Rallija pasaule sajūsmā par Seska/Franča ekipāžas pārsteidzošo debiju pasaules čempionātā

Apbrīnojami ātrs brauciens, iespaidīga debija un, iespējams, nākamā pasaules rallija čempionāta (WRC) zvaigzne – tie ir tikai daži no epitetiem, ko pašmāju un ārvalstu žurnālisti un autosporta līdzjutēji veltījuši rallija pilotam Mārtiņam Seskam, kurš kopā ar stūrmani Renāru Franci aizvadītajā nedēļas nogalē WRC debijas posmā Polijā izcīnīja 5. vietu. 

Debijā pārsteidz ar ātro un stabilo braucienu

Seska/Franča ekipāžas teicamais starts savā WRC ātrākās "Rally1" klases debijā izpelnījies lielu uzmanību no ārvalstu medijiem un autosporta līdzjutējiem. Latviešu ekipāža Polijā pārsteigusi ar ātro un stabilo braucienu jau no pirmajiem metriem ar "Ford Puma Rally1" spēkratu, kas ir krietni pārāks par viņu ierasto "Toyota GR Yaris Rally2" Eiropas rallija čempionātā (ERC). 

Autosporta medija "Dirtfish" apskatnieks Kolins Klārks norādīja: "Augstākās kvalitātes sniegums, apbrīnojams ātrums, pacietība un neatlaidība. Seska brauciens bija tik augstā līmenī, ka to pat bija teju neiespējami iedomāties no kāda, kurš "Rally1" klases braucamo pilotēja pirmo reizi. Brauciens nokrita kā no zila gaisa."

Savukārt Seska auto sagatavojušās "M-Sport Ford" komandas vadītājs Ričards Mileners latviešu debiju nodēvēja par vienu no spēcīgākajām nesenajā "Rally1" kategorijas vēsturē.

"Mani sajūsmināja Mārtiņa cīņa ar tāda kaluma pilotiem kā [WRC sezonas līderi] Tjerī Nevilu, tas bija iespaidīgi, ņemot vērā, ka viņam pirms sacensībām bija tikai viena treniņu diena jaunajā automašīnā. Viņš, protams, ir iepazinis šejienes ceļus un izaudzis uz līdzīga ceļa seguma, taču parādīt šādu sniegumu, saglabājot mieru un profesionalitāti, ir apbrīnojami," atzīmēja Mileners.

Jāatgādina, ka uz Polijas ralliju Latvijas ekipāžas rīcībā nebija ar hibrīda dzinēju aprīkota "Rally1" klases automašīna, kas salīdzinājumā ar kategorijas konkurentiem bija mazjaudīgāka. Nākamajā WRC posmā Latvijā, kas norisināsies no 18. līdz 21. jūlijam, Sesks/Francis pilotēs mašīnu ar hibrīda dzinēju, kas būs par 120 zirgspēkiem jaudīgāka. 

Latvijas WRC posmā rīkotājs Raimonds Strokšs ar nepacietību gaida nākamo ekipāžas startu pasaules čempionātā jau "ar pilnu jaudu", norādot, ka Polijā Sesks "atnāca un pamatīgi satricināja WRC pasauli".

Teicami izmantota iespēja apgūt jauno tehniku

Sesks/Francis Polijas rallijā bija startējuši jau iepriekš, taču tas bija Eiropas čempionātā un lielākā daļa ātrumposmu abās sacensībās nepārklājās. Sesks ir arī viens no pilotiem, kurš 80 reižu notikušajā Polijas rallijā triumfējis. Seska panākumi autorallijā uz starptautiskās skatuves ir iespaidīgi – 2023. gada Eiropas vicečempions, 2020. gada pasaules vicečempions junioru ieskaitē, 2018. gada Eiropas čempions "ERC3" klasē.

Autorallija apskatnieks Klārks norādīja: "Jā, Sesks ir bijis redzams rallijos dažus gadus, esam redzējuši viņa vārdu Eiropas rallija čempionāta rezultātu tabulās, arī šo tabulu augšgalā, bet nekad nebiju dzirdējis cilvēkus runājam par Sesku kā nākamo izcilnieku. Protams, nesteigsimies notikumiem pa priekšu, bet jāatzīst, ka iesācēji, kas ir izsitušies līdz augstākajam līmenim, ir tikai daži. Bet no tiem, kas to ir izdarījuši, šī ir iespaidīgākā debija, ko esam redzējuši. Ja Sesks var izdarīt tik daudz savā pirmajā iznācienā "Rally1" mašīnā, – kas vēl mūs sagaida?"

Sesks ir pirmais pilots, kurš saņēmis čempionāta rīkotāja "WRC Promoter GMBH" un "M-Sport Ford" atbalstu līdzdalībai jauno talantu programmā, kas veicina pāreju no soli zemākā "Rally2" uz "Rally1" jeb augstāko līmeni WRC. Ar šādu programmu čempionāta rīkotāji iecerējuši ievest jaunas vēsmas WRC un audzināt jauno paaudzi. 

Sesks dažus mirkļus pirms debijas WRC portālam LSM.lv sacīja, ka Polijas rallijā pats galvenais ir finišēt bez lielām kļūdām un problēmām, kā arī apgūt jauno spēkratu un pasaules čempionāta līmeni. Un eksperti uzskata, ka latviešu rallists pirmo iespēju izmantojis teicami. 

"Viņš mani pārsteidza ar savu spēju mācīties un ar mācīšanās tempu. Viņš neatbrauca vienkārši iekrāt kilometrus. Viņš atbrauca un mācījās. Mācījās katru reizi, kad iekāpa mašīnā. Sesks potenciāli ir pasaules čempionāta nākotne – viņam piemīt ļoti daudz atbilstošo īpašību. Izbaudīju katru minūti no viņa brauciena aizvadītajā nedēļas nogalē," atzīmēja Klārks.

Veiksmīgais starts – labs pamats tālākiem sasniegumiem

Izcīnīto 5. vietu debijā aiz WRC prestižākās klases auto stūres lietpratēji uzskata par labu pamatu, lai Sesks sasniegtu vēl augstākus panākumus. 

Motoru sporta komentētājs Aldis Putniņš mikroblogošanas vietnē "X" rakstīja: "Arī WRC šis bija vajadzīgs kā svaigs gaiss, redzējām, kā visi rallija mediji uzķēra Seska radīto ažiotāžu un kurbulēja to līdz pat rallija finišam."

Atzinīgus vārdus Seskam veltīja arī bijušais autosporta ražotāja "Ford Motorsport" vadītājs Džerards Kvins, norādot: "Bez šaubām labākais brauciens Polijā padevās Mārtiņam Seskam un Renāram Francim "Rally1" klasē. Es bez vilcināšanās ar viņiem parakstītu līgumu par startu augstākajā līmenī."

Seska/Franča attīstīto ātrumu trasē un stabilo braucienu novērtēja arī citi sportisti un konkurentu komandu pārstāvji. 

Piemēram, "M-Sport Ford" vienības pilots, francūzis Adriens Formo norādīja, ka "tas ir iespaidīgi, ka Sesks pirmajās sacensībās spēj parādīt tādu tempu". Savukārt "Toyota Gazoo Racing" komandas vadītājs Jari Mati Latvala ne tikai personiski latviešu ekipāžai, bet arī medijiem uzteica viņu sniegumu: "Mēs jutām līdzi Seskam un svinējām. (..) Iepriekš domāju, ka bez hibrīda tehnoloģijas starpība būs lielāka."

Arī pats Sesks neslēpa prieku par veiksmīgo WRC debiju: "Negaidīju, ka būsim piektie. Šķiet, to negaidīja neviens. Bet es izbaudīju katru sekundi un aktīvo mācīšanos. Šī bija patiesi neatkārtojama nedēļas nogale."

KONTEKSTS:

Latvija 2024. gadā pirmo reizi rīkos pasaules rallija čempionāta (WRC) posmu. Sagaidāms, ka Latvijas ātrie ceļi būs izaicinājums dalībniekiem, kuru starpā būs arī 2023. gada Eiropas vicečempionu ekipāža Mārtiņš Sesks/Renārs Francis.

Latvija posma rīkošanai ir gatava atvēlēt vismaz līdz 2,45 miljoniem eiro. Papildu finansējumu paredzēts saņemt no rallija rīkošanā iesaistītajām pašvaldībām, kā arī apmeklētāju biļešu un dalībnieku dalības maksas. Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra ieņēmumus no pasākuma prognozē vismaz 16,8 miljonu eiro apmērā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti