Monopols

Monopola viesis ralija sacīkšu inženieris Arturs Ozoliņš

Monopols

Tēlnieks Ivars Drulle: Es bez zīmuļa nevarēju, visu bērnību zīmēju

Operdziedātāja Dana Bramane: Mājās arvien vairāk novērtējam klusumu un mieru

Operdziedātāja Dana Bramane – līdz saknei mūzikā

"Desmit gadu vecumā piecirtu kāju un teicu mammai, ka gribu iet mūzikas skolā," Latvijas Radio raidījumā "Monopols" atceras operdziedātāja Dana Bramane, kura savu dzīvi ar mūziku saista jau kopš bērnības.

Dana Bramane ir Latvijas Nacionālās operas un baleta vadošais soprāns jau 16 gadus. Latvijas Nacionālajā operā debitējusi 2008. gadā Mikaēlas lomā Žorža Bizē operā "Karmena". Dziedātājas repertuārā ir Pamina Mocarta "Burvju flautā", donna Elvīra Mocarta "Donā Žuanā", Violeta Verdi "Traviatā", Maruta Skultes "Vilkaču mantiniecē", Mizete Pučīni "Bohēmā", Tatjana "Jevgeņijā Oņeginā" un daudzas citas lomas.

Mūziķe dzied jau no agras bērnības un ir apguvusi visa veida pieredzi, dziedot gan solo, gan ansambļos, gan koros, gan pat popgrupās.

"Jau no trīs gadu vecuma esmu vēlējusies dziedāt, būt uz skatuves, un man nav nācies aizdomāties, kas es būtu, ja nebūtu dziedātāja," atzīst Dana Bramane,

kura savulaik mūzikas skolā veselības problēmu dēļ startējusi divreiz. "Desmit gadu vecumā piecirtu kāju un teicu mammai, ka gribu iet mūzikas skolā," atceras Dana Bramane.

Pirmie soļi akadēmiskajā mūzikā

Operdziedātāja atceras, ka, tuvojoties Talsu mūzikas skolas devītās klases izlaidumam, toreizējais tās direktors Alberts Pavlovskis Danas Bramanes mammai esot ieteicis aizbraukt uz noklausīšanos toreizējā Jāzepa Mediņa mūzikas koledžā. Tur jaunajai dziedātājai, kas līdz tam primāri bija dziedājusi estrādes un citu žanru moderno mūziku, bija sarunāta tikšanās ar vokālo pedagoģi Margaritu Gruzdevu.

"Vienkārši, lai pasaka, vai ir vērts saistīt savu dzīvi ar mūziku," mērķi, kuru sev bija nospraudusi, dodoties uz noklausīšanos, atceras Dana Bramane.

Izdzirdējusi Margaritu Gruzdevu dziedam, jaunā Dana Bramane sajutusi sevī tik spēcīgu nedrošību par savu talantu, ka gribēja doties prom pat nepamēģinājusi. 15 gadīgās meitenes mamma viņu iedrošināja tomēr doties noklausīšanās kabinetā.

Nodziedājusi sagatavoto programmu un atkārtojusi Margaritas Gruzdevas uzdotos uzdevumus, Dana Bramane gaidīja kādus komentārus, tomēr pieredzējusī vokālā pedagoģe sākusi kārtot plauktā stāvošās grāmatas un notis. Tolaik mazā Dana un viņas mamma kādu laiku kabinetā stāvēja neizpratnē, domājot, ka sniegtais priekšnesums esot bijis negaidīti slikts. Tomēr tad Margarita Gruzdeva pasniedza topošajai dziedātājai notis un teica, ka iestājeksāmenos jādzied tieši šie skaņdarbi. Pārsteigumā par negaidīto pavērsienu un pedagoģes labo novērtējumu mamma ar meitu devušās mājās, pamazām apzinoties, ka jau 15 gadu vecumā Dana Bramane pametīs savas dzimtās mājas un pilsētu, lai viena pati dotos uz Rīgu apgūt akadēmisko dziedāšanu.

No skatītājas līdz solistei

Viens no operdziedātājas mīļākajiem tēliem, ko nācies tēlot un izdziedāt uz operas skatuves, ir Violetas loma Džuzepes Verdi operā "Traviata". Tieši šī bija tā opera, kura ievilka jauno dziedātāju akadēmiskās mūzikas pasaulē. Uzvedumu kopā ar mammu gājušas skatīties pirms iestājeksāmeniem Jāzepa Mediņa mūzikas koledžā, lai spētu pareizi atbildēt uz kolokvija jautājumiem. Nevienu citu operu mūziķe pirms tam vēl nebija redzējusi.

"Atveras priekškars, visi skaistās, kuplās, baltās kleitās, svētki, šampanietis – kas var būt skaistāks?" savos tā laika iespaidos par operas apmeklējumu dalās Dana Bramane.

Par Violetas lomas spēlēšanu uz lielās skatuves Dana Bramane sapņojusi ilgi, līdz beidzot šo sapni arī izdevies piepildīt. "Tas ir ļoti piepildīts stāsts, un tu katrā sekundes simtdaļā to mūziku laid caur sevi. Tu izbaudi, mīli pa īstam, ciet pa īstam, raudi pa īstam un mirsti pa īstam," savu pieredzi, spēlējot sev tik nozīmīgo lomu uz lielās skatuves, raksturo Dana Bramane.

Mīlnieki ne tikai uz skatuves, bet arī dzīvē

Dziedātāja atzīst, ka pārlieku liela emocionālā piesaiste sevis izspēlētajam tēlam mēdz sagādāt grūtības, tomēr viņai izdodas tikt no pārdzīvojumiem vaļā līdz ar pirmajiem skatītāju aplausiem. "Mūzika gan pēc tam skan galvā vēl vismaz četras, piecas stundas," viņa stāsta. Tomēr, atbraucot mājās, Dana Bramane spēj savu piedzīvoto izrunāt ar uzticamu personu, kurš lieliski saprot operas specifiku – savu vīru, operas mākslinieku Raimondu Bramani.

Dana Bramane teic, ka ļoti novērtē un priecājas, ka abiem nereti izdodas pavadīt laiku arī uz skatuves, spēlējot mīlas pārus. Tad nekas neesot jātēlo.

"Katru reizi, kad esam kopā uz skatuves, mēs to izbaudām," stāsta mūziķe, atzīstot, ka līdz ar prieku nāk arī dubults satraukums par to, vai pašai un otram viss ir izdevies tieši tā, kā bijis iecerēts.

Abi mūziķi viens ar otru iepazinās akadēmijas pirmajā kursā un kopš tā laika turpina doties savas dzīves ceļā kopīgiem soļiem. "Mums ir viens no skaistajiem stāstiem. Mēs viens otru ieraudzījām, sadancojāmies. Pirmajā kursa mēnesī bija kursa sanākšana, tovakar "Studentu klubā" skanēja Raimonda Paula mūzika, un mēs nodejojām līdz rītam," Dana Bramane atceras. Nu abi ir precējušies jau 18 gadus un kopīgi audzina divus dēlus.

Interesanti, ka abu dziedātāju dēli nav gājuši mūzikas skolā. "Viņi tiek iesaistīti mūzikā. Viņi tiek ņemti uz operu, bet mums liekas, ka [mūzika ir] pārāk nežēlīga profesija, lai mēs viņus iesaistītu vairāk," atzīst Dana Bramane, kura ar visu sirdi mīl mūziku, tomēr saviem bērniem visus  ar šo profesiju saistītos pārdzīvojumus nenovēl.

"Tas pašam ir ļoti, ļoti jāgrib. Ja šī dzirksts nav līdz saknei, ka tu to gribi darīt un varēsi izdarīt, tad šajā profesijā nebūs vietas," mūziķe stāsta.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti