Polijas policija pavēstīja, ka tā izmeklē notikumus, kuru gaitā Polijā tika apturēta no Ukrainas iebraukusi kravas automašīna, bet tās vestie graudi izgāzti uz ceļa.
Sociālajos medijos publicētajos kadros redzams, kā lauksaimnieki Polijā nobloķējuši ceļus, protestējot pret konkurenci no ukraiņu puses un smagajām ES noteikumu prasībām.
#WATCH 🔴 Polish farmers, who declared a nationwide strike starting from February 9th, poured grain from Ukrainian trucks at the Jagodin-Dorohusk border. According to Ukrainian media reports, protesting farmers cut the seals off the trucks and poured out some of the grain.… pic.twitter.com/odEg3P4IxI
— Voice of Europe 🌍 (@V_of_Europe) February 12, 2024
Incidents noticis vairākas dienas pēc tam, kad poļu kravas auto šoferi bija izbeiguši divus mēnešus ilgo robežas blokādi.
"Uz mūsu kopīgās robežas notikusi vēl viena eskalācija," pavēstīja Ukrainas ekonomikas ministra vietnieks Tarass Kačka.
"Reakcijas trūkums no Polijas varasiestāžu puses uz kravas iznīcināšanu novedīs pie vēl lielākas ksenofobijas un politiskās vardarbības," brīdināja ministra vietnieks.
Ļvivas mērs Andrijs Sadovijs nosodīja šo kara laikā notikušo Ukrainas graudu iznīcināšanu.
"Ukraiņi burtiskā nozīmē lej asinis laukos, kuros aug šī labība," sociālajos medijos pauda mērs.
"Kviešu audzēšana laukā, kas pieredzējis karu, ir līdzīgi sapiera darbam," viņš piebilda, cilvēkus, kas Polijā izgāza graudus, dēvējot par "prokrieviskiem provokatoriem".
Protesti pie abu valstu robežas nenotiek pirmoreiz. Pērnā gada nogalē Polijas autopārvadātāji bloķēja robežu, radot milzīgus zaudējumus Ukrainas pārvadātājiem un zemniekiem, tagad to dara lauksaimnieki.
Jaunā akcija ilgšot mēnesi, un tās laikā caur robežpunktu drīkstēs izbraukt vien līdz 3 kravas pārvadātājiem stundā. Iepriekšējā blokādes periodā tas nozīmēja, ka ukraiņu autopārvadātājiem dažkārt bija jāstāv rindā pat vairākas nedēļas, lai šķērsotu Ukrainas un Polijas robežu. Ar laiku liela daļa kravas plūsmu ceļā uz Eiropas Savienību tika novirzīta apkārt Polijai.
Svētdien situācija saasinājās pie Dorohuskas–Jahodines punkta, kur poļu protestētāji nelaida uz priekšu trīs ukraiņu vadītas kravas automašīnas. Viņi ne vien bloķēja šo kravu kustību Polijas iekšienē, bet arī atvēra kravas auto un izbēra daļu tur esošo graudu ceļmalā.
Notikušais Ukrainā tiek vērtēts ļoti negatīvi – jo īpaši, ņemot vērā esošos apstākļos, kuros ukraiņu zemnieki zem lodēm un raķetēm faktiski turpina apsēt laukus un novākt ražu, kura tagad vienkārši izgāzta ceļmalā.
Ukraiņi sagaida aktīvu poļu tiesībsargu rīcību uz notikušo un cer, ka situācija uz robežas drīzumā tiks noregulēta. No savas puses Ukraina par poļu veiktajiem pārkāpumiem ir vērsusies pie Eiropas Savienības Padomes prezidenta.
Kā pirmdien Mediju centra preses konferencē pauda Ukrainas Starptautisko autopārvadātāju asociācijas viceprezidents Volodimirs Balins, svētdien notikušais raisa jautājumus ne vien par miermīlīgu protestu Polijā, bet par fizisku Ukrainas pārvadātāju kravu bloķēšanu. Ukraiņi notiekošajā saskata Krievijas ietekmi.
"Trīs reizes vairāk graudaugu Eiropas Savienības tirgū nonāk no Krievijas nekā no Ukrainas. Trīs reizes! Tas attiecas uz graudaugiem, kas iet gan tranzītā caur Eiropas Savienību (ES), gan uz citām valstīm tranzītā caur Poliju, kā arī uz to. Kāpēc jautājums ir radies par Ukrainas graudiem? Es domāju, ka tas ir tīri politisks jautājums, un, tuvāk apskatoties, var ieraudzīt otru ekonomisko fronti," sacīja Balins.
Tikmēr Polijas premjerministrs Donalds Tusks pirmdien pavēstījis, ka Polijas atbalsts Ukrainai karā palikšot nemainīgs, taču arī poļu zemnieku intereses ir svarīgas.
Tā neesot poļu problēma, ka daži simti vai tūkstoši cilvēku Ukrainā vēlas nopelnīt lielu naudu. Polija atbalstīšot Ukrainu kā valsti, ukraiņus kā cilvēkus, bet tas nevar notikt uz negodīgas konkurences rēķina attiecībā pret poļu zemniekiem.
Šobrīd autopārvadātāji arī vēl nav aplēsuši jaunākos datus, cik lieli zaudējumi uzņēmējiem katru dienu tiek nodarīti robežas blokādes dēļ.
Taču pērnā gada nogalē – novembrī, kad līdzīgu blokādi uz robežas īstenoja Polijas autopārvadātāji, Ukrainas Banka bija aplēsusi, ka novembrī vien Ukrainas ekonomikai kopumā šāda blokāde nodarījusi kaitējumu aptuveni viena miljarda eiro apmērā.
Tiesa, pēcāk, kad bija skaidrs, ka protesti ieilgs, daudzi autopārvadātāji izvēlējās labāk vairākas dienas pagarināt savu ceļu uz Eiropas Savienību apbraucot Poliju, nekā stāvēt tur rindās, un līdz ar to šie zaudējumi turpmākajos mēnešos, kad turpinājās protesti, varētu būt mazāki.