Šogad Latvijas mūzikas ierakstu gada balvas “Zelta mikrofons” kategorijā debija tiek izvērtēti 37 ieraksti. Daļai no mūziķiem debijas albums ir pirmais lielas solis karjerā, piesakot sevi plašākai auditorijai. Daļai pirmais albums nācis, kad uz skatuves jau ir pavadīts zināms laiks un jau iegūta atpazīstamība. Daļai mūzika ir pilna laika darbs, daļai – viens no radošās dzīves projektiem. Vēl kādi būs noslinkojuši un savu albumu vērtēšanai nav pieteikuši. Kopumā 2021. gada debijas albumu kategorija ir eklektiska, sagādās jaunatklājumus un raisīs pārdomas.
Popmūzika
Šogad popularitāti sabiedrībā jau ieguvusi grupa “Citi zēni” ar albuma “Suņi iziet ielās” un mūziķe Būū ar albumu “Albūūms”. Viņi pārzina aktuālās mūzikas tendences, māk tās pielietot savā labā. Grupa “Citi zēni” ir muzikāli izglītoti dauzoņas, ballīšu grupa, kura aizrauj ar asprātībām un grūvu, radot labu atmosfēru. Arī Būū ir erudīta, viņas mūzika ir labi izdejojama, bet tās lielākais trumpis ir dziesmu personīgie stāsti. Lai veiksmīgi darbotos popmūzikā, ir jāspēj mainīties līdzi spēles noteikumiem un tajā pašā laikā saglabāt savu unikālo, kas ļauj gūt klausītāju uzmanību.
Džeza un klasiskā skola
Jauni populārās mūzikas mākslinieki izaug no džeza skolas, un šīs zināšanas dzirdam dziesmu rakstīšanas pieejā, aranžējumos un nokrāsās. Loretes Mednes albums “Desmit reizes par viņu” pārliecina ar savu konceptu un aranžējumiem. Ineses Bērziņas albums “Inese” ar savu daudzveidīgumu parāda viņas plašo mūzikas valodu. Emīlija ar albumu “Augustā” popmūzikai piešķir maigas un smalkas nianses. Savukārt Dāvida Bejera debijas albums “Home” labi iederēsies kā mūsdienu džeza, tā instrumentālās mūzikas un postroka plauktiņā. Tikmēr Rick Feds ar albumu “Future Human” iepazīstina klausītājus ar nākotnes elektronikas bītiem.
Klasiskas džeza vērtības prezentē gan Beātes Zviedres un Jāņa Rubika albums “Kad es nomizojos”, gan Vadima Dmitrijeva “Chapter I”. Arī pianiste Annika Lanka šogad debitēja ar klaviermūzikas albumu “Vol. 1”, aizraujot ar melodijas plūdumu un noskaņu krāsainību.
Paradoksāli, muzikālā izglītība ir gan ieguvums, gan šķērslis klausītāju sasniegšanā. Tikai laika gaitā jaunie mākslinieki atrod veidu, kā uzrunāt plašo popmūzikas auditoriju, kurai sākotnēji šāda veida mūzika varētu šķist par sarežģītu.
Hiphops
No hiphopa mūzikas “Zelta mikrofona” debijas kategorijā ir BDM ar “Shapeshifter”, Ods ar albumu “Oda priekam”, Pafs ar albumu “369”. Viņi visi mūzikā dalās ar savu pasaules redzējumu. Hiphopa jaunie mākslinieki izmanto krasus mākslinieciskās izteiksmes līdzekļus, piemēram, sapludinot latviešu un angļu valodu, izmantojot slengu plašā diapazonā, repojot par problēmām gan tiešos tekstos, gan attēlojot caur absurdām ainām. Grotesks sabiedrības un mums apkārt notiekošā apskats, nevis izpatikšana.
Hiphops, atklājot jauniešu paaudzei raksturīgo, viņu problēmas, kuras varētu būt nesaprotamas citai paaudzei, kļūst par vienu no šī brīža dumpinieku žanriem. Lai arī pēdējos gados latviešu hiphopa mākslinieki ir ieguvuši plašāku auditoriju, šķiet, hiphopā ir jādzīvo, lai to patiesi spētu novērtēt.
Alternatīvie
No alternatīvās mūzikas šogad pamanāmākais bija projekts “Pizdets I Meyk the Hevi Metāls” ar albumu “Troubled Son”, kas vairāk uztverams kā daudzu disciplīnu mākslas performance. Klausītāju atzinīgu novērtējumu saņēmušas arī postroka grupa “Dz” ar savā vārdā nosauktu albumu un grupa “Viviré en Marte” ar albumu “Great World”. Pētera Ozola solo projekts “Troksnis” ar savu melodisko instrumentālo albumu “Vientuvība” rada atmosfēru, lai dotos ceļā un vērotu, kā aiz automašīnas stikliem mainās ainava.
Tāpat jāpiemin arī grupa “Mortons” ar tāda paša nosaukuma albumu, un Renārs Veličko ar albumu “#1”. Abus albumus veido autordziesmas, kurās mūzikas izteiksme pakļaujas stāstam.
Albums “Tiekšanās uz svelmi un smeldzīgu klusumu. Pasakas pieaugušajiem” iznācis grupai “N0Tinghila”, kas ir goda atdošana pāragri mūžībā aizgājušajam Matīsam Runtulim, kurš bija šīs grupas līderis un dziesmu autors.
Postmetālu pārstāv grupa “Zintnieks” ar albumu “No aizkurienes”, kuru veido četras kompozīcijas ar kopējo garumu 56 minūtes. Grūvīgu smago roku piedāvā “Low Buzz”. Mūsdienu smagais metāls ir grupas “Kayro” albums “Strangest Times”.
Alternatīvā un smagā mūzika aizrauj ar savu personiskumu un neatkarīgo pieeju, līdzīgi kā džeza skolas gadījumā, arī alternatīvajiem mūziķiem būs jāmeklē kompromiss, ja mērķis ir paplašināt savu klausītāju loku.
Gada debija?
Dzīvojam laikā, kad mūziku klausāmies izlasēs pa dziesmām, nevis albumu visā garumā, tāpēc mūziķi mēdz klausītājus ar sevi iepazīstināt dziesmu pa dziesmai. Pandēmijas laika ierobežojumu dēļ mūzikas jaunumus iepazinām ierakstā, nevis koncertā, kurš izsenis ir bijusi vieta, kur notestēt jaunradīto pirms studijas ieraksta.
Gaumes ir atšķirīgas un katram no 2021. gada debitantiem būs savi klausītāji. Bet titulu “gada debija”, šķiet, iegūs tas albums, kas ieintriģējis visplašāko auditoriju. Cik ilga būs rezonanse, to rādīs laiks. Mūzikas vēsture rāda, ka lielisks debijas albums nav garantija stabilai vietai klausītāju sirdīs un radio rotācijās. Otrais albums bieži vien nāk ar lielu krīzi, un tikai trešais var atnest ilgi gaidītos panākumus.