Lai arī “Facebook šomēnes ziņoja par to, ka atpazīti un izdzēsti vairāk nekā 300 viltus lietotāju kontu, kas bija saistīti ar Krievijas aģentūru “Sputnik”, Eiropas Komisija uzskata, ka ar to un līdzīgiem soļiem ir par maz.
Otrdien, 29. janvārī, publicētajā ziņojumā par to, kā “Facebook”, “Google”, “Mozilla” un reklāmas kompāniju asociācijas izpilda Dezinformācijas apkarošanas rīcības kodeksa prasības, drošības komisārs Džūlians Kings norāda, ka pārmaiņas notiek pārāk lēni. “Mēs joprojām esam satraukti par nepietiekamo progresu. Progresam šajos jautājumos būtu jābūt ātrākam. Mēs nevaram atļauties pamosties dienu pēc vēlēšanām un atzīt, ka mums vajadzēja darīt vairāk. Mums ir jārīkojas tagad,” sacīja Kings.
Komisārs uzstāj, ka “Facebook” ir jākļūst atvērtākam un atbildīgākam par savu rīcību. Pat ļoti pazīstami un atzīti pētnieki esot sūdzējušies Briselei, ka viņi nevar piekļūt “Facebook” datiem. Lielākai caurskatāmībai ir jābūt arī par politisko reklāmu, kas dažādās formās tiek piedāvāta lietotāju grupām.
Pirmdien, 28. janvārī, Briseli apmeklēja jaunais “Facebook” viceprezidents, bijušais britu politiķis Niks Klegs. Tiekoties ar tieslietu komisāri Veru Jourovu, viņš apliecināja, ka šī sociālās saziņas platforma marta beigās sāks lietot jaunu rīku dezinformācijas atpazīšanai. Tāpat tikšot skaidri atdalīta arī politiskā reklāma.
Komisāre Jourova uzstāj, ka “Facebook” beidzot no vārdiem ir jāpāriet pie darbiem. Tam preses konferencē pievienojās arī digitālo lietu komisāre Marija Gabriela: “Daudzas iniciatīvas aptver tikai atsevišķas valstis. Bet ir skaidrs, ka dezinformācija un nepatiesas ziņas nepazīst robežas. Tādēļ mēs meklējam visaptverošu Eiropas pieeju. Otrkārt, laiks spēlē būtisku lomu. Daudz kas ir jāīsteno pirms vēlēšanām. Bet daudzās valstīs priekšvēlēšanu kampaņa jau ir sākusies. Tādēļ mums ir jāpasteidzas.”
KONTEKSTS:
“Facebook” tiek aktīvi izmantots politiskai aģitācijai. Šī platforma ir spēlējusi nozīmīgu lomu vēlētāju pārliecināšanā gan pirms “Brexit” referenduma, gan pirms Donalda Trampa ievēlēšanas par ASV prezidentu. Tomēr “Facebook” nelabprāt dalās ar informāciju, kas un kādā apjomā ir samaksājis šim uzņēmumam par reklāmu. Tādēļ tās apjomus ir grūti novērtēt. Tomēr šis jautājums kļūst arvien būtiskāks pirms maijā gaidāmajām Eiropas Parlamenta vēlēšanām.