Operācija «Dubultnieks»: Kā Kremļa dezinformatori izmanto slavenības maldināšanai par Ukrainu?

Pagājušajā nedēļas nogalē norisinājās miera samits Šveicē, kuru organizēja Ukraina. Lai gan Krievija nebija aicināta piedalīties, tomēr sociālie mediji liecina, ka tai ir bijis ko teikt. Dezinformācijas operācijā "Dubultnieks" izplatīti it kā dažādu slavenību negatīvi izteikumi par Ukrainu.

Operācija «Dubultnieks»: Kā Kremļa dezinformatori izmanto slavenības maldināšanai par Ukrainu?
00:00 / 00:00
Lejuplādēt

Dezinformācijas pētniecības projekts "Botu Bloķētājs", kas seko līdzi un atmasko operācijas, kurās tiek izmantoti boti jeb automatizēti informācijas pavairošanas rīki, ziņo par jaunu dezinformācijas vilni sociālajos medijos. 14. un 15. jūnijā tika konstatēts, ka platformā "X" (iepriekš – "Twitter") izplatās ieraksti, kuros ir attēloti nepatiesi dažādu slavenību izteikumi. Tie galvenokārt attiecās uz tēmām, kas saistītas ar karu Ukrainā, un tajos bija skaidri dzirdamas Kremļa propagandas atbalsis.

Šie ieraksti ir daļa no plašākas "Doppelgänger" jeb "Dubultnieku" operācijas, ko Krievija īsteno jau kopš 2022. gada. "Dubultnieku" operācijas "firmas zīme" ir paņēmiens imitēt un izlikties par kaut ko vai kādu citu. Sākotnējā kampaņa izplatīja viltotus populāru ziņu portālu rakstus, kas kvalitatīvi atdarināja šo mediju vizuālo identitāti. Jāmin, ka šī mediju atdarināšanas kampaņa viļņveidīgi turpina darboties aizvien, īpaši aktivizējoties pirms nozīmīgiem notikumiem.

Kā shēma darbojas?

Jaunākais "Dubultnieku" operācijas kampaņas vilnis koncentrējas nevis uz mediju imitēšanu, bet gan uz slavenību atdarināšanu. Šajā kampaņā tiek publicēti attēli ar slavenību fotogrāfijām un nepatiesiem citātiem, kas it kā atspoguļo šo cilvēku izteikumus. 14. jūnija vakarā platformā "X" tika ievietoti aptuveni 50 šāda veida ieraksti, kuros dažādi pasaulslaveni aktieri, mūziķi un sportisti it kā pauda viedokļus, kas iederas vienā stāstījumu grupā jeb noved pie viena secinājuma – ir laiks pārstāt atbalstīt Ukrainu. Vienas dienas laikā šie ieraksti tika pavairoti aptuveni 120 000 reižu un izplatīti ne tikai angļu, bet arī franču, vācu un poļu valodā. 

"Dubultnieku" kampaņas organizatori ir izvēlējušies atdarināt tādus sabiedrībā plaši pazīstamus cilvēkus kā mūziķi Eltonu Džonu, futbolistu Lionelu Mesi, kā arī dažādus aktierus – Alēnu Delonu, Dženiferu Anistoni, Andželīnu Džoliju. Piemēram, Eltons Džons it kā ir apgalvojis, ka "mēs esam iekrituši Ukrainas slazdā un tagad Eiropas Savienība sabrūk", savukārt Dženifera Anistone it kā ir teikusi, ka "mēs grimstam nabadzībā un ir laiks aizmirst par Ukrainu!", bet Lionels Mesi it kā ir apgalvojis, ka "Ukraina vairāk nepastāv, visa mūsu nauda ir izmesta vējā". Šiem ierakstiem jau pirms pāris dienām bija vairāk nekā pusmiljons skatījumu, un to skaits ir tikai audzis.

Pēdējā pusgada laikā šis ir jau sestais slavenību "atdarināšanas" vilnis, kura mērķis arī ir bijis graut starptautiskās sabiedrības atbalstu Ukrainai.

Kāds ir kampaņas mērķis?

Vizuālais materiāls piesaista cilvēku uzmanību vairāk nekā rakstītā informācija, kā arī norāda šo ierakstu skatījumu skaits. Jo interesantāks un pārsteidzošāks saturs, jo lielāka iespēja, ka ar to cilvēki dalīsies tālāk. Turklāt šajā gadījumā dezinformācijas vēstījumi ir gana īsi un konkrēti – tātad viegli uztverami, un nav nepieciešams burties cauri garam tekstam, lai saprastu galveno domu.

Cilvēkiem ir nosliece vairāk ieklausīties un noticēt apgalvojumiem, kuru autori viņiem patīk, kurus apbrīno vai uzskata par paraugu. Piemēram, ja mūziķa daiļrade izraisa pozitīvas emocijas vai cilvēks apbrīno kāda aktiera vai sportista talantu, tad pastāv lielāka iespēja, ka cilvēks ieklausīsies tajā, kas viņiem sakāms.

Ne velti slavenības tiek piesaistītas, piemēram, dažādām labdarības akcijām ar mērķi veicināt to popularizēšanu.

Sabiedrībā labi pazīstami cilvēki gluži vienkārši pievērš plašāku sabiedrības interesi, un tam, ar ko nodarbojas slavenības, bieži seko līdzi daudz vairāk cilvēku nekā citām norisēm, piemēram, politiskajā vidē. Šī iemesla dēļ slavenību iesaistīšana akcijās ir efektīvs līdzeklis, lai piesaistītu arī to cilvēku uzmanību, kas citkārt neinteresētos par konkrēto tēmu.

Kā atpazīt maldus?

Ir grūti izsekot, kad kāds ir kaut ko teicis, taču, ja izteikumi šķiet neparasti vai neierasti salīdzinājumā ar slavenības ierastajiem uzskatiem, šo informāciju ir vērts pārbaudīt. Noteikti vajadzētu pievērst uzmanību tam, vai citātam ir norādīts konteksts, piemēram, kur un kad tas tika teikts.

Skandalozi vai neparasti izteikumi bez precīzām atsaucēm bieži vien ir viltoti. Lai par to pārliecinātos, informāciju var meklēt arī citos avotos – jo vairāk neatkarīgu avotu sniedz līdzīgu informāciju, jo lielāka iespēja, ka tā ir patiesa.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti