Jau rīt uz pirmo tikšanos sanāks astoņu cilvēku žūrija, lai izrunātu kritērijus, pēc kuriem vētījami darbi. Žūrijas sastāvā ir gan Zigmars Liepiņš, gan, piemēram, tulkotāja Silvija Brice, komponists Juris Vaivods un dzejniece Māra Zālīte. Vērtējot žūrijai būs jāņem vērā arī valodas kvalitāte un darba metrāža.
Šis ir pirmais šāda veida konkurss atjaunotās Latvijas vēsturē, un tā mērķis ir atrast jaunas idejas un stāstus, kuras vēlāk mūzikā – nacionāla līmeņa operā – atdzīvinās komponisti.
Līdz šim Latvijā rīkoti trīs operas libretu konkursi, un šādā veidā, piemēram, pirms vairāk nekā 100 gadiem radās pašas pirmās latviešu operas “Baņuta” un “Uguns un nakts”.
Otrais konkurss gan aprāvās okupācijas dēļ, un ar trešo – jaunāko – mūsu Baltajā namā cer radīt vismaz trīs dažādu žanru operas, kas pirmizrādi varētu piedzīvot jau pēc 3–4 gadiem.
Patlaban autoru vārdi nav izpaužami, un nav arī zināms, kurā no kategorijām – pilna apjoma opera, kameropera vai bērnu opera – būšot vissīvākā konkurence.
Latvijas Nacionālās operas un baleta valdes priekšsēdētājs Zigmars Liepiņš atklāj, ka esot gaidījis vairāk nekā sešpadsmit darbu.
Konkurss ir ar devīzēm – tas nozīmē, ka librets iesniegts ar devīzi vai nosaukumu “Kalējs” un ka libretam pievienota slēgta aploksne ar tādu pašu nosaukumu. Taču tā ir devīze, nevis libreta nosaukums.
Dzejniece Māra Zālīte radījusi vairākus libretus arī operai, viens no tiem “Putnu opera”, kas 20 gadu laikā kļuvis par vienu no populārākajiem Nacionālās operas iestudējumiem un ir nospēlēts ap 100 reižu. Viņa atzīst: “Žūrija gribētu sagaidīt kaut ko negaidītu, svaigu, interesantu un mūsdienīgu, kvalitatīvu, protams. Tēmai nav nekādas nozīmes – jebkura tēma der, ja tikai autoram ir, ko teikt.”
“Tur ir ļoti daudz specifisku lietu, tur nepietiek tikai ar labu dzeju, kas arī ir vajadzīga, bet tur ir daudz kas, tā arhitektūra, atšķirībā no dzejas, kur var ļauties kādai apziņas plūsmai,” turpina Zālīte.
Viņa norāda, ka te ir savi spēles noteikumi, kas jāievēro – ir jāatvēl vieta korim, solistam, kvartetam, duetam un tad viss ir jāsakārto tādā secībā.
Kad žūrija būs vienojusies par labākajiem darbiem, tikšot uzrunāti komponisti, kas libretus ietērps skaņās. Tomēr operas vadītājs pieļauj arī situāciju, ka libretu konkurss ar 24 tūkstošu lielo balvu fondu var tomēr palikt arī bez uzvarētāja.