Laiks Latvijai uzkāpt uz pasaules rallija skatuves. Kas WRC sagaida sezonas otrajā pusē?

Pasaules rallija čempionāta (WRC) sezonā aizvadīti seši no 13 posmiem, kuros iezīmējušās divas spēcīgākās rūpnīcas komandas, bet nopietnu cīņu par čempiontitulu pieteikuši trīs braucēji, kuri dzenas pēc ilgi kārotā triumfa. Sezonas otrajā pusē gan daudzu acis būs pievērstas tieši Latvijai, kas WRC debitēs ne tikai ar savu posmu, bet arī ar savu ekipāžu prestižākajā ieskaitē, tādējādi cenšoties atstāt stingru zīmogu kā autosporta lielvalsts.

Sezonas viducī izveidojusies sīva cīņa par ātrākā pilota kroni

Vēl pirms WRC 52. sezonas starta bija skaidrs, ka gada izskaņā, visticamāk, tiks kronēts jauns pasaules čempions, jo aizvadītajos divos gados pasaules ātrākā rallista godu ieguvušais soms Kalle Rovanpera nolēma nestartēt pilnu sezonu. Tāpat papildu intrigu piešķīra jaunieviestā punktu skaitīšanas sistēma, kas, lai gan pretrunīgi vērtēta, tomēr izpildījusi savu mērķi – saglabāt sacensību garu līdz pēdējam metram.

Jau pirms sezonas pirmā posma – leģendārā Montekarlo rallija – iezīmējās trīs favorīti cīņā par čempiontitulu. Viens no tiem ir velsietis Elfins Evanss, kurš kļuva par "Toyota Gazoo Racing" komandas līderi pēc Rovanperas paziņojuma, ka viņš startēs vien atsevišķos posmos. Pārējie divi – "Hyundai Shell Mobis" piloti – ilggadējais vienības braucējs, beļģis Tjerī Nevils un pieredzējušais Igaunijas pilots Ots Tanaks, kurš pēc neveiksmīgas 2023. gada sezonas "M-Sport Ford" komandā atgriezās korejiešu ražotāja sastāvā.

Starp šiem trim braucējiem valda liela intriga, kuras pamatā ir gaidas pēc titula. Evanss un Nevils jeb attiecīgi trīskārtējais un pieckārtējais vicečempions pasaules rallija kroni lūko izcīnīt pirmo reizi, Tanaks – mērķē atkārtot savu 2019. gada panākumu un atgriezties virsotnē.

Elfins Evanss (no kreisās), Tjerī Nevils un Ots Tanaks.
Elfins Evanss (no kreisās), Tjerī Nevils un Ots Tanaks.

Pēc sešiem aizvadītajiem sezonas posmiem līderu trijotni šķir vien 18 kopvērtējuma punkti, kas nozīmē tikai to, ka atlikušajos rallijos būs spraigas sacīkstes cīņā par titulu.

Nevils patlaban ir sezonas līderis ar 122 punktiem, Tanaks un Evanss iekrājuši pa 104 punktiem. Toties uzvaras šajā sezona spējuši izcīnīt vien Nevils un Tanaks – attiecīgi pirmajā posmā Montekarlo un sestajā rallijā Sardīnijā.

Kas noticis 2024. gada WRC sezonā

Kuram no trim līderiem gaidāma veiksmīgāka sezonas otrā puse? To ir grūti prognozēt. Tehniski pārrāka un uzticamāka joprojām ir Evansa pilotētā "Toyota GR Yaris" automašīna, savukārt Tanaks un Nevils līdz šim karjerās uzvarējuši biežāk – katram pa 20 uzvarām WRC posmos pret Evansa astoņām. Jāatzīmē arī, ka pieci no septiņiem gaidāmajiem rallijiem šajā sezonā norisināsies grants ceļos – šāds segums ir tīkamāks Tanakam un Evansam, Nevils ir asfalta speciālists.

Tāpat jāuzsver – kamēr "Toyota Gazoo Racing" komanda var veltīt visas pūles, lai neapšaubamam komandas līderim Evansam palīdzētu izcīnīt pirmo titulu, ap "Hyundai Shell Mobis" vienību jau gadiem virmo diskusijas par to, kurš no braucējiem – Nevils vai Tanaks – ir līderis un prioritāte. 

Līderu sacensību var patraucēt "ārštata" braucēji

Pārējiem regulārajiem čempionāta braucējiem – japānim Takamoto Katsuta ("Toyota Gazoo Racing"), francūzim Adrienam Formo ("M-Sport Ford") un beļģim Gregoiram Munsteram ("M-Sport Ford") – vēl krietni jāpieliek ātrumā, lai viņi spētu turēt līdzi līderiem un iejaukto titula cīņā ar uzvaru kādā rallijā.

Savukārt līderu sacensību var patraucēt "ārštata" braucēji, kas izvēlējušies piedalīties tikai dažos sezonas posmos.

Un to apliecinājis Rovanpera ar uzvaru Kenijas Safari rallijā un titulētais francūzis Sebastjens Ožjē ("Toyota Gazoo Racing"), kurš panākumus guva Horvātijas un Portugāles posmos, kā arī "Hyundai" rezervistu soliņā ar pirmo uzvaru karjerā šosezon uzspīdēja soms Esapeka Lapi ar triumfu Zviedrijā.

Sebastjena Ožjē ekipāža 2024. gada Horvātijas WRC posmā.
Sebastjena Ožjē ekipāža 2024. gada Horvātijas WRC posmā.

It īpaši Rovanpera un Ožjē ir braucēji, kuru prasmes viņus allaž ierindo starp favorītiem uz uzvaru sacensībās, kurās viņi nolemj startēt. Tāpēc Nevilam, Tanakam un Evansam ir svarīga katra no atlikušajām sacīkstēm, un cīņa gaidāma līdz ralliju pēdējiem metriem šosezon jaunieviestās punktu skaitīšanas sistēmas dēļ.

Pretrunīgi vērtētā punktu sadales sistēma tomēr palielinājusi intrigu

Pirms WRC 52. sezonas kā galvenais jauninājums tika iepazīstinātas izmaiņas čempionāta kopvērtējuma punktu skaitīšanas sistēmā. Jaunā sistēma nosaka, ka jau pēc sestdienas ātrumposmiem punkti tiek sadalīti 10 ātrākajām ekipāžām pēc sistēmas "18-15-13-10-8-6-4-3-2-1", tomēr sestdien nopelnītos punktus saņem tikai tās ekipāžas, kas finišē arī rallija noslēdzošajā dienā svētdien. Savukārt svētdien notiek atsevišķa cīņa, kuras iznākumā punkti tiek piešķirti 7 ātrākajiem braucējiem pēc sistēmas "7-6-5-4-3-2-1". Papildu punktus var nopelnīt arī rallija pēdējā jeb "Power stage" ātrumposmā, kur piecu ātrāko laiku īpašnieki sadala punktus pēc shēmas "5-4-3-2-1".

Izmaiņas tika izdarītas, jo kādreizējās punktu sadales iespaidā sportisti bieži vien pēdējo sacensību dienu aizvadīja lēnākā tempā, taupot riepas un tehniku "Power stage" ātrumposmam. Jaunajā struktūrā vienā rallijā maksimāli var nopelnīt 30 punktu, tomēr tas iespējams tikai, ja ekipāža cīnās visu sacīkšu garumā.

2024. gada Kenijas WRC posms.
2024. gada Kenijas WRC posms.

Izmaiņas punktu sadalē vērtētas pretrunīgi. Daži sportisti priecājas, ka sacensībām piešķirts papildu azarts, citus māc bažas, jo rallija uzvaras nozīme esot mazāka, bet vēl citi norādījuši, ka šī sistēma rada lielu jucekli gan komandām, gan līdzjutējiem.

Tomēr sacensību rezultāti rāda, ka pamatmērķis izmaiņām ir sasniegts – braucēji cīnās par katru punktu visa rallija garumā. To apliecina, piemēram, Zviedrijas un Portugāles posmu rezultāti, kur ekipāža, kas ralliju mēroja īsākajā laikā, neizcīnīja visvairāk punktu.

Jaunā punktu sistēma arī piespiedusi komandas stratēģiskāk domāt par savu braucēju sastāvu katram posmam, izvēloties konkrētajai sacīkstei prasmīgākos.

Tomēr jautājums par seklu cīniņu komandu ieskaitē arvien ir aktuāls, jo divi no trim čempionāta ražotājiem ir citā līmenī. Ar krietnu atrāvienu no "M-Sport Ford" (131 punkts) par uzvaru ražotāju ieskaitē cīnās "Toyota Gazoo Racing" (256 punkti) un "Hyundai Shell Mobis" (269 punkti).

"Hyundai Shell Mobis" (no kreisās), "Toyota Gazoo Racing" un "M-SPort Ford&...
"Hyundai Shell Mobis" (no kreisās), "Toyota Gazoo Racing" un "M-SPort Ford" komandu sagatavotie spēkrati 2024. gada sezonai.

Te gan jāatzīmē, ka "M-Sport Ford" jau pirms sezonas bija pastarītes lomā, komandai ir krietni vājāks braucēju sastāvs, arī mazāka finansiālā rocība, salīdzinot ar japāņu un korejiešu konkurentiem. Tomēr "M-Sport Ford" jau vēsturiski lielu daļu centienu veltījusi jauno talantu meklēšanai un viņu iepazīstināšanai ar pasaulē augstāko rallija līmeni. Un te nu parādījies arī Latvijas vārds.

Latviešu ekipāža – piemērs WRC vēlmei atsvaidzināt sacensības

Jau nākamajā sezonas posmā Polijā, kas notiks no 27. līdz 30. jūnijam, pirmo reizi prestižākajā WRC ieskaitē startēs latvieši – 2023. gada Eiropas vicečempionu ekipāža Mārtiņš Sesks/Renārs Francis. Latvieši vienojušies ar "M-Sport Ford" komandu un čempionāta rīkotājiem par startu divos posmos, pēc Polijas sekos brauciens arī WRC debijā Kurzemes ceļos "Tet Rally Latvia" posmā.

Seska/Franča ekipāžas dalība WRC neapšaubāmi ir augstākais sasniegums Latvijas autorallijam, iespējams, arī autosportam. Tomēr tas ir arī nozīmīgs solis čempionātam, kuru pēdējos gados pavadījušas runas par stagnāciju.

Sesks ir pirmais pilots, kurš saņēmis čempionāta rīkotāja "WRC Promoter GMBH" un "M-Sport Ford" atbalstu līdzdalībai jauno talantu programmā, kas veicina pāreju no soli zemākā "Rally2" uz "Rally1" jeb augstāko līmeni WRC. Ar šādu programmu čempionāta rīkotāji iecerējuši ievest jaunas vēsmas WRC un audzināt jauno paaudzi.

Posmā Polijā latviešu automašīnai vēl nebūs jaunās paaudzes hibrīda dzinēja tehnoloģijas. Turpretim nepilnu mēnesi vēlāk pirmo reizi Latvijā sarīkotajā WRC posmā latviešu rīcībā būs "Ford Puma" jaunākās paaudzes hibrīdauto, kas ļaus izmantot maksimālo ātrumu. Un arī šajā ziņā WRC rīkotājiem būs ugunskristības caur latviešu prizmu. Proti, šīs sezonas sacensību noteikumi pieļauj startu "Rally1" klasē ar auto bez hibrīda tehnoloģijas.

Laikā, kad īpaši izveidota darba grupa spriež, kā atsvaidzināt čempionātu un nākotnē to padarīt pievilcīgāku, Sesks/Francis būs reāls piemērs tam, kā WRC cenšas celt savu prestižu, palielināt konkurenci braucēju vidū un pievilināt jaunus ražotājus.

Retajam zināmais Latvijas WRC posms var būt pagrieziena punkts cīņā par titulu

Čempionāta rīkotāji met acis arī uz jaunu tirgu iekarošanu. Tāpēc pēc gara vienošanās procesa tika pieņemts lēmums, ka 2024. gadā astotais sezonas posms norisināsies Latvijā. No 18. līdz 21. jūlijam pirmo reizi vēsturē pasaulē ātrākie rallisti sacentīsies Kurzemes ceļos.

WRC uzņemšanu daudzi uzskata par Latvijas autosporta augstāko punktu, pašmāju posma organizatori uzsvēruši arī ekonomisko pienesumu valstij no pasākuma, kuru apmeklēs desmitiem tūkstoši skatītāju klātienē un vairāki miljoni vēros tiešsaistē visā pasaulē. Savukārt WRC rīkotājiem šī būs iespēja čempionātu atrādīt jaunai auditorijai, kas ar ralliju tomēr ir labi pazīstama. Vairākiem WRC pilotiem kā, piemēram, Rovanperam, Tanakam no ātrākās klases un Oliveram Solbergam no "Rally2" kategorijas Latvijas ceļi nav sveši – viņi Latvijas rallijos sāka savas karjeras.

Vienlaikus "Tet Rally Latvia" būs WRC kalendārā vēl nebijušas sacensības, kur

ātras un tehniskas līkumu sekcijas prasa augstu precizitāti stenogrammā un reizēm pat uzdrošināšanos no braucējiem, tāpēc Latvijā gaidāmas aizraujošas cīņas, kas var būt izšķirīgas nākamā pasaules čempiona noskaidrošanai.  

No pastāvīgajiem čempionāta dalībniekiem Latvijas posmā "uz papīra" būtu labāk jāveicas Tanakam, kurš no sezonas līderiem uz šiem ceļiem iekrājis lielāko pieredzi, igaunim arī labāk padodas ātri, tramplīniem bagāti grants ralliji. Tomēr, ņemot vērā to, ka Latvijas posms piedzīvos debiju WRC kalendārā, startā visi braucēji būs vienādās pozīcijās.

WRC sezonā priekšā vēl septiņi posmi. Ralliji Polijā, Latvijā, Somijā, Grieķijā un Čīlē norisināsies uz grants seguma. Bet sezona noslēgsies ar Centrāleiropas ralliju, kuru kopīgi rīko Čehija, Vācija un Austrija, un Japānas posmu, kur sportisti spēkosies asfaltētos ceļos.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti