Daudz intriģējošu pirmizrāžu pieteikumu un normāla evolūcija bez lieliem satricinājumiem – tādu 2020. gadu šajā mākslas jomā prognozē kritiķis un ilggadējais izrāžu recenzents Atis Rozentāls.
“Pagaidām man ir ļoti lielas, neteiksim vārdu “bažas”, bet man ir piesardzība, skatoties uz to, kas notiek Mihaila Čehova Rīgas krievu teātrī, jo – kopš septembra tur ir līdz šim brīdim iestudēta viena lielās zāles izrāde ar četriem aktieriem, viena izrāde bērniem un viens koncerts, kas ir maz,” vērtē Rozentāls. “Tagad ir pieteikta Nastavševa izrāde uz februāri. Varbūt situācija izlīdzināsies.”
Drīzumā sagaidāms arī režisora Elmāra Seņkova neatkarīgā teātra debijas iznāciens. To režisors veido kopā ar Kultūras akadēmijas leļļu kursa absolventiem.
Atis Rozentāls spriež, ka šī jauno mākslinieku un Elmāra Seņkova savienība jau pierādījusi savu potenciālu 2019. gada diplomdarba izrādē “Medības”, kas tapa pēc Aleksandra Vampilova lugas “Pīļu medības” motīviem.
Tikmēr Kultūras ministrijā turpina izvērtēt atbilstošākos kandidātus Dailes teātra vadītāja krēslam.
Kultūras ministrijas valsts sekretāre Dace Vilsone uzsver: “Mēs priecājamies par to, ka ir pietiekami liels pretendentu skaits, 13 pieteikumi, kas ir laba zīme, un arī starp šiem 13 kandidātiem mums patiešām būs, no kā izvēlēties, kas ir laba ziņa, jo mums ir pieteikušies profesionāļi, kuri ir ar pieredzi gan vadošā amatā, gan ar pieredzi vadīt institūciju, kura ir saistīta ar kultūras procesu.
Es ceru, ka mums janvāra laikā izdosies vienoties gan par visām intervijām, gan arī izvērst šīs intervijas un pabeigt to procesu tā, lai mēs februārī jau varētu saņemt ziņas par jauno valdes locekļa kandidātu.”
Tālāk jau Andra Vītola pēcteča ziņā būs izraudzīties arī māksliniecisko vadītāju un komandu darbam. Neoficiāli izskanējuši arī aktiera Jura Žagara un režisora Viestura Kairiša vārdi.
Teātra kritiķis Atis Rozentāls spriež: “Ja piepildīsies vienīgais līdz šim publiskajā telpā dzirdētais uzvārds, tad mēs varēsim runāt par tendenci, kura ir sākusies iepriekšējos gados, proti, Kultūras ministrija, izvēloties teātru direktorus, tos pēdējā laikā izvēlas aktieru vai operas gadījumā – operas solistu – personā.”
Pēdējos gados direktoru vai valdes locekļu amatu ieguvusi aktrise Dana Bjorka Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī, aktieris Jānis Vimba Latvijas Nacionālajā teātrī un solists Egils Siliņš Latvijas Nacionālajā operā un baletā.
“Vismaz šis variants izceļas ar kaut kādu skaidrību, jo mēs šos cilvēkus pazīstam un lielā mērā varam nojaust to iespējamo virzību, kādā teātris varētu virzīties,” uzsver Rozentāls.
“Tas, ka Kairiša gadījumā, ja viņu apstiprinās par māksliniecisko vadītāju – Dailes teātra kurss mainītos, tas ir pilnīgi skaidrs.”