pastāstīja, ka šī gada festivāla koncerti tiek dēvēti par “kājkoncertiem”: “Ideja par “kājkoncertiem” ir vēlme paskatīties uz to, ka
tiešraides koncertus varam baudīt ne tikai pie datora ekrāniem mājās, bet, ja esam nodrošināti ar internetu, varam tos klausīties un skatīties arī citās vietās. [..] Apzināmies, ka cilvēkiem ir apnicis būt mājās un sēdēt pie ekrāniem. Mēs piedāvājam citādi paskatīties uz šo problēmu."
Vietas, kur koncertus būtu ieteicams skatīties un klausīties, piedāvā komponisti. Piemēram, Jēkabs Nīmanis aicina uzmeklēt kādu sporta laukumu, kas pilsētvidē nav retums: “Tā ir tāda teritorija, kas iedveš sajūtu – šajā brīdī te kaut kas notiek, kaut kas rodas. Savā ziņā tā [teritorija] ir kā sporta un kultūras saskarsmes punkts. Manuprāt, ir skaisti, ja tādā vietā var klausīties laikmetīgo mūziku.”
Par festivālā atklāšanas koncerta centrālo skaņdarbu izvirzīta Stīva Reiha (Steve Reich) kompozīcija “Piano Phase”, uz kuru savos darbos atsauksies latviešu komponisti.
Taujāts, kā strādājis ar uzdevumu atsaukties uz Reiha darbu, Nīmanis atbild: “Savā piegājienā es reflektēju par šo darbu, bet neapsolu, ka jūs šo saikni atradīsiet ļoti tieši un burtiski. Man tas vairāk ir kā izaicinājums un noslēpums. Es to risinu pa savam, un klausītājs pa savam. Mūzikā jau nav pareizas vai nepareizas atbildes. Mēs esam klātesoši, klausāmies un atrodam.” Komponists uzsver, ka savu mūziku raksta, galvenokārt domājot par izpildītājiem. Ja mūziķi jutīs prieku un azartu atskaņojot skaņdarbu, šīs sajūtas pārņems arī klausītājus. Skaņdarbu “Reartikulētā transformāciju spēle” izpildīs pianisti Agnese Egliņa un Rihards Plešanovs.
Atklāšanas koncertu iespējams vērot Latvijas Radio 3 "Klasika" mājaslapā.
Festivāla ietvaros iecerēti vēl divi konceptuālie koncerti, kuros skaņraži atsauksies uz ungāru komponista Ģērģa Ligeti Otro stīgu kvartetu un franču komponista Žerāra Grizē "Vortex Temporum". Šie koncerti, kā ziņo LKS valdes priekšsēdētājs Kronlaks, izskanēs aprīlī, ne martā, jo viens no mūziķiem nupat sasirdzis. Jaunie koncertu datumi vēl tiks precizēti.
Tomēr bez konceptuālajiem koncertiem festivālā iecerēti vēl trīs citi. 4. martā vokālā grupa "Putni" un saksofonu kvartets "Atomos" apvienosies kopējā programmā, kurā būs dzirdami gan iepriekš radīti opusi, gan arī Platona Buravicka, Madaras Pētersones un Sabīnes Ķezberes jaundarbi. Savukārt 5. martā tiešsaistē no Tallinas mūsdienu mūzikas interprets ''Ensemble U'' sešu mūziķu sastāvā izpildīs avangardista Udo Kasameta mūziku, kā arī Jurģa Mačiūnas, Lindas Leimanes un Tatjanas Kozlovas-Johannes kompozīcijas. Vakara gaitā tiešsaistē no Viļņas arī laikmetīgās mūzikas ansamblis "Twenty Fingers Duo". Koncertprogrammā līdztekus lietuviešu skaņražu kompozīcijām arī latvieša Alvila Altmaņa “Triptihs”.
Rolands Kronlaks atklāj, ka festivāla rīkošana tiešsaistē ir tehniski lielāks izaicinājums. Tomēr esot arī ieguvumi – iespējams piesaistīt starptautisku auditoriju. Jēkabs Nīmanis piebalso, ka pašreizējie apstākļi nāk arī ar iespējām. Festivāla veidotāji kopš pagājušā gada marta jau paspējuši pielāgoties šī laika izaicinājumiem.