"Avantūrista dienasgrāmata" ir Manna mūža nogales nepabeigts darbs. Tas ir stāsts par uzdrīkstēšanos un pretrunām. Arī noveles skatuves versijā režisors Mihails Gruzdovs ir palicis uzticīgs Manna uzstādījumam.
"Tā ir himna vislielākajai pasaules pretrunai, par dubultmorāli, kā mēs izturamies pret ķermeni un dvēseli. Tāpēc man liekas, tā ir ļoti aktuāla šodien," uzskata režisors Mihails Gruzdovs.
Ivara Pugas atveidotais Fēlikss Kruls vecumdienās no cietuma kameras atceras savu avantūrisko jaunību. Mēs redzam dažus viena puiša dzīves posmus. Tajos uz kaislību un egoisma fona izveidojas jaunības trakuma un brieduma pieredzes dialogs. Galvenā loma – Fēlikss jaunībā – ir uzticēta trupas jaunpienācējam Uldim Siliņam.
Mediju vidē šo izrādi jau dēvē par pikantu un provokatīvu. Un tajā uz Aigara Ozoliņa scenogrāfijas fona patiešām netrūkst atklātu kailskatu un erotisku ainu.
"Pret ķermeni kā tādu, īpaši pret sieviešu ķermeni izturos nopietni. 90 procentus no mūsu dzīves ir ķermenis. Moralizēt un kaunēties ir vienkārši amorāli," uzskata Gruzdovs.
Sekojoši vienam šis var būt filozofisks Manna traktējums, citam erotiska izrāde. Bet galavārdu kā vienmēr teic skatītāji.
"Esmu viegli apmulsis.. Ir kas gleznaini, ir ko es nespēju izskaidrot," saka publicists Ēriks Hānbergs.
"Kāda vaina?! Nacionālajā teātrī nekas tāds nav bijis," spriež aktrise Ausma Kantāne.
"Ir interesanti paskatīties jaunas formas, vienīgi tas ir Nacionālais teātris un šis varbūt labāk iederētos citur," uzskata bijusī veselības ministre Ingrīda Circene
"Domāju, ka te ir vajadzīgs sagatavots skatītājs... jāgaida, ko teiks kritiķi, kāpēc šai lugai ir vieta šajā teātrī un šajā gadā, Raiņa gadā," norāda Latvijas Zinātņu akadēmijas prezidents Ojārs Spārītis.
"Jā, es visu laiku domāju par to skatītāju, kam ir domāta šī izrāde, jo jābūt ir vēstījumam. Es par to vēl domāju," atzīst kontrtenors Sergejs Jēgers.