Eiropas Savienība (ES) ir nospraudusi mērķi līdz 2030. gadam samazināt siltumnīcefekta gāzu emisijas par 55%. 2050. gadā Eiropa grib kļūt par pirmo klimata neitrālo kontinentu pasaulē.
Šodien EK publiskoja priekšlikumus saistībā ar transportu, jo tā ir joma, kur emisiju apjoms pēdējos gados ir pieaudzis.
Piemēram, viena no idejām ir radikāla pāreja uz "zaļu" un ilgtspējīgu transportu – uz vilcieniem un iekšzemes kuģošanu. Tāpēc tiks stimulēta ātru un konkurētspējīgu vilcienu savienojumu izbūve Eiropā ar vilcienu ātrumu 160 km stundā. Vilciena biļetēm jākļūst vieglāk nopērkamām un lētākām, tāpēc EK plāno apsvērt PVN atcelšanu biļetēm uz starptautiskajiem vilcieniem. Komisija grib, lai vilcieni maršrutos līdz 500 km attalumā aizstātu lidmašīnas.
EK grib attīstīt mobilitāti pilsētās, jo 70% eiropiešu dzīvo pilsētās un viņu mobilitāte rada 1/4 no visām transporta emisijām.
Tāpēc ir plāns palielinot sabiedriskā transporta un riteņbraukšanas izmantošanu, samazinot sastrēgumus, gaisa un trokšņa piesārņojumu.
Lai stimulētu elektroauto izplatību, dalībvalstīm vajadzēs nodrošināt, ka uz lielajiem ceļiem ik pa 60 km ir elektroauto uzlādes stacija, bet ik pa 150 km – uzpildes stacija tām automašīnām, kas brauc ar ūdeņradi.
"Šīm pārmaiņām jābūt sociālām vai arī pārmaiņu nebūs. Būs grūti – mums tas ir atklāti un godīgi jāpasaka. Bet mums ir jābūt drošiem, ka mēs nevienu nepametīsim aizmugurē. Un, ka mēs radīsim pietiekami daudz darbavietu, lai visiem mūsu pilsoņiem būtu labāk apmaksāti darbi un veselīgāka dzīve," sacīja EK izpildviceprezidents Franss Timmermanss.
Trešdien, 15. decembrī, tiks publiskoti nākamie priekšlikumi, kā samazināt siltumnīcas efektu veidojošās gāzes, un tie skars māju renovāciju, jo ēku uzturēšanā tiek patērēti 40% no visas enerģijas, un būvniecība, ēku izmantošana, renovācija un nojaukšana rada 36% no emisijām. Tur starp priekšlikumiem būs arī, piemēram, atteikšanās no boileriem ar gāzi, jo elektrifikācija ir noteikta kā galvenais ceļš uz dekarbonizāciju.