Nē, Paškeviča kungam šogad nav apaļa jubileja, šīs intervijas iemesls ir viņa aktīvā radošā darbība. Tik tikko džeza izdevniecības “Jersika Records” paspārnē klajā nākusi skaņuplate “Variations”, kurā Paškēvičs improvizē kopā ar Vjačeslavu Gaņeļinu un Arkādiju Gotesmanu. Vasarā Denisam gaidāma koncertsērija ar “Funk Therapy Collective” un uzstāšanās kopā ar “Prāta vētru”. Daudz dažādu radošo ideju savu pilnbriedu sasniegs rudenī.
Izdevniecība “Jersika Records” paspārnē klajā nākusi skaņuplate “Variations”, kurā jūs spēlējat kopā ar Vjačeslavu Gaņeļinu un Arkādiju Gotesmanu. Lūdzu, iepazīstiniet ar šiem mūziķiem!
Pianists, komponists Vjačeslavs Gaņeļins ir leģendāra personība PSRS laika un arī vēlāka laika avangarda mūzikā. Viņš pats sevi nepieskaita pie avangardistiem, bet gan pie brīvajiem improvizatoriem. Gaņeļins šobrīd dzīvo Izraēlā, un man pašam tas bija liels notikums, ka varu kopā ar viņu strādāt – Gaņeļina mūzikā ir daudz zināšanu un filozofijas.
Arī Arkādijs Godesmans ir ļoti daudzveidīgs mākslinieks un komponists. Šo divu leģendāro mūziķu tandēmā beidzot tiku uzņemts arī es ar savu skatījumu uz mūziku! Skaņuplatē "Variation" ir šobrīd radīta improvizētā mūzika. Tās moduļi tika radīti iepriekš, bet improvizējām mēs uz vietas ieraksta laikā.
Cik ātri atradāt kopīgu valodu?
Mēs bijām tikušies un spēlējuši jau iepriekš – Rīgā un Izraēlā. Uz šīs pieredzes pamata mēs arī varējām paveikt šo improvizēto ierakstu. Ja nebūt šīs savstarpējās saiknes, šis projekts nebūtu noticis. Šī "saslēgšanās" starp cilvēkiem, viņu garīgo pasauli, mūziku – vai nu tā ir, vai nav.
Sanāk, ka šīs skaņuplates tapšanai ir jāpieskaita vēl pāris gadi!
Jā, desmit gadi! Skaņuplate ir rezultāts. Runājot par improvizēto mūziku, secība ir svarīga. Koncerts var šķists vienreizējs mirkļa notikums, bet patiesībā tas ir procesa rezultāts. Un šajā procesā, kamēr ideja attīstās, paiet gadi. Mums ar Arkādiju Godesmanu ir gan duets, gan arī kvartets "Dimentions", kas nav tikai avangarda mūzika, bet arī Eiropas džezs. Šādā veidā mēs kopā esam izspēlējuši savas muzikālās valodas.
Albuma ieraksta nedēļā noorganizējām arī meistarklasi. Bija ļoti interesanti klausīties, kā pats Gaņeļins stāsta par šo improvizācijas mūziku. Šajā procesā ir tik daudz "momentum", kas ir balstīts uz pagātnes zināšanām un izstrādātām lietām. Kā tu šīs zināšanas, prasmes mirklī spēj pielietot? Kā tu šajā brīdī spēj klausīties? Tiktāl par "Jersika Records" paspārnē izdoto "Variations".
Kopā ar dīdžeju Monstu un trompetisu Džeisonu Hanteru (Jason Hunter) šobrīd strādājam pie vēl vienas "Jersika Records" skaņuplates, kas būs iekļauta izdevniecības digitālajā sērijā. Ierakstā apvienosim elektronisko mūziku un džezu.
Ak, tāpēc jums ir tik daudz dažādu elektronisko muzikālo ierīču!
Nē, tās ir vajadzīgas citam projektam. Es saprotu, ka beidzot tiek ievērota mana nodarbošanās ar elektronisko mūziku, bet patiesībā es to daru jau 15–18 gadus. Tagad esmu sācis sadarbību ar modulāro sintezatoru ražotāju “Erica Synths”.
Tūlīt gaisā laidīšu savu jauno projektu "TENKA", kur spēlēšu mūziku, kas ir saistīta ar modulārajiem sintezatoriem.
Un "Plus pedal"!
Jā, noteikti! "Gamechanger Audio", "Erica Synths" ražotie instrumenti vienmēr koncertos ir ar mani. Mani tie ļoti iedvesmo, un es vienmēr cenšos pasaulē runāt par to, cik Latvijā ir precīzi meistari, kas mācēja radīt tik interesantus instrumentus.
Atgriežoties pie projekta "TENKA".
Jā – “TENKA” vai “TEN-KA”. Tā būs elektroniskā mūzika, kas man ir kā ceļojums modulāro sintezatoru pasaulē. Sintezēju muzikālās idejas arī ar akustiskiem instrumentiem, komponēju un ļaujos arī mirkļa sajūtai.
Projekta koncerti gaidāmi šajā rudenī, tāpat kā Kopenhāgenā ierakstītais mana un Kristiana Franka kvarteta albums. Kopā ar Kristianu esam mēģinājuši spēlēt dažādās mūziķu kombinācijās, bet galu galā nolēmām sastāvu nemainīt, to veido dāņu mūziķi.
Bet jau vasarā ar "Funk Therapy Collective" uzstāsimies dažādos festivālos visā Latvijā. Šogad svinēsim 10 gadu jubileju.
Pirmdienās jūs klubā "Hamlets" uz džemsesiju kopā pulcējat jaunos mūziķus! Kā radās šī ideja?
Tas ir stāsts par mantojumu. Kādu laiku atpakaļ savas muzikālās gaitas klubā "Hamlets" sākām mēs, pirmdienās džemojot ar Raimodu Raubiško, paralēli popmūzikai un fankam apgūstot arī džezu. Toreiz džezu skolā nevarēja mācīties.
Šajos vakaros "Hamletā" izaugu es, Madars Kalniņš, Andris Grunte un citi latviešu vidējās paaudzes džezmeņi. Tagad turpinām šo tradīciju "Hamletā". Katru pirmdienu ir citi mūziķu sastāvi, ar kuriem es strādāju. Mums reizi mēnesī ir studentu vakars.
Vienreiz bija pat trīs studentu bendi! Viena pirmdiena ir atvēlēta ““City Jazz Riga” Bigbendu skolai. Izjūtu to, kā mūziķu sastāvi nomainās – klāt nākuši jauni, ļoti labi mūziķi, kuri uz džemsesijām tik tiešām gatavojas. Prieks kopā spēlēt!
Mēs, Latvijā, esam tik ļoti maz, un šim faktam ir savi plusi un savi mīnusi. Kā plusu, šķiet, var minēt to, ka operatīvi varam sanākt kopā. Ja šīs sanākšanas notiek regulāri, tad, protams, kopējais muzikālais līmenis strauji attīstās!
Jā, tā tas ir! Un džeza skola bez džemsesijas vispār pastāvēt nevar. Visiem džeza eksāmeniem būtu jānotiek klubā ar auditoriju. Patiesībā līdz auditorijai vēl būs jātiek! Ne velti saka – iekarot auditoriju!
Arvien pamanāmākas ir arī "Riga Winds" aktivitātes!
Jā, viss notiek! Mēs Latvijā ražojam rokām veidotus (custome made) saksofonus. Šie instrumenti "Pashkevich signature" ir džeza saksofona modeļi, kurus izmanto arī akadēmiskie mūziķi. Paralēli ražojam arī pasūtījuma saksofonus. Ja māksliniekam ir speciālas vēlmes, piemēram, metāla uzlabojumi, īpaša laka, zeltījums, apstrāde – to visu mēs darām. Instrumenti ir unikāli, un es esmu priecīgs, ka viss notiek!
Kā radās "Pashkevich signature" modelis? Kādi nosacījumi bija svarīgi?
Idejas iniciators bija Rīgā mītošais vācietis Bernds Šille (Bernd Schille). Viņš ir pasaules klases instrumentu ražotājs un meistars, un arī pats ir mūziķis. Šķiet, nu jau pirms trim gadiem Bernds man pajautāja - kāds būtu mans sapņu instruments? Es tobrīd biju ražotāja "P. Mauriat" atbalstīts mākslinieks, bet man rokās bija "Mark 6" saksofons. Domāju, kāpēc gan es nespēlēju uz "P. Mauriat "?
Vēlāk tūres laikā Vācijā blociņā zīmēju savu sapņu instrumentu – man patīk "Mark 6" veclaicīgo instrumentu ideja, kas ir kvalitāte un ergonomika, bet tam būtu francūžu vai amerikāņu ražoto instrumentu jauda. Bernds apskatīja manu zīmējumu un teica – nekādu problēmu! Tad viņš pazuda.
Pēc vairākiem mēnešiem telefonā saņēmu dažādu metāla gabalu fotogrāfijas. Izrādās, ka viņš bija sācis taisīt manu saksofonu!
Tagad šis pirmais modelis jau tehniski ir uzlabots, bet es pats spēlēju ar savu prototipu.
Šis saksofons ir citādāks, otru velosipēdu mēs neesam izgudrojuši, bet noteikti šis saksofons ir "custome" instrumentu augšgalā! Mūsu instrumentus mīl arī saksofonists Šeimus Bleiks (Seamus Blake) , un mums pasaulē ir vēl daudzi citi vēstneši. Šobrīd strādājam pie "bespoke" projekta, kas ir bāzēts uz mana pamatmodeļa, papildināts ar ļoti augstvērtīgām detaļām, lai apmierinātu ļoti profesionālas vajadzības kā, piemēram, ar Sakovski briljantu dekoru. Savā būtībā pats es esmu minimālists.
Man patīk instruments bez liekas apstrādes, šādi iegūstu džezīgo skaņu kā 20. gadsimta vidū. Tajā pašā laikā mums ir lielisks metāla sakausējums, kas ir atrodams tikai 40.–50. gadu instrumentos, ko mēs pasūtām no Francijas. Katra detaļa ir ar rokām darināta. Piemēram, taustiņu klapes pasūtām Itālijā, kur ir viens ģimenes uzņēmums, kas specializējies tieši šajās detaļās.
Mēs radām labus instrumentus un cenu kategorijā, kvalitātē ejam pamazām uz augšu. Ja pasūtījumu būs vairāk, mēs netiksim galā ar apjomu.
Tāpēc mērķis ir radīt kvalitatīvu, nevis masveida produkciju – palikt pie roku darba, personifikācijas.
Katram saksofonistam dot iespēju izmēģināt, atrast, izveidot savu unikālo skaņu. Mēs varam piedāvāt ļoti plašas variācijas!