Jaunā mācību gada sākums arī daudzus pieaugušos iedvesmo pilnveidoties un apgūt jaunas prasmes. Piemēram, Latvijas Performances mākslas centrā jau kopš 2017. gada ir iespēja apgūt performances mākslu.
Buto māksliniece, deju un kustību terapeite Simona Orinska stāsta: "Tas sevī ietver ļoti dažādus mākslas veidus, mākslas žanrus kā ekspresijas līdzekļus. Tā var būt gan vizuālā māksla, gan kustība, ķermenis, skaņa, scenogrāfija – visu šo elementu apvienojums. Un – tā ir darbības māksla. Performance var būt solo performance, tā var būt ar iesaisti, tā var būt dialoga performance ar skatītāju, tā var būt ar grupu – te ir dažādas formas iespējamas, mijiedarbība."
Performances mākslu apgūst visdažādāko profesiju pārstāvji. Pēdējo absolventu vidū ir gan grafiskā dizainere Elīza Eikerte, gan dzejnieks Uvis Leskavnieks, kurš atklāj: "Man kā dzejniekam vairāk interesēja performances mākslā starpdisciplinārais aspekts un kādā veidā es varu spēlēties ar to, kā varu papildināt dzeju, teiksim, lasījumos, lai tas būtu interesantāk. Man liekas, tā ir tāda laba vieta, kurā satiekas verbālais un neverbālais kopā, jo vispār jau performancē mēs diezgan maz izmantojam tekstus un balsi."
Elīza Eikerte papildina: "Es esmu no vairāk vizuālā, kas ir grafiskais dizains, un dažādi esmu izpaudies ilustrācijā un fotogrāfijā, bet kaut kā nonācu pie tā, ka mans ķermenis ir tas instruments, ar kuru strādāt, un tā es esmu nonākusi performanču mākslā. Es domāju, ka kurss ir devis iespēju pārbaudīt sevi uz skatuves, kā tad īsti jūtos tajā, un domāju, ka es turpināšu."
Spējas radoši domāt un izveidot vizuāli uztveramu, emocionāli uzlādētu priekšnesumu pēc deviņu mēnešu kursa prasa nopietnu iedziļināšanos sevī un baiļu pārvarēšanu, kas dod arī vēl nebijušu skatuves pieredzi, noslēgumā piedaloties starptautiskajā performanču festivālā "Starpelpa".
Latvijas Performances mākslas centra direktore Laine Kristberga atzīmē: "Viens no lielākajiem ieguvumiem satikt jaunus cilvēkus un nokļūt jaunā radošā vidē, kurā pirms tam nebija iespējas vai nebija uzdrošināšanās doties, bet tad, kad jau ir tie instrumenti iegūti no mācību pieredzes, tad rodas vairāk drosme, gribēšana un varēšana. Tas ir tas ieguvums."
Simona Orinska piebilst: "Performances mākslinieks bieži ir viss vienā - viņš ir gan autors, gan izpildītājs, gan mākslinieks, gan scenogrāfs, gan režisors – viņam ir ļoti daudz līmeņi jāpārrauga paralēli, un tad arī mēs mācāmies ieraudzīt, kā tas viss darbojas kopā. Un kā to ideju attīstīt, lai viņa tiešām veidojas kā māksliniecisks rezultāts.
Laine Kristberga atzīmē, ka pēc kursu absolvēšanas mācību dzīve nebeidzas: "Mums visu laiku notiek citi pasākumi, un es tagad klausos, ka absolventi iesaistās dažādās performatīvās norisēs."