Šie noteikumi gan stāsies spēkā tikai pēc 2024. gada Eiropas Parlamenta (EP) vēlēšanām.
Būs jānorāda, kas un cik samaksājis par politisko reklāmu
Internetam, un jo īpaši sociālajiem medijiem, mūsdienās ir milzīga nozīme priekšvēlēšanu kampaņā. Sociālajos tīklos politiķi visaktīvāk cenšas uzrunāt savus potenciālos vēlētājus.
Taču robi regulējumā palielina risku, ka vēlēšanu procesā var iejaukties ārēji spēki, kuru mērķis ir ietekmēt pilsoņu izvēli par labu savām interesēm. Savukārt tas rada nopietnu kaitējumu demokrātijai.
EP un ES Padome pēc ilgstošām sarunām šonedēļ panāca vienošanos par jaunu regulējumu politisko reklāmu izvietošanai internetā. Tā mērķis ir ierobežot ārvalstu iejaukšanos un palielināt caurskatāmību.
Lielākajām sociālo mediju platformām, piemēram, "Facebook", "TikTok" un "X", būs skaidri jāapzīmē politiskā reklāma, kā arī jānorāda, kurš un cik daudz par attiecīgo reklāmu ir samaksājis.
Būs jānorāda arī tas, uz kurām vēlēšanām vai referendumu reklāma attiecas.
Ierobežos personas datu izmantošanu
Lai izraudzītos politisko reklāmu mērķauditoriju, interneta platformas drīkstēs izmatot datus tikai par personām, kuras būs devušas attiecīgu atļauju. Taču mērķauditorijas labākai sasniegšanai būs aizliegts izmantot personu datus, kas ir saistīti ar etnisko izcelsmi, reliģisko pārliecību vai seksuālo orientāciju.
Lai ierobežotu ārēju iejaukšanos ES demokrātiskajos procesos, EP deputāti panāca, ka regulas projektā tiek iekļauts aizliegums trešo valstu pārstāvjiem sponsorēt politisko reklāmu ES trīs mēnešu periodā pirms vēlēšanām vai referenduma.
ES viceprezidente Vera Jourova bija gandarīta par pirmdien vakarā panākto vienošanos. "Pulkstens ir pusdivpadsmit vakarā, un mēs esam sasnieguši mērķi – vienojušies par politisko reklāmu regulējumu.
Tas ir nepieciešams, lai aizsargātu pilsoņus, vēlētājus no manipulācijas un slēptas politiskās reklāmas internetā.
Mēs priecājamies, ka šajā jautājumā ir panākta vienprātība. Es ticu, ka tas palīdzēs stiprināt demokrātiju un brīvas un godīgas vēlēšanas Eiropas Savienībā," sacīja Jourova.
Noteikumus piemēros tikai maksas reklāmai
Arī EP pārstāvis sarunās Sandro Goci no frakcijas "Renew Europe" bija apmierināts ar panākto rezultātu. "Tas ir nozīmīgs solis, lai aizsargātu mūsu vēlēšanas un panāktu digitālo suverenitāti Eiropas Savienībā. Iedzīvotāji varēs viegli pamanīt politisko reklāmu tiešsaistē un to, kas aiz tās stāv. Jaunie noteikumi apgrūtinās ārvalstu iespējas izplatīt dezinformāciju un iejaukties mūsu demokrātiskajos procesos. Mēs arī panācām labvēlīgu vidi starptautiskai kampaņai pirms nākamajām Eiropas Parlamenta vēlēšanām," sacīja Goci.
Vārda brīvības aizstāvji bažījās, ka jaunais regulējums par politiskajām reklāmām varētu attiekties arī uz sociālo tīklu lietotāju pausto politisko viedokli un mediju saturu. Taču regulas autori uzsver, ka noteikumi tiks piemēroti tikai apmaksātai politiskajai reklāmai.
Par pārkāpumiem draudēs bargs sods
Politiskās reklāmas sniedzējiem, kuri neievēros jaunos ES noteikumus, draudēs bargs sods, kura apmērs var sasniegt līdz pat 6% no reklāmas sniedzēja gada ienākumiem vai apgrozījuma.
Nākamgad jūnijā notiks EP vēlēšanas, taču uz tām jaunais politisko reklāmu regulējums neattieksies.
ES Padome panāca, ka noteikumi stāsies spēkā tikai 18 mēnešus pēc to pieņemšanas.
EK nesen brīdināja, ka Krievija varētu mēģināt iejaukties 2024. gada EP vēlēšanās, izplatot dezinformāciju sociālajos tīklos.