Kā Kremlis izmanto slavenības savā propagandā

Pasākumu sezona rit pilnā sparā, taču ir virkne ārzemju mākslinieku, kuriem Latvijā iebraukt ir liegts, jo viņi atrodas nevēlamo personu sarakstā. Kā viens no pamatojumiem, lai kāds tiktu iekļauts šajā sarakstā, ir tieša vai netieša atbalsta paušana Krievijas agresijai Ukrainā – ar mākslinieka izteikumiem, darbībām vai attiecībām ar Krievijas valdību.

Kā norādīja gan Ārlietu ministrijas (ĀM) preses sekretāre Diāna Eglīte, gan valsts sekretāres vietnieks kultūrpolitikas jautājumos Uldis Zariņš, kultūru no politikas nodalīt nevar.

Kā Kremlis izmanto slavenības savā propagandā
00:00 / 10:09
Lejuplādēt

Kultūra ir ārkārtīgi spēcīgs ierocis

Teātra kritiķe un kultūrzinātniece Zane Radzobe uzsvēra, ka kultūra ir ārkārtīgi spēcīgs ierocis sabiedriskās domas, vērtību sistēmas un identitātes veidošanā. Viņa arī norādīja, ka Latvijas gadījumā mēs uz kultūru ilgi esam raudzījušies no Rietumu skatpunkta, kur tā vispirms tiek uztverta kā bizness. Pārdomās par to, kā Rietumu izpratne par kultūru atšķiras no Krievijas, dalās Zariņš:

"Tā ir liela starpība starp kultūras lomas izpratni Rietumu kultūrtelpā un Krievijas kultūrtelpā. Kultūras telpas drošināšana, vērtību spēcināšana caur kultūru – Krievija šajā drošības koncepcijā, naratīvā, ko viņi izplata pasaulē – tam ir ļoti liela loma, ka viņi saka – mēs esam cīnītāji par kultūru.

Rietumu pasaulē, diemžēl, mēs vēl neesam panākuši to, ka kultūra tiek uzskatīta par ļoti centrālu lietu tieši no drošības aspekta – ka tā ir sabiedrības vērtība, sabiedrības noturību veidojošs aspekts."

Efektīvs instruments vēstījumiem

Mākslinieki, īpaši tie, kas ir ieguvuši plašu atpazīstamību un slavenības statusu, var būt ļoti efektīvs instruments politisko vēstījumu izplatīšanai. Viņi to var darīt gan caur savu daiļradi, gan tieši izsakot atbalstu vai nosodījumu konkrētiem notikumiem, politiķiem vai skatījumam uz dažādiem sabiedrībā būtiskiem jautājumiem. 

"Mēs ļoti labi saprotam, cik māksliniekam ir liels spēks un liela ietekme. Viņš taču ir sabiedriskās domas līderis, viņam ir sekotāji, talanta cienītāji, kuri viņā ieklausās. Viņi ieklausās viņa darbībā, radošumā, un kaut kādā veidā tad arī asociējās. Līdz ar to tam ir ļoti liela ietekme," pauda Eglīte.

Pateicoties savai popularitātei un lielajam sekotāju skaitam, slavenības spēj sasniegt plašu auditoriju, ieskaitot tos, kas citkārt varētu nepievērst uzmanību, piemēram, politiskajām norisēm.

Tādējādi viņi var ietekmēt sekotāju attieksmes un viedokļus, vedinot domāt līdzīgi. Par to, kā slavenības piedalās šajā procesā, sprieda Radzobe:

"Ja es sekoju slavenībai, viedokļu līderim, citiem vārdiem, ja es esmu atradusi tādu cilvēku, kas man patīk un ko es uzskatu par normālu cilvēku, – tad, ja tāds cilvēks man sāk teikt arī kaut kādas tādas lietas, kuras es pats nedomāju, tad ir loģiski, ka es sāku domāt: bet kāpēc tāds, kopumā ļoti normāls cilvēks, kāpēc viņš tā domā? Vai nav tā, ka es kaut kur kļūdos? Varbūt, ka es kaut ko nezinu?"

Tāpēc iegūt slavenību atbalstu vai arī radīt iespaidu, ka tāds ir, – tas ir būtiski.

Dezinformācijas izplatītāju alternatīvas

Ja nav iespējams iegūt patiesu un labprātīgu atbalstu no slavenību vides, dezinformācijas izplatītājiem ir pieejamas alternatīvas. Par aptuveni 100 ASV dolāriem interneta vietnē "Cameo" jebkurš var pasūtīt personalizētu video sveicienu no slavenības. Izvēle ir plaša – gan pasaulē pazīstami amerikāņu aktieri, dziedātāji, komiķi, un sportisti, gan slavenības no citām pasaules valstīm.

Šādu variantu dezinformācijas izplatītāji izvēlējās, lai pavairotu nepatiesas ziņas, ka Ukrainas prezidents Volodimirs Zelenskis it kā cīnās ar narkotiku atkarību. Dažādām slavenībām vietnē "Cameo" tika nodota instrukcija, lai sveicienā viņi izteiktu atbalstu kādam "Vladimiram" un aicinātu viņu meklēt palīdzību cīņā ar narkotisko vielu atkarību. Nenojaušot, ka video tiks izmantoti Krievijas dezinformācijas kampaņā, dažādi aktieri, tajā skaitā Elaija Vuds no populārās filmu triloģijas "Gredzenu pavēlnieks" un Elvisa Preslija bijusī sieva Priscilla Preslija, publicēja Vladimiram veltītas atbalsta ziņas. Šīs dezinformācijas kampaņas mērķis ir diskreditēt Zelenski, radot iespaidu, ka viņš nav adekvāts valsts vadītājs.

Tāda pati shēma ir izmantota, lai izplatītu dezinformāciju par Francijas prezidenta Emanuela Makrona sievu Brižitu Makronu, apgalvojot, ka viņa ir transpersona. Ziņapmaiņas vietnē "Telegram" vēl aizvien ceļo video, kurā slavenības sveic kādu "Brižitu" sakarā ar to, ka ir pagājuši 40 gadi kopš viņas dzimummaiņas operācijas, piemetinot, ka kāds "Emanuels" ar viņu lepojas.

Šādi vēstījumi ir daļa no plašākas dezinformācijas kampaņas, kas vēstī par tradicionālo vērtību pagrimumu Rietumos.

Oriģinālajos video nekad nav minēti adresātu pilnie vārdi, tādējādi tieši nenorādot ne uz Zelenski, ne Makronu ģimeni. Līdz ar to konkrētā slavenība nemaz nezin, kam tieši sveiciens ir domāts. Taču video pēcāk tiek pārveidoti – tiem, piemēram, tiek pievienotas saites uz Zelenska un Makronas sociālo mediju profiliem, kā arī teksti, kas liek domāt, ka video ir veltīti tieši viņiem. Šādi dezinformācijas paņēmieni darbojas ar pieņēmumu, ka slavenības tik tiešam mēdz būt draugos ar politiķiem. Tas savukārt rada nepatiesu priekšstatu, ka konkrētā slavenība ir paziņa vai draugs, kurš it kā patiesi uztraucas par Zelenski vai no sirds sveic Brižitu Makronu. Tomēr realitātē tas nav draudzīgs atbalsts, bet gan daļa no Krievijas dezinformācijas operācijas "Storm-1679", kā to nodēvējis "Microsoft" Draudu analīzes centrs.

Izmanto Tomu Krūzu un Īlonu Masku

Operācija "Storm-1679" neaprobežojas tikai ar īsiem slavenību video. 2023. gada jūnijā dezinformācijas izplatītāji laida klajā pilnmetrāžas dokumentālās sērijas ar nosaukumu "Olimpiskās spēles ir kritušas". To mērķis ir nomelnot Starptautisko Olimpisko komiteju un atturēt skatītājus no spēļu apmeklēšanas, biedējot cilvēkus ar it kā pastāvošiem drošības draudiem. Bez tam tajās nepatiesi tiek apgalvots, ka Starptautiskā Olimpiskā komiteja, piemēram, ir noteikusi, ka vismaz 10% no katras valsts delegācijas ir jābūt LGBTQ+ kopienas pārstāvjiem, vai to, ka tā ir izveidojusi apakškomiteju, lai vērstos pret islāmticīgo dalību spēlēs.

Šīs sērijas izceļas ne tikai ar dezinformācijas vēstījumu apjomu, bet arī to šķietamajiem stāstniekiem – Tomu Krūzu un Īlonu Masku.

Izmantojot ar mākslīgo intelektu ģenerētas balsis, sēriju veidotāji ļoti kvalitatīvi atdarina šos abus sabiedrībā plaši pazīstamos cilvēkus. Slavenību iesaiste var piesaistīt plašāku skatītāju klāstu un veicināt pārliecību, ka teiktajā ir vērts ieklausīties.

Turklāt, lai pastiprinātu iespaidu, ka sērijas ir nopietns mēģinājums šķetināt olimpisko spēļu problēmas, to veidotāji izmanto viltotu straumēšanas platformas "Netflix" logo un iekļauj nepatiesas atsauces uz Rietumu medijiem. Šīs taktikas mērķis ir radīt maldīgu priekšstatu par sēriju autentiskumu un uzticamību, tādējādi vēl vairāk palielinot dezinformācijas potenciālo ietekmi.

Eksperts: Cilvēkiem beidzot ir jāsāk domāt

Atbildot uz jautājumu, kā cīnīties ar aizvien pieaugošo dziļviltojumu jeb ar mākslīgo intelektu radīto attēlu, video un audio skaitu, programmatūru inženieris un Digitālā drošības centra dibinātājs Elviss Strazdiņš savās pārdomās ir skaudrs:

"Skarbā realitāte ir tāda, ka cīņa ar to ir kā ar vējdzirnavām, jo apkarot katru "deepfake" (dziļviltojumu) – tas ir dienas, divu darbs. Es izlaižu laukā 10 000 "deepfake" – kurš tad tagad ar to cīnīsies? Realitātē nav tādu resursu. Ar likumu to ierobežot nav reāli, jo neviens nekontrolē "Telegram", "Signal" un citus rīkus. Nav reāli to izķert, tas ir bezjēdzīgi. Šobrīd vēl var ar to cīnīties. Vai tas būs produktīvi tuvākā gada vai pat mēnešu laikā – droši vien, ka ne.

Realitāte, es teiktu, – šeit mums beidzot ir jāpaļaujas uz pašiem cilvēkiem. Lai cik absurdi tas būtu, bet cilvēkiem beidzot ir jāsāk domāt."

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Strazdiņš arī norādīja, ka dziļviltojumi neizbēgami pilnveidosies un būs aizvien grūtāk tos atpazīt pat ar specializētu tehnoloģiju palīdzību. Tas, visticamāk, novedīs pie situācijas, kad cilvēkiem nāksies atgriezties pie tradicionālajiem medijiem un jomu ekspertiem, lai iegūtu patiesu informāciju. Tā teikt – iespējams, ka šis ceļojums mūs novedīs atpakaļ sākumpunktā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti