"Straujupīte" savu pagaidām pirmo un pagaidām vienīgo degvielas uzpildes staciju Rīgā atvēra augusta beigās. Neilgi pēc tās darbības sākšanas rindas šeit bija tiešām ļoti, ļoti garas.
Zemākas cenas
Šobrīd tādas rindas vairs nav redzamas. Un uzņēmuma vadītājs atzīst, ka īslaicīgi zemās cenas bijušas apzināta stratēģija, mēģinot izkarot sev vietu jaunā tirgū.
"No sākuma mēs bijām vairāk tā kā pa reģioniem. Bet tagad piedāvājums arī Rīgā bija, un tāpēc mēs atnācām uz to Rīgu," atzīst "Straujupīte" valdes loceklis Oskars Zeiza un piebilst:
"Jāpiesaista tā uzmanība ir. Bet mēs arī šobrīd turam zemākas cenas nekā visapkārt ir."
Burtiski vienā laikā ar jaunās degvielas uzpildes stacijas atvēršanu Daugavgrīvas ielā cenas samazinājušās arī citās uzpildes stacijās Latvijā. Lai gan "Straujupītes" aktivitāti tirgū pamanījušas arī citas degvielas uzpildes stacijas, cenu samazināšana tolaik bijusi tikai sakritība, stāsta "Viršu" vadītājs Jānis Vība. Proti, "Straujupītes" ienākšana Rīgā vienkārši sakritusi ar laiku, kad strauji kritušas naftas cenas biržā.
"Līdz ar to automātiski arī cenas gāja uz leju visiem tirgus dalībniekiem. Un kāds varbūt to varēja interpretēt, ka tas ir tāpēc, ka viens tirgus spēlētājs kaut ko darījis. Bet nu tā gluži nav. Tajā pašā laikā jāpiemin, ka jebkura konkurenta ienākšana tirgū – tas ir apsveicami. Jo, protams, ka šajā cīņā, kas ir pietiekami asa degvielas nozarē, iegūst, protams, klients cenošanas veidā," saka Vība.
"Straujupītes" vadītājs Zeiza gan atzīmē, ka, neskatoties uz biržas cenu samazinājumu, degvielas cenas Tallinā tolaik nav tā nokritušas kā Rīgā. Tomēr jebkurā gadījumā ticamība, ka vienas degvielas uzpildes stacijas atvēršanai var būt tāda ietekme uz visu Latvijas degvielas tirgu, ir zema.
KP: lokālajā tirgū var ietekmēt
"Šaubos. Tur tomēr ir lieli spēlētāji. Mēs esam tādi cinīši," atzīst Zeiza.
Tomēr, kā norāda Konkurences padomē, kas 2022. gadā pētīja degvielas tirgus situāciju Latvijā, lokāli konkurentiem pastāv iespējas ietekmēt vienam otra cenas.
Kas nozīmētu – ja "Straujupītē" ir zemāka cena degvielai, uz to varētu reaģēt citas blakus esošās stacijas.
"Tas viss notiek tajā lokālajā līmenī. Protams, ja mēs skatāmies visas Latvijas līmenī, neko daudz neietekmē, bet, jā, tajā lokālajā tirgū – jā. Arī ja paskatās to tirgu, tad tur ir "Neste" un, man šķiet, "Circle K" tur tuvumā, un tās cenas tajā apkārtnē ir zemākas nekā varbūt, ja mēs kaut kur citur Rīgā skatītos," skaidro Konkurences padomes Analītiskā departamenta vecākā eksperte Elīna Kozlinksa.
Padome arī izpētījusi, kā veidojas degvielas cena tirgū. Apmēram 46% veido naftas cena biržā, 47% – nodokļi un nosacīti tikai 7% tā saucamais uzcenojums, kur ietvertas arī degvielas uzpildes stacijas uzturēšanas izmaksas. Kas praksē nozīmē – degvielas tirgotāju iespējas ar cenu variēt patiesībā nemaz nav tik ievērojamas.