Ēģiptē, Sīnāja pussalas ziemeļos, netālu no Rafahas robežpunkta kopš 12. oktobra nolaidušās vismaz 27 lidmašīnas ar humāno palīdzību no visas pasaules, tostarp Jordānijas, Apvienotajiem Arābu Emirātiem, Krievijas, Turcijas, Brazīlijas, kā arī ANO.
Svētdien kara skartajā teritorijā iebrauca 14 kravas automašīnas, bet sestdien – 20. Saņemtā palīdzība ir svarīga, taču apmierina mazāk nekā 8% no palestīniešu ikdienas vajadzībām, vēstīja britu raidsabiedrība BBC.
ANO ģenerālsekretāra vietnieks humānās palīdzības jautājumos Mārtins Grifitss paziņoja, ka šī palīdzība ir "vēl viens neliels cerību stariņš" palestīniešiem, taču viņš norādīja, ka 2,4 miljonu Gazas joslas iedzīvotāju pamatvajadzību nodrošināšanai ar to ir krietni par maz.
ANO Humanitāro lietu koordinācijas birojs (OCHA) gan norādīja, ka palestīniešu vajadzībām Gazas joslā katru dienu nepieciešamas vismaz 100 kravas mašīnas ar humāno palīdzību.
"Ir ne tikai svarīgi palielināt humānās palīdzības apjomu, bet jo sevišķi nodrošināt, ka tiek piegādāta degviela. Tā ir vajadzīga, lai varētu darboties elektrostacija un ūdens atsāļošanas iekārtas. Citādi tur nav nedz ūdens, nedz elektrības," vēsta ES augstais pārstāvis ārlietās Žuzeps Borels.
"Bet bez tām slimnīcas gandrīz nevar darboties. Mēs, Eiropas Savienība, esam palielinājuši savu atbalstu, bet uz robežas stāv garas kravas automašīnu rindas, kas gaida, kamēr viņus ielaidīs."
Vietējās palīdzības organizācijas apgalvo, ka vissmagāk klājas slimnīcām, kam strauji izsīkst medikamentu krājumi un degvielas rezerves, kuras izmanto, lai darbinātu elektrības ģeneratorus. Izraēla ir pārtraukusi elektrības piegādi Gazas joslai, tāpēc ar degvielu darbināmie ģeneratori ir vienīgas elektrības avots.
ANO Starptautiskais bērnu aizsardzības fonds brīdināja, ka 120 jaundzimušie, kuri atrodas inkubatoros Gazas joslas slimnīcās, var nomirt, ja slimnīcas paliks bez elektrības.
Pasaules Veselības organizācijas ģenerāldirektors Tedross Adhanoms Gebrejesuss ir vērsies pie Izraēlas ar lūgumu atļaut degvielas piegādi Gazas joslai.
Lai arī pagaidām nav precīzas informācijas par visas Gazas joslā nogādātās humānās palīdzības apmēriem, zināms, ka kravas mašīnas aizvadītajās brīvdienās un arī pirmdien tur nogādāja pārtiku, ūdeni un vairākas medicīnas preces.
Pasaules Veselības organizācija (PVO) sestdien arī publicēja sarakstu ar medicīnas precēm, kas nogādātas kara skartajā teritorijā. Tās bija:
- Medikamenti traumu ārstēšanai un krājumi, kas paredzēti aptuveni 1200 cilvēkiem
- Pārnēsājamās pirmās palīdzības somas, lai uz vietas palīdzētu līdz 235 ievainotiem cilvēkiem
- Medikamenti hronisku slimību ārstēšanai aptuveni 1500 cilvēkiem
- Pirmās nepieciešamības medikamenti un veselības aprūpes piederumi aptuveni 300 000 cilvēku vajadzībām uz trim mēnešiem.
Svētdien Gazas joslā iebrauca 14 kravas automašīnas ar medikamentiem, nedaudz pārtikas, bet vēl svarīgāk – četras kravas automašīnas ar dzeramo ūdeni.
Tīra ūdens pieejamība Gazā kļuvusi par īstu problēmu. Slimnīcu darbinieki katram pacientam dienā piešķir tikai vienu litru ūdens. Aizvadītajā nedēļā Gazas joslā arī tika atslēgta pēdējā ūdens atsāļošanas iekārta.
PVO jau iepriekš cēla trauksmi par kritisku ūdens trūkumu šajā teritorijā. Ja ikdienas vajadzībām vienam cilvēkam nepieciešami apmēram 100 litri tīra ūdens, tad pirms aktīvās karadarbības oktobra sākumā Gazas joslā uz vienu cilvēku bija pieejami 84 litri, bet šobrīd jau mazāk nekā 3 litri ūdens, liecina organizācijas dati.
Al-Šifas slimnīcas ārsts sarunā ar raidsabiedrības BBC žurnālistiem stāstīja par smagajiem apstākļiem, kādos medicīnas personās strādā.
Slimnīcā trūkst pārsēju, ar ko pārsiet brūces, arī tapas un stieņi lūzumu fiksēšanai, teica Dr. Hasans Abu Sita.
"Sistēmas sabrukums turpinās. Pie mums ierodas arvien vairāk ievainoto," pauda ārsts.
Bažas rada arī elektrības padeve, jo īpaši pacientiem, kas atrodas intensīvās terapijas nodaļā. "Bez elektrības šī slimnīca ir tikai masu kapi," viņš teica.
Ārsts arī piebilda, ka slimnīcas personāls strādā 16 līdz 18 stundu maiņās, vienlaikus uztraucoties par savu ģimeņu drošību.
Starptautiskā Sarkanā Krusta komiteja arī norādījusi, ka Gazā jāļauj iebraukt ne tikai humānās palīdzības sūtījumiem, bet arī medicīnas personālam, lai mazinātu spiedienu uz tur esošajām ārstniecības iestādēm.
Vēl pirms Izraēla lēma pilnībā atslēgt elektību Gazas joslā, teritorijā būtiski trūka ikdienā nepieciešamās elektroenerģijas, liecina OCHA dati.
Tā, piemēram, ja Gazas joslā katru dienu nepieciešami 235 megavati elektrības, tad Izraēla tai piegādāja vien 120, savukārt Gazas elektrostacija saražoja vēl 72 megavatus.
Kopumā katru dienu vēl pirms 7. oktobra Gazā trūka 43 megavati elektroenerģijas.
Lai arī pie Rafahas robežpunkta redzamas vairākas kravas automašīnas ar degvielas tvertnēm, pagaidām nav ziņots, ka kāda no tām būtu iebraukusi Gazas joslā.
Gazas joslā ir nepieciešams pastāvīgs un ilgtspējīgs piegādes plāns. Lielākā daļa Gazas joslas iedzīvotāju paļāvās uz palīdzību jau pirms šī konflikta sākuma, sarunā ar BBC norādīja Starptautiskā Sarkanā Krusta komitejas pārstāve Imene Trabelsi.
Viņa stāstīja, ka ģimenes, kas spiestas pamest savas mājas, Gazā šobrīd guļ uz ielas bez pieejas pirmās vajadzības precēm. Arī segām, jo patversmes jau ir pārpildītas.
"Nav pārspīlēti teikt, ka situācija Gazā ir katastrofāla," teica Trabelsi.
Piemēram, Hānjūnisas slimnīcu pārpildījuši ne tikai ievainoti cilvēki, bet arī simtiem ģimeņu, kas šo iestādi izmanto kā patvērumu.
Cilvēki apmetušies slimnīcas pagalmā un guļ uz zemes. Tagad, kad vakari kļuvuši auksti, cilvēki nonākuši nožēlojamā situācijā, taču viņiem arī nav, kur citur doties.