Jau vēstīts, ka režisores Lailas Pakalniņas spēlfilmai "Ausma" Vestarda Šimkus komponēto mūziku ierakstījis Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris (LNSO) ar pašu komponistu pie diriģenta pults.
Pēdējo 30 gadu laikā Latvijā tas ir pirmais gadījums, kad radīta filmas mūzika simfoniskajam orķestrim, kurā ir ap 70 mūziķu. Rīgas kinostudijā pēdējā filma, kurai mūzika ierakstīta ar orķestri, bija Arvīda Krieva spēlfilma "Fotogrāfija ar sievieti un mežakuili" (1987) ar Mārtiņa Brauna mūziku.
“Kino mūzika manā uzmanības lokā bija patiesībā jau diezgan ilgi. Esmu vairāk no ārpuses pētījis dažādus izcilu komponistus veikumus. Esmu pētījis, kā mūzika strādā ar ekrānā notiekošo,” stāsta Šimkus, neatklājot, cik dienās sakomponējis mūziku filmai. “Nagi niezēja izmēģināt sevi kino lauciņā, un man prieks, ka tas notika tieši tādā filmā kā “Ausma”."
“Paradoksāli, bet es atklāju ārkārtīgi lielu brīvību šajā procesā," saka Vestards Šimkus.
"Zinātāji varētu teikt, kāda gan tur brīvība - visu laiku taču jāpiemērojas filmu veidotāju vēlmēm. Jāpiemērojas precīzam ainas garumam un tamlīdzīgi. Tas viss tā ir, bet šī brīvība ir daudz plašākā nozīmē. Tā ir brīvība man no manis paša, no stereotipiem, no manām iestrādēm, kā es parasti mūziku komponēju. Šeit ir pēkšņi impulss no malas, kuram man ir jāpiemērojas, un līdz ar to es atklāju sevī kaut kādas muzikālas idejas, par kurām es agrāk nebūtu pat iedomājies. Filma šīs idejas stumulē,” turpina Šimkus.
Filmas mūzikas autors stāsta, ka pievērsis lielu uzmanību ritmam un matemātiskajiem risinājumiem filmas “Ausma” konkrētās ainās, veidojot muzikālus uzslāņojumus, bet tas ir tikai viens no piemēriem.
“Man tas nāca ļoti dabiski. Man nebija kaut kas jākomponē, kas man ir stilistiski pret spalvu, līdz ar to es kopumā ļoti izbaudīju šo procesu,” rezumē Šimkus.
Jau vēstīts, ka nacionālo pirmizrādi Latvijas/Polijas/Igaunijas kopražojuma spēlfilma "Ausma" piedzīvoja 23. novembrī, bet pasaules pirmizrādi - Tallinas Starptautiskajā kinofestivālā "Melnās naktis", kur ieguva arī pirmo balvu.