"Jāsaka – tik daudz darba ieguldīts laika izteiksmē! Apjoms, kad to pirmo reizi izlasīju, likās, ka būs trīs stundu monologs, tāds stendaps. Tos divus mēnešus visus brīvos brīžus es pavadīju, apgūstot materiālu. Citās lomās tu arī tikpat ilgi domā, bet tieši tādā fiziskā ziņā tas prasa daudz mazāku gatavošanās laiku," darbu pie Ričarda lomas raksturo Arturs Krūzkops.
Tiesāt, sodīt un aizstāvēt
"Pats izrādes sākums ir, ka – es runāšu ar jums, bet paralēli es to strīmošu, jo nav variantu. Es klusēju, klusēju, klusēju, bet visi sūdi tikai nāk čupā. [..]
Tāds garš monologs. [Dramaturgam Artūram] Dīcim loģika nav tāda plūstoša, viņš var kaut kur iesākt, tad tēma pārraujas un pēc desmit minūtēm atsākas. Tas ir ļoti saraustīts dramaturģiskais materiāls.
Bet tādu ir ļoti interesanti spēlēt," atklāj Krūzkops.
Aktieris iezīmē mūsdienu aktualitāti izrādē "Ričards. Nekā personīga", kurā klātesoša ir trauksme, nemiers, emocionalitāte un personīgās dzīves ienešana sociālajā tīmeklī. "Tikko tas bija Strūbergam ļoti aktuāls stāsts un mākslas kritiķim Pārupam, tas viss gāja sociālajos tīklos. Es lasīju, kā cilvēki, kurus es zinu un arī nezinu, dalījās frontēs, sodīja, tiesāja, aizstāvēja, pēc tam meta kažokus uz otru pusi, jo bija parādījusies jauna informācija. Es tajā visā skatījos kā tādā lielā tiesas sēdē, varbūt cirkā reizēm, un pēkšņi tas viss bija jānospēlē," stāsta Krūzkops.
Iemācīt strādāt
Kuri režisori aktiera karjerā atstājuši iespaidu? "Režisori ir bijuši daudz un burvīgi. Ir jāsāk ar skolu, kur Edmunds Freibergs, Māra Ķimele un Juris Rijnieks, tie bija pirmie cilvēki, kas [Kultūras] akadēmijas laikā mēģināja to manu sapratni veidot, un es nezinu, vai izveidoja (četros gados, manuprāt, vispār ir ļoti grūti kaut ko izveidot). Pēc tam pirmais milzīgais skolotājs bija Gaļina Poliščuka, kas ļoti daudz iemācīja par profesiju un strādāšanu, kā šis darbs ir jādara. [..] Gaļina daudz man iemācīja un galvenokārt iemācīja strādāt," atklāj aktieris.
Artūrs Krūzkops mācījies arī no tādiem režisoriem kā Vladislavs Nastavševs, Kirils Serebreņņikovs, Viesturs Kairišs, Valters Sīlis, Elmārs Seņkovs. "Tie ir režisori, pie kuriem esmu ļoti daudz strādājis un pie lielām lomām, un viņi ir veidojuši mani kā aktieri," uzsver Krūzkops.
Tramplīns nākamajai veiksmei
Kuras lomas aktierim atstājušas lielāko nospiedumu? Krūzkops atzīst, ka gandrīz katra loma kaut ko aiz sevis atstāj, bet kā pirmo lēcienu profesionālā teātra pasaulē izceļ Romeo lomu Gaļinas Poļiščukas izrādē. "Arī visas Vlada [Nastavševa] izrādes un lomas ir vienkārši mainījušas mana kā aktiera varēšanas mērauklas, uzskatus un savas robežas tu esi pārkāpis. Bet man negribas teikt, ka "tā viena loma man ir kaut kas", – nē, nevar teikt. Protams, ir arī neveiksmīgas lomas un tādas, kurās nav bijuši nekādi izaicinājumi," spriež Krūzkops.
Aktieris uzdod jautājumu – kas ir neveiksme, skaidrojot, ka skatītājam tā var būt neveiksme, bet viņam kā aktierim tas ir "tramplīns priekš nākamās veiksmes".
"Kā mēs dažkārt runājam, tev ir jānospēlē idiots, kņazs Miškins, lai tu varētu nospēlēt pēc tam nākamo lomu, kur tev viss būs un saslēgsies.
Bez tā Miškina tu varbūt nebūtu nonācis pie tā, kas visiem liekas super veiksme. Aktierim sevis pilnveidošanas un augšanas ceļš ir ļoti dažāds," uzsver Krūzkops.
Nemeklēt melnumu
Šobrīd Krūzkopam ir būtiski ieklausīties savas sievas [aktrises Ieva Segliņas] viedoklī, jo viņi viens otru vislabāk saprot un var sarunāties, izmantojot tiešu valodu. "Sieva ir viens no tiem cilvēkiem, ko es klausu un uzklausu, un esmu pilnīgi drošs, ka tur būs patiesība un nemeklēs melnumu tikai, lai sameklētu melnumu. Ir vēl daži kolēģi, kurus es vienmēr uzklausu," atklāj Krūzkops.
"Tad, kad Māra Ķimele nāk mīļot pēc izrādes, tad zini, ka ir bijis patiešām labi. Tad, kad ir bijusi laba loma, viņa saka – lūk, tas ir mans students. Tad, kad ir slikta loma, tad viņa nepienāk klāt. Man ļoti patīk sarunāties arī tad, ja nav izdevies. Teātris ir tas burvīgais organisms, kurā mēs varam nenospēlēt pirmizrādi, bet varam nospēlēt piekto izrādi absolūti ģeniāli," skaidro aktieris.
Kritiķa komentārs
"Arturs Krūzkops jau labu brīdi ir profesionālisma etalons latviešu vīriešu aktieru plejādē, ne tikai savā paaudzē, bet savā paaudzē jo īpaši. Viņa lomās, kas viņam ir daudz, viņš ir ārkārtīgi precīzs, viņam nav tukšu minūšu, tukšu vietu, nepiepildītu ainu. Vienlaicīgi tā ir ļoti precīza garīga mērķtiecīga darbība, un arī fiziski
Arturs Krūzkops ir brīnišķīgā formā, viņš var noturēt skatītāju uzmanību ilgstoši, ilgā, garā izrādē, būtībā paņemot to pilnībā uz sevi,"
komentē teātra kritiķe un zinātniece Līga Ulberte.
Ričarda loma, kā skaidro Ulberte, ir tieši šis gadījums, kurā aktieris gandrīz nenoiet no skatuves un īsteno ļoti dažādus režisora uzdevumus, tostarp aktīvi, nereti provokatīvi komunicē ar publiku.
"Interesantākais man šķiet tas, ka aktieris meistarīgi muļķo skatītāju, bet labā nozīmē, proti, līdz pat beigām nav drošas atbildes un pārliecības, kas tad patiesībā šajā ģimenē un attiecībās ir noticis. Tas ir arī izrādes nopelns, bet tieši tāds aktieris kā Arturs Krūzkops, kurš, no vienas puses, ir ārkārtīgi harismātisks, kuram ir viegli iet līdzi, no otras puses, viņš ir arī rafinēts aktieris, ar burvīgiem ļaundariem savā aktieriskajā biogrāfijā, panāk jocīgo iespaidu, ka, no vienas puses, šis cilvēks šķiet ļoti simpātisks, no otras – tomēr pretrunīgs un aizdomīgs. Tā paradoksalitāte šeit arī ir tas lielākais spēks," uzsver Ulberte.
"Spēlmaņu nakts" ceremonija un skatītāju balsojums
"Spēlmaņu nakts" šogad svin 30 gadu jubileju. Apbalvošanas ceremonija, kā ierasts, notiks Eduarda Smiļģa dzimšanas dienā, 23. novembrī, kurā noskaidrosim "Spēlmaņu nakts" skatuves naglu balvu laureātus 15 kategorijās, ko izvēlas profesionāla žūrija.
"Spēlmaņu nakts" ceremonijai tiešraidē varēs sekot līdzi LSM.lv, LTV un Latvijas Radio.
Papildus žūrijas balvu pasniegšanai ceremonijā sveiks arī trīs "Spēlmaņu nakts" skatītāju simpātijas finālbalsojuma favorītus – visvairāk skatītāju balsis saņēmušo 2022./2023. gada sezonas iestudējumu, aktrisi un aktieri.
2023. gadā "Spēlmaņu nakts" skatītāju simpātijas balsojums par labāko un iecienītāko aktrisi, aktieri un izrādi notiek divos posmos. Pirmajā posmā no 2. maija līdz 15. oktobrim Latvijas Teātra darbinieku savienība aicināja skatītājus novērtēt profesionālo teātru 2022./2023. gada sezonas iestudējumus un aktierdarbus Latvijas teātra katalogā Izrades.lv.
Šajā procesā pirmo reizi nominantus "Spēlmaņu nakts" skatītāju simpātijas balvām izvēlējās paši skatītāji – iepriekš skatītāju balsojumā interesenti tika aicināti balsot par žūrijas izvēlētajiem nominantiem.
Skatītāju pašu izvēlētie "Spēlmaņu nakts" 2022./2023. gada sezonas simpātiju balsojuma nominanti līdz 19. novembra pusnaktij piedalās finālbalsojumā portālā LSM.lv. Balsojuma dalībniekiem šogad ir iespēja laimēt divus ielūgumus uz "Spēlmaņu nakts" apbalvošanas ceremoniju.