"Nekad nebiju domājis, ka reiz varētu kļūt par "Gewandhaus" orķestra galveno diriģentu – ne tad, kad vēl biju tā viesdiriģents, ne arī pirms tam. Par to var sapņot katrs diriģents!” – tā intervijā Latvijas Radio 3 "Klasika" direktorei Gundai Vaivodei atzīst Nelsons, uzrunāts brīdi pirms koncerta.
"Jau no pirmās sastapšanās reizes bija brīnišķīga sajūta! Tik nopietnu un dziļu darba disciplīnu nebiju piedzīvojis,"
sajūsmu neslēpj "Gewandhaus" jaunais kapelmeistars Nelsons.
Ar smaidu viņš atceras, ka vēl padomju laikā platēs ar Brāmsa un Šūmaņa simfonijām varējām dzirdēt tieši "Gewandhaus" orķestri. "Ārpus Latvijas un Krievijas orķestriem tas bija pirmais, kuru iepazinu," klāstīja Nelsons.
Diriģents atzīst – vislabāk šī orķestra interpretācijā skan vācu un austriešu mūzika. Mendelszons, Šūmanis, Brāmss. "Zīmīga ir šī orķestra skaņas piesātinātība un vieglums. Tāda gaisīga sajūta – skaņa ir ļoti zīdaina. Bet tajā pašā laikā tā, kā "Gewandhaus" spēlē Brukneru, nespēlē neviens cits. Tam ir īpaša pieeja mūzikai – mazliet kameriska, jo rodas sajūta, ka mūzika iet pāri taktssvītrai. Kaut Bahu, piemēram, viņi nespēlē "veģetāriski". Bahs viņiem skanot ne pārlieku moderni, ne pārspīlēti stilizēti.
Viņi koncentrējas uz mūziku. Tomasa baznīcā stāsta – laikā, kad Bahs rakstījis, viņi šo mūziku atskaņojuši bez mēģinājumiem. Baznīcā nereti bijuši deviņi grādi, un tā bija viņu ikdienas maize – atkal jauna Baha kantāte. Un īpaša koncentrācija bija tieši uz saturu. Protams, profesionālisms ir svarīgs – jo tas tikai bagātina kvalitāti.
Būt galvenajam diriģentam šajā orķestrī, kas ir vecākais Eiropā – tas ir gods un prieks, saka Nelsons.
Viņš arī stāsta, ka šis ir arī orķestra 275. jubilejas gads. Un, kaut arī jūtams, ka vēsturiskā tradīcija orķestrī ir tuva un nozīmīga, brīdis, kad kopā muzicējam, šķiet ļoti moderns, aktuāls. "Spēlējot, piemēram, Mendelszonu, rodas sajūta, ka darām to pirmo reizi, tieši šeit un tagad! Būtiska ir arī cilvēciskā ķīmija ar "Gewandhaus" mūziķiem – ir ļoti ērti kopā muzicēt. Nepacietīgi gaidu mūsu kopīgo strādāšanu vairāku gadu garumā!”
Par solisti inaugurācijas koncertam Andris bija izraudzījies Baibu Skridi. Abi kopā muzicējuši ne reizi vien, bet vakar atbildība bija daudz lielāka.
"Šī ir ļoti svarīga diena mums abiem… Andrim tā ir neiedomājami skaista iespēja – strādāt ar šādu orķestri, un jūtos saviļņota, ka tieši es drīkstu būt pašā pirmajā oficiālajā koncertā kā soliste,” pirms koncerta Latvijas Radio 3 atzīst Baiba Skride.
"Ar Andri vienmēr ir jauki spēlēt – ar viņu jūtos tik droši, ka uztraukums aiziet otrajā plānā. Viens otram varam pilnībā uzticēties; ir sajūta, ka viss ir kārtībā, viss būs labi. Tikai Andris man spēj šādu sajūtu sniegt,” neslēpj Skride, kura kopā ar Leipcigas "Gewandhaus" orķestri muzicējusi vairākkārt. Viņasprāt, šis orķestris pārējo vidū izceļas ar ļoti cilvēcīgu skaņu.
"Ja salīdzinām ar Andra vadīto Bostonas simfonisko orķestri, kas, būdams ļoti muzikāls, vienlaikus ir arī izteikti perfekts, Leipcigas orķestrim piemīt patīkams siltums. Tāda "saprotama" skaņa,” atzīmē Skride.
Albana Berga Vijolkoncertu "Eņģeļa piemiņai”, kas tika atskaņots 22. februāra koncertā, Andra Nelsona vadībā Baiba spēlējusi vairākas reizes. Īpaša uzstāšanās bijusi pirms gadiem astoņiem: "Tā bija pirmā reize, kad abi spēlējām kopā ar "Berlīnes filharmoniķiem". Berga Vijolkoncerts ir viens no nozīmīgākajiem, svarīgākajiem, dziļākajiem 20. gadsimta koncertiem. Katra reize, kad to spēlēju kopā ar kādu izcilu orķestri un diriģentu, ir varens piedzīvojums,” neslēpj māksliniece, kura dzīvo Hamburgā, bet koncertē Berlīnē, Saksijas reģionā un, protams, visā pasaulē.
"Leipcigas publika ir ļoti inteliģenta – te ir tik daudz kultūras, brauc vislabākie orķestri, te mīt pats "Gewandhaus", kas veido brīnišķīgas programmas. Uz Leipcigu brauc visi izcilākie diriģenti, solisti. Tajā pašā laikā publika ir arī ļoti atsaucīga, pretimnākoša – šai ziņā man ir ļoti laba pieredze," – tā Baiba Skride.
Latvijas Radio 3 vadītāja Gunda Vaivode, kura pēc "Gewandhaus" ielūguma Nelsona inaugurācijas koncertu apmeklēja klātienē, koncerta starpbrīdī sazvanīta neslēpa sajūsmu: "Gaisotne zālē – brīnišķīga! Ir sajūta, ka tiek svinēti vareni mūzikas svētki. Liels lepnums gan par Andri, gan Baibu, bet, pat ja tie nebūtu viņi, manuprāt, mūzikai šī ir lielā diena, un lielā diena tā ir Leipcigai, kas ir viena no lielākajām vēsturiskajām mūzikas pilsētām Eiropā.
Leipcigā visu dienu spīdēja saule, bet vakarā viss centrālais laukums ir izgaismots, griežas krāsains panorāmas rats, kas iezīmē jaunus griežus arī "Gewandhaus" vēsturē.
Pavisam drīz – 11. martā – orķestris svinēs 275. jubileju, un šis brīdis zīmīgi sakrīt ar Nelsona stāšanos tā galvenā kapelmeistara amatā. Arī no mediju puses šim notikumam pievērsta ļoti liela uzmanība. Jau iebraucot Leipcigas vilcienu stacijā, visapkārt redzami milzu plakāti ar Andra bildi un aicinājumu uz koncertu. Turklāt cildināts ne tikai Andris un Baiba, bet pavisam drīz šeit notiks arī Ērika Ešenvalda autorkoncerts.”
"Gewandhaus" orķestra jubileja tiks atzīmēta plaši: gan ar izstādi, gan dažādiem pasākumiem, būs arī festivāls četru nedēļu garumā, kura ietvaros Nelsons diriģēs dažādas programmas gan ar klasiku, gan jaundarbiem.
"Viens no Andra lielajiem sapņiem – Svētā Toma baznīcā diriģēt Baha Mesu siminorā jeb Augsto mesu, ko reiz gan viņš jau esot darījis, bet pārsvarā vēl skolas laikā tikai dziedājis un trompeti spēlējis," zina stāstīt "Klasikas" direktore.
Par godu orķestra jubilejai izdota arī 20 eiro monēta, kas apgrozībā tiks laista 8. martā.
Nelsons Leipcigā uzturēsies līdz 16. martam. Lai gan nebūs viegli apvienot darbu Leipcigā un Amerikā, abi Andra vadītie orķestri – Bostonas un "Gewandhaus" – turpmāk paredzējuši ciešu draudzību. Jau šobrīd tiek iestudētas līdzīgas programmas.
"Uz jautājumu, vai Leipcigā jūtas kā mājās, Andris atbildēja apstiprinoši. Pirmkārt jau tāpēc, ka tā ir Eiropa, kas tuvāk mājām, un viņam šī pilsēta ir mīļa, jo te viņš uzstājies daudzkārt – arī vēl nebūdams kapelmeistars. Katrā ziņā šis būs ļoti nozīmīgs posms Andra karjerā. Cilvēki šeit ir sirsnīgi – gan mūziķi, gan orķestra vadība. Pilsētā pie Baha tētiņa, pilsētā, kur dzimis Andra iemīļotais Vāgners un Andra priekšgājējs Mendelszons, pilsētā, kur var aiziet uz Šūmaņa un dāvidbrāļu iemīļoto kafijas krodziņu, Andris jūtas labi,” atzīmē Gunda Vaivode.
Pēc 22. februāra Andris Nelsons un "Gewandhaus" orķestris uzstāsies vēl vairākos koncertos Leipcigā, bet kopumā viņu kopīgā koncertu ģeogrāfija šajā gadā aptver Londonu, Stokholmu, Maskavu, Sanktpēterburgu, Helsinkus un arī Latviju.
13. un 14. oktobrī Andrim Nelsonam un "Gewandhaus" orķestrim aplaudēsim Latvijas Nacionālajā operā un baletā (LNOB), savukārt 16. oktobrī - Liepājas koncertzālē "Lielais dzintars". Koncerti iekļausies Latvijas valsts simtgades koncertcikla "Dzimuši Latvijā" ietvaros, un tajos piedalīsies arī starptautiski atzītais soprāns Kristīne Opolais (13. oktobra koncertā LNOB un 16. oktobra koncertā "Lielajā dzintarā") un trompetists Hokans Hardenbergs (14. oktobra koncertā LNOB).