Mūsu baleta mākslinieciskais vadītājs Aivars Leimanis ļoti augstu vērtē horeogrāfa Radu Poklitaru allaž oriģinālo rokrakstu un bija jau iecerējis viņu nedaudz tālākā nākotnē atkal aicināt uz sadarbību, bet izvērtās viss nedaudz citādi:
"Sākās karš, Kijivas Modernā baleta izrādes apstājās, un es jutu, ka ir brīdis, kad arī mūsu plāni ir jāmaina, ir jāpalīdz, un mēs uzaicinājām visu ukraiņu brigādi ar Radu priekšgalā iestudēt šeit šo baletu."
Balets pēc Gogoļa stāsta motīviem tapis horeogrāfa Radu Poklitaru ļoti ciešā sadarbībā ar ukraiņu komponistu Aleksandru Rodinu. Viņi abi šobrīd strādā pie iestudējuma Latvijā un ir no visas sirds pateicīgi par šo uzaicinājumu, kas notika ļoti kritiskā viņu dzīves mirklī, stāsta Radu Poklitaru: "24. februārī man sākās jauns dzīves periods, tāpat kā daudziem cilvēkiem Ukrainā. 24. februārī es pamodos ar šāvienu troksni un devos prom no Ukrainas rietumu virzienā. Šajā brīdī viens no pirmajiem cilvēkiem, kas man pasniedza palīdzīgu roku, bija Aivars, es viņu ar vislielāko pārliecību saucu par savu draugu un ļoti lepojos ar to.
Man bija sajūta, ka mana radošā dzīve ir beigusies, bet šis piedāvājums veidot iestudējumu "Vijs" Latvijas Nacionālajā operā bija kā glābšanas riņķis."
Baleta tapšanai ir ļoti cieša saistība ar komponistu Aleksandru Rodinu. Proti, horeogrāfs Poklitaru pirms vairākiem gadiem sāka raudzīties tieši pēc kāda ukraiņu literāra avota, uz kā pamata izveidot baletu, jo, lai arī ilgi strādājis Ukrainā, neko nebija iestudējis par ukraiņu tēmu.
Viņam pašam atbilstošs sižets baletam nedevās rokās, līdz nāca piedāvājums no komponista, stāsta horeogrāfs: "Sižeta meklējumos es izlasīju ļoti daudz literatūras, līdz pie manis atnāca mans labs draugs, komponists Aleksandrs Rodins, un pateica burvju vārdus – man ir svīta pēc Gogoļa stāsta "Vijs" motīviem. Es paklausījos un sapratu, ka tā ir likteņa dāvana un ka šīs, tā teikt, "pirmās nakts tiesības" man ir noteikti jāizmanto. Jo tā ir gan satriecoša mūzika, gan satriecoša ideja. Pie tam "Vijs" nekad baletā nav iestudēts."
Iestudējumā nebūs nekādas ārējās šausmu atribūtikas, jo tā vēsta par šausmām cilvēka dvēselē, kas notiek, ja cilvēks degradējas un zaudē savu cilvēcību. Radu Poklitaru turpina: "Manā skatījumā Gogoļa stāsts galvenokārt vēsta par zaudējumu. Kas notiek, ja cilvēks zaudē savu iekšējo būtību, morālās vērtības. Kā viņš sadeg no iekšpuses, pazaudē pats sevi.
Tas ir stāsts par psiholoģiskajām šausmām, kas risinās galvenā varoņa dvēselē, un nekas šausmīgāks par to nevar būt."
Iestudējuma muzikālais vadītājs un diriģents Kaspars Ādamsons raksturo Rodina mūziku baletam kā stilistiski daudzveidīgu un tēlainu, kas spilgti atklāj gan ellišķīgos spēkus, gan cilvēciskos pārdzīvojumus: "Ļoti ilustratīva, krāšņa, orķestra instrumentiem un krāsām bagāta partitūra, kurā mēs sastopam trīskāršo pilnu liela simfoniskā orķestra sastāvu, bet mēs saklausām arī tādus neierastus instrumentus simfoniskajā orķestrī kā vargans vai didžeridū. Vai nu tas būtu tāds naksnīgs lidojums raganas ķetnās vai gaiļa rīta dziedājums, pārtraucot šausminošo nakti baznīcā, bet katrā ziņā šīs visas ir ārkārtīgi spilgtas muzikālas epizodes."
Radu Poklitaru un Aleksandra Rodina baleta "Vijs. Šausmu nakts" jauniestudējuma pirmizrāde Nacionālajā operā skatāma 20. aprīlī.