Daugavpils Lokomotīvju rūpnīca: Neesam izgudrojuši tramvaju, bet esam to uzbūvējuši

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda atbalstītā projektā AS "Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca" (DLRR) patlaban tiek būvēts trešais no pasūtītajiem četriem jaunajiem četrasu tramvaju vagoniem. Pirmie divi jau ir piegādāti pasūtītajam – pašvaldības AS "Daugavpils satiksme". Pēc tam, kad LSM.lv bija publicējusi materiālu par pirmo DLRR uzbūvēto tramvaju, parādījās komentāri, ka jaunie tramvaji Daugavpils uzņēmumā tiek nevis ražoti, bet gan tikai komplektēti. Taču DLRR uzsvēra – viņi nodarbojas ar tramvaju ražošanu, lai arī tos izgudrojis cits uzņēmums.

Lai saņemtu plašāku skaidrojumu par šo procesu, LSM.lv apmeklēja uzņēmumu, iztaujāja tramvaju būvniecības procesa vadītāju, DLRR Komercprojektu nodaļas vadītāju Sergeju Gladkovu un klātienē pavēroja tramvaju cehā notiekošo.

"Ja viss būtu tik vienkārši, arī vieglās automašīnas varētu salikt kopā paši"

Atbildot uz jautājumu, vai uzņēmumā notiekošais ir tramvaju ražošana vai vienkārši komplektēšana, Gladkovs norādīja, ka cilvēki dažreiz mēdz jaukt projektēšanu ar ražošanu: "Jaunais tramvajs uzņēmumā tiek būvēts no detaļām pēc sertificēta tramvaja rasējuma, kuru ir izstrādājuši čehu speciālisti no kompānijas "Pragoimex". Līdzīga situācija pasaulē ir arī citos uzņēmumos, piemēram, Vācijā projektētā "X" klases "BMW" [automašīna] tiek ražota ASV, bet Kalifornijā ASV projektētais "Apple iPhone" tiek ražots Ķīnā rūpnīcā "Foxconn". Ja seko komentētāju loģikai, tad jau sanāk, ka arī šie uzņēmumi nav rūpnīcas, bet gan "legolandes" jeb konstruktori." 

Patlaban pasaulē daudzi uzņēmumi strādā kā franšīzes, kad franšīzes devējs licencē savas zināšanas, procedūras, intelektuālo īpašumu, uzņēmējdarbības modeli, zīmolu un tiesības pārdot franšīzes ņēmējam savas firmas produktus un pakalpojumus. DLRR ražojamo tramvaju ir izstrādājuši čehu speciālisti, taču ražošanas platības un darbarokas, kas nepieciešamas tā montāžai, piedāvā DLRR. 

"Jā, mēs neesam izgudrojuši tramvaju, bet mēs to esam uzbūvējuši, tādēļ ir nedaudz skumji dzirdēt replikas, ka mēs paši neko nedarām, tikai saliekam visu kopā. Ja jau viss būtu tik vienkārši, tad jau vieglās automašīnas arī varētu pirkt nevis pie ražotājiem, bet gan pašiem pasūtīt detaļas un pēc tam salikt tās kopā.

Diemžēl tā nesanāks, jo ir nepieciešamas gan zināšanas, gan arī aprīkojums un prasmes. Šādas prasmes DLRR speciālistiem ir veidojušās darbā ar dzelzceļa transportu. Tas pats dīzeļvilciens jau arī ir sava veida lego, tikai savākt to var ne kurš katrs. Par lego jau būtībā var nosaukt jebko, taču salikt kopā to varēs vien retais," uzsvēra Gladkovs.

Īpaši aprīkots cehs, apmācīts personāls un pielāgots projekts

Izpildot "Daugavpils satiksmes" pasūtījumu, DLRR ir ieviesusi korekcijas "Pragoimex" projektētā tramvaja rāmī, pielāgojot to ekspluatācijai Daugavpilij raksturīgajos laika apstākļos. Projektā tramvaju ekspluatācija pielāgota pat -40 grādus pēc Celsija salam. Rezultātā tramvaja nesošo konstrukciju veido hibrīda rāmis ar nerūsējošā tērauda elementiem, kurš ir salikts kopā un sametināts speciālā stendā. Eiropā, kur klimats ir maigāks, tramvaja rāmis tiek būvēts no melnā metāla. 
Nerūsējošo tēraudu šīm vajadzībām uzņēmumam nācās pasūtīt Somijā, jo iegādāties  salīdzinoši lētāku metālu Krievijā sakarā ar pret šo valsti vērstajām ekonomiskajām sankcijām nebija iespējams. Rezultātā projekts sadārdzinājās par teju 25%. Rāmis ir tramvaja dārgākā detaļa, un tikai pēc tam seko elektronikas detaļas.

Tramvaja būvniecībai nepieciešamo elektrisko aprīkojumu DLRR iegādājās čehu uzņēmumā "Škoda". Salīdzinājumā ar analogiem tas ir dārgāks, jo ir pieskaitāms premium klasei, taču arī piemērotāks vietējiem laikapstākļiem. Lai mazinātu iespējamos bojājumus, arī elektriskie vadi tramvaja elektroinstalācijai ir iegādāti kvalitatīvi, Vācijā ražoti. Būtisku sadārdzinājumu tramvaju būvniecībā līdzīgi kā autobūvē ir sekmējusi Covid-19 krīze, karš Ukrainā, kā arī pret Krieviju ieviestās ekonomiskās sankcijas.

Tā kā DLRR iepriekš netika būvēti tramvaji, uzņēmumā pēc līguma parakstīšanas brīža tika aprīkots cehs tramvaja vagonu būvniecībai, nokomplektēts un apmācīts personāls. Tikai personāla komplektēšana vien uzņēmumam prasīja četrus mēnešus. Savukārt apmācību, kā pareizi komplektēt vadības blokus, personāls izgāja Čehijā uzņēmumā "Škoda".  

Atšķirībā no tramvajiem, kurus "Daugavpils satiksme" iepriekš iegādājās Krievijā, kas, starp citu, arī par 80% sastāv no Eiropas Savienībā  ražotām detaļām, DLRR būvētajiem ir plašāks salons, augstāki griesti, kā arī augstāka apdares materiālu un montāžas kvalitāte. Kvalitatīvs ir arī tramvaja vagonu krāsojums, jo uzņēmumā ir lielisks krāsošanas cehs ar specializētām kamerām. 

"Atšķirībā no lokomotīves tramvajs, protams, ir vienkāršāks, taču tā būvniecību nepieciešams veikt akurātāk, jo atšķirībā no lokomotīves, kas domāta kravu pavadāšanai, tramvajs ir domāts pasažieriem un interjeram jābūt akurātākam," pauda Gladkovs.    

Mašīnbūvētāji: Lielākās daļas komponenšu iepirkšana no apakšpiegādātājiem mūsdienās ir normāla prakse 

Saņemt komentāru no DLRR partneriem "Pragoimex" LSM.lv neizdevās, jo viņi ieteica vērsties pēc tā DLRR.

Savukārt Latvijas Mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības asociācijas (MASOC) valdes priekšsēdētājs Toms Grīnfelds, sniedzot komentāru, atzina, ka par konkrēto iepirkuma projektu un tā īstenošanas niansēm MASOC sīkākas informācijas nav, tādēļ asociācija nevar to komentēt. Savukārt pats fakts, ka lielākā daļa komponenšu tiek iepirktas no apakšpiegādātājiem, mūsdienās ir pilnīgi normāla prakse, it īpaši transporta līdzekļu ražošanā: "Šķiet, ka nav sastopams tāds uzņēmums, kurš darbojas pēc naturālās saimniecības principiem un pats ražo visas komplektējošās daļas, ieskaitot dzinējus, elektroniku, sēdekļus un tā tālāk."

Saskaņā ar noslēgto līgumu DLRR tramvaju vagonu piegāde "Daugavpils satiksmei" jāpabeidz līdz šī gada beigām.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti