Viņi kopā ar Igaunijas festivāla orķestri atskaņoja Dmitrija Šostakoviča un igauņu komponista Erki Svena Tīra skaņdarbus.
Koncerts bija veltīts Igaunijas simtgadei un Igaunijas prezidentūrai Eiropas Savienības Padomē.
Reklāmas rullītis, kas solīja tikšanos ar “akordeona princesi” Kseniju Sidorovu, varbūt bija nedaudz maldinošs, jo aicināja uz pavisam citas mūzikas koncertu Dzintaru koncertzālē. Tomēr Igaunijas Festivāla orķestris diriģenta Pāvo Jervi vadībā piedāvāja kūrortpilsētas publikai neierasti nopietnas mūzikas baudījumu.
“Man liekas, ka vispār skaisti, ka ir akordeona koncerts, ir ko atskaņot no igauņu komponista ar igauņu diriģentu un ļoti skaistu starptautisku orķestri. Brauksim kopā arī uz Luksemburgu, ar šo skaņdarbu tieši. Man ir ļoti patīkami, ka viņi mani aicina,” atzina Ksenija Sidorova.
Erki Svens Tīrs ir viens no zināmākajiem vārdiem vidējās paaudzes Igaunijas komponistu plejādē. Akordeonam rakstītais koncerts “Pravietojums” nav sākotnēji viegli uztverams, bet skanējumā jaušama spēcīga enerģija.
Mūzikas kritiķis Armands Znotiņš atzina, ka varēja redzēt, ka, atskaņojot Ksenijai Sidorovai ne tikai parafrāzes par “Piacollu” vai kaut ko izklaidējošu, bet arī nopietnu, mūsdienu mūzikas paraugu, viņas virtuozitāte, harisma un iztēle nekur nebija pazudusi. “To varēja klausīties ar lielu prieku,” sacīja Znotiņš.
Krievu mūzika šobrīd Eiropas mūzikas festivālos ir populāra, un arī Dmitrijs Šostakovičs tiek atskaņots bieži. Šī tendence gan nav noteicošā diriģenta Pāvo Jervi izvēlē Igaunijas Festivāla orķestra repertuārā iekļaut šī izcilā krievu komponista skaņdarbus, pirmdien atskaņojot Šostakoviča Pirmo simfoniju un “Astoto stīgu kvartetu”.
“Šostakovičs ir 20. gadsimta ģēnijs! Man viņš ir īpaši nozīmīgs. Kad biju mazs zēns, mana ģimene vasarās vienmēr dzīvoja Pērnavā. Tā bija vieta, kur padomju laika inteliģence mēdza atpūsties. Atceros, ka man bija septiņi gadi, kad Dmitrijs Šostakovičs atbrauca pie mums uz vasarnīcu. Man pat ir fotogrāfija, ko uzņēma diriģents Gustavs Ernesaks. Es vēlējos ar puikām doties spēlēties, bet tēvs man piekodināja palikt un klausīties šo ģeniālo cilvēku. Šostakovičs Pērnavā arī komponēja,” atcerējās Pāvo Jervi.
Ovācijas, kas koncerta beigās nerimās vismaz 10 minūtes, apliecināja, ka vasaras koncertu raibajā karuselī publika novērtē arī kāda nopietnāka mirkļa burvību.