Izrādes „Dvēseļu utenis” iniciatori ir seši jaunie aktieri, kuriem bija vēlme radīt izrādi par tieši viņiem saistošu tēmu un piedzīvot interesantu izrādes veidošanas procesu. Tēma bija nesaprašanās starp dažādu tautību cilvēkiem Latvijā, kas ir acīmredzama realitāte, un aktieriem šķita interesanti saprast, no kurienes šai parādībai īsti aug kājas.
Viņi uzrunāja dažādu tautību Latvijā dzīvojošus cilvēkus, mēģināja iejusties viņu ādā, saprast viņu domu gājienu un dzīves izjūtu un tad ar savākto materiālu vērsās pie dramaturģes Justīnes Kļavas, kura to pārvērtā dramaturģiskā darbā.
Un tā nu izrādē darbojas divi dažādi latvieši, roms, poliete, vācietis un krievs, un skatītāji ir liecinieki viņu asajām diskusijām kāda komunāla dzīvokļa virtuvē.
Režisore Inga Tropa, jauno aktieru uzrunāta, ar lielu aizrautību iesaistījās projektā, jo arī viņai šķiet – mūsu sabiedrība ir pārāk iestrēgusi noteiktu rāmju pasaulē.
Viss sācies ar tādu nevainīgu lietu - piefiksētām situācijām, kur jaunie aktieri kompānijās ar citiem vienaudžiem sākuši risināt šīs, iespējams, pat no vectētiņiem un vecvectētiņiem mantotās lietas. "Bet šis skatu punkts nav padziļināti izpētīts, un tad rodas situācija, kad tu komunicē ar kādu citu, nevis spējot viņu izprast un pieņemt, bet vadoties pēc stereotipiem, kāds tas otrs ir," pastāstīja režisore. "Piemēram, ja tas ir čigāns, tad uzreiz vilšus vai nevilšus diezgan spēcīgi uzvirmo – viņš noteikti zog. Ar šādām klišejām mēs savā izrādē darbojamies”.
Stereotipu un ideju karš vienas nakts garumā būs gana spraigs un dinamisks, neiztiks arī bez tādas slidenas tēmas kā okupācija.
Taču, kā uzsver Inga Tropa, mērķis nebija braukt iekšā bēdu ielejā, runāt par šīm tēmām pārnopietni un drūmi, tāpēc netrūks arī komiskā elementa, kas teju vienmēr pavada šādas ļoti sakāpinātas situācijas. Režisore godīgi atzīst – visgrūtāk gājis ar izrādes beigām – uz ko tad šo stāstu aizvest un kādu atrisinājumu piedāvāt. Jo veidotāji bijuši vienisprātis – arī viņi paši īsti netic kādam ļoti pozitīvam risinājumam, taču tajā pašā laikā tas nemazina tēmas aktualitāti.
"Skaidrs, ka par tām lietām ir jārunā, jādomā, visiem spēkiem jāmēģina katram individuāli iziet ārā no saviem stereotipiem, rāmjiem, skapjiem, kur mēs esam iekonservējušies, un mēģināt arvien vairāk apzināties, kas tad ir mūsu pagātne," uzsver režisore. "To saprast, pieņemt, paņemt no tās noderīgas zināšanas, bet iet tālāk ar to apzināto, skaidro skata punktu. Vienlaicīgi apzinoties, ka mēs īsti nezinām, ko ar to darīt, bet mēģināt tomēr – tas banāli izklausīsies, bet mīlēt vienam otru, nevis karot vienam ar otru”.
Izrādes radošajā komandā ļoti svarīga loma ir dramaturģei Justīnei Kļavai, kura apjomā milzīgi plašo izrādei savākto materiālu - gan audio, gan video, gan citos formātos - ietērpusi dramaturģiskā darbā, arī nosaukums ir visu kopdarbības rezultāts.
DDT jaunās sezonas pirmizrāde „Dvēseļu utenis” skatāma svētdien, un lomās tajā redzēsim Klāvu Melli, Āri Matesoviču, Reini Boteru, Anastasiju Rekutu-Džordževiču, Anci Strazdu un Igoru Šelegovski.